Bukefalos 28 år!

Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Lilla

Trådstartare
Förra året fick jag tack vare en arbetskamrat möjlighet att låta min dröm gå i uppfyllelse...Jag kunde köpa en hund!Jag har alltid drömt om en hund och nu skulle det bli verklighet...
Tingade en valp och lyckan var total!
Men allt eftersom jag mötte folk både IRL och på internet som bara berättade hur svårt det var och hur mkt jobb en valp krävde blev jag allt mer orolig och glädjen blev till rädsla...
Visst var jag glad när vi hämtade den bedårande individen men inte riktigt som jag trott...
Efter en knapp vecka med valpen beslöt jag mig för att lämna tillbaka den....folk hade fått mig att känna att jag inte var bra nog åt hunden...Och det kändes knappt roligt...
Idag ångrar jag mig så otroligt....jag är inte jätte hundkunnig men jag vet att jag är en djurvän och har vett att ta hjälp om jag behöver....Jag blir så förbannad på att jag lät folk trycka ner mig och att jag tog det som säkert i mångt och mkt var välment som skrämselpropaganda....
Jag saknar honom....jag saknar den vännen jag längtat efter i hela mitt liv...:cry:
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Det är nästan så man gråter...
Jag har aldrig förstått att folk kan betè sig på det viset.
Självklart ska man ge den blivande hundägaren viktig fakta,råd och tips.
Men i många fall verkar det falla över i någon sorts avundsjuka av något konstigt slag?
Att man inte skulle klara av sin roll som hundägare?
Jag menar, alla har vi haft en första hund!
Väljer man en hund som lämpar sig för det liv man lever, en hund med ett aktiveringsbehov som man kan tillfredställa, försöker komma iväg på valpkurs och ev. fortsättningskurser, och framförallt, har någon kunnig vid sin sida som man kan få vägledning av. Då är det oftast inga problem.
Att ha hund ska vara, och ÄR väldigt kul!

-Tager du mig valp, i med och motvind?;)
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Tack..

Jag kanske tog åt mig från många mer än jag borde ha gjort men jag klarade inte det tydligen.
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Första hunden är nog jobbig innan man kommer in i rutinerna, men det varierar väl från person till person lite hur mycket tålamod och ork man har.
Skaffa dig en hund du och ta det som det kommer, behöver du hjälp fråga uppfödaren och du har ju alltid oss på buke, filtrera råden och ta åt dig det du vill.

Det är ju ett livstids (hundens) åtagande man ger sig in i, men allt du får tillbaka av pyret väger upp det jobbiga.:bump:

Lycka till!
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Jag vet inte om jag vågar skaffa hund igen...
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Här finns en massa duktiga hundmänniskor, som har gett mig en massa råd när jag har varit osäker.
Får jag fråga vilken ras du var inne på?

Om du fortfarande har möjlighet, och verkligen känner att du fortfarande vill, så tycker jag absolut att du ska överväga beslutet en gång till.
Och man behöver inte köpa en valp, det finns hur mkt omplaceringar som helst.
Som första hund rekommenderar jag en "felfri" hund i så fall. Alltså tex omplacering från seriös uppfödare,fodervärd el. dylikt.
Där man vet vad man får.

Jag är övertygad om att fler bukefalister kan komma med råd till dig!
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Nu känner jag mest att jag skulle vilja ha en redan vuxen hund i såfall,självklart ingen hund som varit illa ute då jag nog inte är tillräckligt kunnig för en sådan,utan isåfall ta över ngn som har en ägare som av ngn anledning inte längre kan ha hund.

Men som sagt..jag är rädd för att folk ska börja prata illa om mitt beslut eftersom jag lämnade tillbaks den förra.
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Du ska absolut inte bry dig om vad dom andra kommer tycka! Du gjorde ett klokt beslut i att lämna tillbaka valpen eftersom du inte var mogen! Stå på dig, jag står bakom!:)
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Tack, jag börjar gråta för att du är så snäll!
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Som sagt så var jag kanske lite väl känslig,men det hade varit kul om ngn bara sagt"åh va roligt"
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

En hund kan vara ett bra sätt att komma ut och träffa folk.
Ta det inte på fel sätt, men det låter som om du behöver
jobba lite på ditt självförtroende och då kan en hund hjälpa dig.
Nu menar jag inte att man ska skaffa en hund bara av den anledningen, men jag får intrycket av att du har tänkt igenom det.
Lycka till med hunden och med självförtroende att stå upp för det
du tror på!
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Tack,jo självförtroendet är väl inte det bästa...
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Som sagt så var jag kanske lite väl känslig,men det hade varit kul om ngn bara sagt"åh va roligt"


Sjävklart vill man det när det bara bubblar inom en och man bara vill stoppa varenda människa och visa upp sin hund.:)
Det är då man inte ska ta åt sig av eventuella avundsjuka i sin närhet.
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Det finns som sagt många uppfödare som låter hundar gå i pension och söker då nytt hem till en vuxen väluppfostrad hund, du kanske skulle börja med något sånt.

Jag funderade länge på att ta hand om en nybliven pensionär:D men jag insåg att med två dagbarn och en egen hund hade det blivit lite mycket med en till. Men det var en helt underbar hund som jag hade haft många roliga stunder med om det hade blivit vi två.

Kolla runt på den ras du valt ut och se om det skulle kännas bättre med en färdig hund att börja med, prata med uppfödare så ska du nog se att det ordnar sig. Du ångrar dig inte när du stolt går på prommis med din alldeles egna underbara hund.:love:
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Jag skulle vilja ha en inte allt för gammal men ändå vuxen hund. Jag är inte säker på ras men en lugn sällskapshund som gillar långa promenader men även soffmys,en underbar kompis alltså.Det är min stora dröm just nu.
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Jag vet hur du känner det, valpen jag ska hämta om ca 7 veckor är jag lycklig över och olycklig. Jag oroar mig, tänker, är jag rätt människa? Kommer allt gå bra? Vill jag verkligen det här? Vad tycker alla andra?

Jag försöker tänka på att det är jag som ska köpa hunden, ingen annan och jag ska göra mitt bästa för den här hunden, när man har hunden hemma sedan så tror jag att man får vara envis och vara berädd på att ta hjälp.

Många har sagt till mig att du kommer bli så uppbunden, du kommer inte kunna göra något osv osv. Men man få väl göra det bästa av situationen! Jag är berädd på att jag inte kommer ha tid för allt jag vill göra, men en hund vill jag ha!

Sen är jag otroligt tacksam för att jag hitills haft en superbra uppfödare som verkligen svarar på alla mina dumma frågor.
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Vad tråkigt att det blev så fel. Hundfolk vill ju oftast vara till hjälp, men kan ibland avskräcka mer än ge goda råd. Men alla har ju faktiskt haft en första hund och alla gör massa misstag. Det är bara de erfarna hundägarna som glömt bort hur det var med en första valp. Min hund är nu 9 år och jag hade helt glömt bort hur svårt jag hade med henne och hur otroligt många misstag jag gjorde med henne, men trots det så blev hon en underbar och lydig hund. Jag tycker inte att du ska lyssna på vad folk säger! Det är klart att du klarar av att ha en hund, bara man läser på ordentligt om både ras och uppfostran och går en valpkurs så ordnar sig allt (om det är en valp förstås). Lycka till!
 
Sv: Saknar "min" hund.(Skriver bara av mig)

Jag vet inte om jag vågar skaffa hund igen...

VAD exakt är det du känner att du tror att du inte kommer att fixa? Med intresse, tid och sunt förnuft kommer man långt :)!

Visst är det ett stort ansvar att skaffa en hund, men inteär det så svårt att man inte klarar av det, om man vill. Skaffa en relativt "lätt" ras och läs mycket litteratur, och lita på dig själv!

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 051
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 457
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp