Sakta ned skyltar-snabbt

Cattis_E

Trådstartare
Var får man snabbast tag på skyltar som varnar för djur och skriker åt folk att sakta ned?
De ska vara ordentligt stora (tänk vägskyltstorlek).
Finns de i någon fysisk butik?

Annars, pålitligt ställe att beställa som är snabba?
Andra tricks som kan lura folk mer än en gång? Hänga ut reflexvästbrill exempel känns nästan som det skulle bli värre i längden pga sannolikhetsinlärning.



De har stängt av en väg i området och vi har fått en del genomfartstrafik på vår lilla enskilda väg. Och de flesta kör som idioter.
Vägen ska vara avstängd många veckor 😢.
Ska på vägföreningen också och eventuellt trafikverket. Lär behövas genomfsrt förbjudet skyltar som de gjort på vägarna närmast så att inte vägen genom bostadsområdena ska väljas.

Ös på med alla tips ni har.
 
fartgupp? Köpt eller egentillverkat.

En bekant la en vattenslang över vägen och la två rejäla plankor (ihopfästa och förankrade med bultar ner i vägrenarna) på varsin sida av slangen. Att slangen slutade en liten bit från vägen på bägge sidor var det få som uppmärksammade......

Jag tror mer på fysiska hinder än skyltar. Folk tenderar att skita totalt i skyltar.
 
fartgupp? Köpt eller egentillverkat.

En bekant la en vattenslang över vägen och la två rejäla plankor (ihopfästa och förankrade med bultar ner i vägrenarna) på varsin sida av slangen. Att slangen slutade en liten bit från vägen på bägge sidor var det få som uppmärksammade......

Jag tror mer på fysiska hinder än skyltar. Folk tenderar att skita totalt i skyltar.
Ja. Vi ska undersöka saken att göra flera fartgupp här. Ett kommer inte räcka.
Ska prata med samfälligheten bara så vi inte retar upp nån av de som faktiskt bor här 😅.
Tänkte mest i kombination med skyltar kan få folk att fatta att det förekommer hästar på vägen tex.
 
Vet en familj som satt ut massor av leksaker för små barn vid vägen (deras tomtgräns går precis vid vägbanan), typ trehjulingar och såna där tramptraktorer och sånt. De har inga barn, men katter, men när de hade ”varning för katt” körde folk nästan ännu fortare bara för att jävlas. Barn verkar dock ha nån form av avskräckande funktion, för leksakerna har stått där i åratal.
 
Det enda som hjälper är nog att ha en polispatrull utstationerad permanent, vilket nog inte lär inträffa. Folk generellt är väldigt dåliga på att följa lagar och regler, och just hastighet är det "ingen" som anser vara ett brott ens.
 
Kontakta den ansvariga för vägavstängningen?
Kolla med trafikpolisen om de kan ha extra kontroller i ert område?
Här i länet blev det kaos när E4 skulle byggas om och flera byar fick tung trafik inne i bostadsområdena.
Det pågår kontakter med trafikverket fick jag just veta då jag träffade några "grannar" på ridturen.
Men eventuellt ringer jag också.
Ska bara samla in lite information medan jag är ute idag om vad för trafik/hur många som kör igenom.
Jag tänker på saker utöver det som jag kan göra vid just min gård. Och var man kan få tag på skyltar snabbt som kansle får någon att sakta ned.
Det handlar alltså om flera km enskild grusväg.
Men farthinder kommer antagligen göras också så det blir o bekvämare att ta denna väg.
Trafikverket bör egentligen ha skyltat denna som genomfart förbjuden inför arbetet, även om det väl inte heller hade hjälpt..
 
Tipsa polisen och försök få dem att ställa dit en mobil fartkamera alternativt försök få till farthinder i någon form. I värsta fall så hoppas på ordentliga tjälskador i vår som gör fina hål som folk behöver sakta ner för…. Skyltar gör ingen större skillnad enligt min erfarenhet.
 
Och efter en ridtur och ett telefonsamtal kan jag berätta att bönderna här håller på att gå samman och Trafikverket får sina fiskar varma. Om det hjälper är väl mer tveksamt, men någon åtgärd gör nog de. Så de är väl de olydiga jag får försöka få sakta ned här.. 😅.
 
Leksaker för småbarn! Flytta gärna på dem väldigt ofta med så folk inte ser att de är utplacerade av en vuxen. Tror också att lekande barn-skyltar är mer effektiva än div djur så lekande barn och djur hade jag nog satsat på.
 
Var får man snabbast tag på skyltar som varnar för djur och skriker åt folk att sakta ned?
De ska vara ordentligt stora (tänk vägskyltstorlek).
Finns de i någon fysisk butik?

Annars, pålitligt ställe att beställa som är snabba?
Prata med närmsta dekal och dekor firma. Vår klisterlappare gör skyltar i part och minut i olika varianter...
 
Jag vet de som har satt ut större blomsterlådor precis intill vägen (dock inte på vägen) på varsin sida. Vips så känns vägen mycket smalare, ger skymd sikt ihop med barn + djurskyllt blir förarna genast mer uppmärksamma.
Jag har även sett kattsilhuetter med reflexer för ögonen, kör man sent ser det ut som ett djur vid vägkanten.
 
Jag vet de som har satt ut större blomsterlådor precis intill vägen (dock inte på vägen) på varsin sida. Vips så känns vägen mycket smalare, ger skymd sikt ihop med barn + djurskyllt blir förarna genast mer uppmärksamma.
Jag har även sett kattsilhuetter med reflexer för ögonen, kör man sent ser det ut som ett djur vid vägkanten.
När du säger det så har jag också sett båda dessa grejer, och det stämmer faktiskt att man hajar till när man tror att det är ett riktigt djur. Göra så vägen smalnar av är också ett bra tips.
 
När du säger det så har jag också sett båda dessa grejer, och det stämmer faktiskt att man hajar till när man tror att det är ett riktigt djur. Göra så vägen smalnar av är också ett bra tips.
Kan tyvärr inte smalna av den så speciellt mycket då bönderna behöver komma med sina breda traktorer när vprbruket börjar 😅.
Men bra tips ändå, lite går det säkert att göra.
 
Jag vet de som har satt ut större blomsterlådor precis intill vägen (dock inte på vägen) på varsin sida. Vips så känns vägen mycket smalare, ger skymd sikt ihop med barn + djurskyllt blir förarna genast mer uppmärksamma.
Jag har även sett kattsilhuetter med reflexer för ögonen, kör man sent ser det ut som ett djur vid vägkanten.
Bra tips. Får göra lagom brett i så fall bara. Ge en känsla av smalare utan att det är det. Så böndernas stora traktorer kommer fram ändå 😇.
 
Kan tyvärr inte smalna av den så speciellt mycket då bönderna behöver komma med sina breda traktorer när vprbruket börjar 😅.
Men bra tips ändå, lite går det säkert att göra.
Kolla med bönderna hur brett de behöver ha.
Där jag bor växer gamla träd på ena sidan vägen och vi har stenstolpar mot trädgården på vår sida. Bönderna kommer förbi även med stora maskiner, men de kör sakta...
 
Man kan ju smalna av det genom att sätta ut något i ena kanten och kanske lite sicksack varannan gång västra sidan, varannan gång högra? Så att alla (läs: bönderna) ändå kommer fram men att fartdårarna måste sakta ner?
 
Kolla med bönderna hur brett de behöver ha.
Där jag bor växer gamla träd på ena sidan vägen och vi har stenstolpar mot trädgården på vår sida. Bönderna kommer förbi även med stora maskiner, men de kör sakta...
De största traktorerna med dubbla hjul är i stort sett vägens bredd och någon cm till... Bönderna kör redan sakta 😇.

Men man kan ju smalna av vid våra infarter till hus och gårdsplan.
Vi pratar grusväg, där det inte går att mötas utan att vara vid mötesplatserna, infarter och där vägen delar sig (de vägarna som den delar sig i går endast ned till återvändsgata)...
Men på tisdag ska en närboende träffa någon på trafikverket angående sin enskilda väg som är värre däran men då även ta upp vårt problem eftersom han också tillhör vår samfällighet pga tillgång till sin mark. Så vi får se då.
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp