Såld häst, försäkring?

sthu

Trådstartare
Har sålt min ena häst till fodervärden.
Hur gör jag med försäkringen? Ska jag bara säga upp den och fodervärden tecknar en egen?

Första gången jag säljer häst så känner mig lite vilse.
 
Jag pratade med Agria innan sommaren inför eget hästköp. De sa att jag ska ringa in med hästens befintliga försäkringsnummer och ta över. Om man tecknar en ny så blir försäkringen bruten, så det gör man ju bara om man vill byta bolag.

Nya ägaren kan ju göra ändringar utifrån de egna behoven.
 
Försäkringen blir bara "bruten" om hästen är oförsäkrad och det är därför viktigt att köparen tecknar en försäkring från första dagen. Vid byte så kan villkoren skilja sig ganska mycket mellan olika bolag så det gäller att läsa på.. Vid samma omfattning på försäkringen så gäller den oavsett om man byter bolag eller inte och man får ingen karens vid en ev olycka. Alla nya villkor däremot är det karens på..
 
Försäkringen blir bara "bruten" om hästen är oförsäkrad och det är därför viktigt att köparen tecknar en försäkring från första dagen. Vid byte så kan villkoren skilja sig ganska mycket mellan olika bolag så det gäller att läsa på.. Vid samma omfattning på försäkringen så gäller den oavsett om man byter bolag eller inte och man får ingen karens vid en ev olycka. Alla nya villkor däremot är det karens på..
En försäkring är bruten när den är bruten och det gäller även när man byter bolag dagar innan den tidigare försäkringen upphör. Man bör om man vill vara skyddad ta över befintlig försäkring, inte teckna en ny. Visst kan man komma undan karenstiden om man tecknar en ny försäkring och har en i annat bolag sedan innan som sägs upp efter tecknandet men i försäkringsvillkoren står det klart och tydligt att allt som fanns innan försäkringen tecknades aldrig kommer kunna ge ersättning. Vissa bolag menar att de tar över risken från ett annat bolag men det är inget man ska lita på om hästen tidigare har varit sjuk eller skadad och dyker det upp något som kan härröras från tiden innan försäkringen tecknades så har man inte rätt till ersättning.
 
Jag ska kontakta nya ägaren idag och höra hur hon vill göra. Det är ju upp till henne nu om hon ens vill ha en försäkring. Jag tror hon vill det, och då verkar det enkelt att ta över. Bara att skicka in sitt personnummer.

En fundering till. Jag har betalt försäkringen till sista oktober. Får jag tillbaka för de sista månaderna eller gäller min försäkringsperiod trots ägarbyte? När jag bytte försäkringsbolag fick jag tillbaka, men det är ju en lite annan situation.
 
Jag ska kontakta nya ägaren idag och höra hur hon vill göra. Det är ju upp till henne nu om hon ens vill ha en försäkring. Jag tror hon vill det, och då verkar det enkelt att ta över. Bara att skicka in sitt personnummer.

En fundering till. Jag har betalt försäkringen till sista oktober. Får jag tillbaka för de sista månaderna eller gäller min försäkringsperiod trots ägarbyte? När jag bytte försäkringsbolag fick jag tillbaka, men det är ju en lite annan situation.
Jag tror att du kommer få tillbaka!
 
Jag ska kontakta nya ägaren idag och höra hur hon vill göra. Det är ju upp till henne nu om hon ens vill ha en försäkring. Jag tror hon vill det, och då verkar det enkelt att ta över. Bara att skicka in sitt personnummer.

En fundering till. Jag har betalt försäkringen till sista oktober. Får jag tillbaka för de sista månaderna eller gäller min försäkringsperiod trots ägarbyte? När jag bytte försäkringsbolag fick jag tillbaka, men det är ju en lite annan situation.
När jag omplacerade min katt fick jag tillbaka.
 
Jag ska kontakta nya ägaren idag och höra hur hon vill göra. Det är ju upp till henne nu om hon ens vill ha en försäkring. Jag tror hon vill det, och då verkar det enkelt att ta över. Bara att skicka in sitt personnummer.

En fundering till. Jag har betalt försäkringen till sista oktober. Får jag tillbaka för de sista månaderna eller gäller min försäkringsperiod trots ägarbyte? När jag bytte försäkringsbolag fick jag tillbaka, men det är ju en lite annan situation.
Man får alltid tillbaka återstående pengar, oavsett bolag.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 309
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp