såld häst visar sig vara skadad?

B

buztifa

hej! nu behöver jag lite hjälp här,
köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig, ägaren var tvungen att bli av med honom ganska fort då hon skulle få in nya träningshästar och denne inte var "klar" (valpig) eller sen..
det var iaf vad hon sa till mig, och jag köpte hästen. jag var väldigt noga att fråga om hästen skulle hålla och om han hade nåt fel/skada eftersom hon berömde hans stam och att han var så trevlig, men hon sa bara att han var sen och behövde växa på sig, men tyvärr kunde hon inte ge honom den tiden att utvecklas, men erbjöd sig att köpa tillbaka honom om jag inte skulle vilja ha honom nästa sommar.. sa också att jag borde satsa på galopp med hästen.
jag provred och gillade honom, tog hem honom direkt. då det inte fanns rum för betänke tid...
ringde och fullförsäkrade honom och det var absolut inga problem ioch med att han var så ung, dom krävde inget veterinärintyg och jag brydde mig inte om att besiktiga honom heller.. då han knappt var riden, sa dom.

sagt och gjort våren därpå kastrerade jag honom då han blev lite hispig, (hade ston i närheten så det var inget konstigt med det i övrigt gillar jag hingstar) fick aldrig riktigt rätt känslor med denna häst och bestämde mig för att sälja honom, kände mig stor och klumpig på denna smäckra häst. jag ville leta en ny och större/grövre då jag insåg att han inte var riktigt vad jag letat efter.

jag sålde honom till en tjej i närheten som jag dock inte känner, fullförsäkrad och allt i ordning, jag frågade om hon ville besiktiga hästen, men nej det tyckte inte hon behövdes. hon provred ett par gånger. och nu ca ett år senare dyker hon och hennes föräldrar upp på gårdsplanen och vill komma in och prata. jag släpper in dom väldigt fundersam om vad dom vill, då hon (nya ägaren) slänger fram en lunta på mitt köksbord och visar på datorn hon har med sig att hästen jag sålt till henne har en gammal skada! jag sitter som ett frågetecken och förstår ingenting... hon berättar att han har BRUTIT benet/kotan som föl och absolut inte skulle bli ridhäst enligt uppfödaren (som jag aldrig haft kontakt med)
hon kräver pengarna tillbaka och uppför sig extremt otrevligt, både hon och hennes föräldrar. jag säger men hästen är ju försäkrad? och försöker förklara att jag faktiskt inte visste om det där... jag hade inga hältor eller dyl på honom när jag ägde honom och vad jag vet har hon tränat hästen fullt ut i ett år. och jag försöker faktiskt förklara att jag köpte honom som min ridhäst och jag SA klart och tydligt till förra ägaren att det var ridhäst jag sökte! men till nya ägaren påstår hon nu att jag köpt hästen till AVEL!? vad gör man i sånna här lägen? jag har blivit lurad totalt när jag köpte den här hästen, och nu ett år senare vill människan jag sålt honom till ha pengarna tillbaka? det hela slutade med att jag bad dom lämna mitt hus då dom var väldigt otrevliga och inte brydde sig ett dyft om vad jag sa eller svarade. kan säga att dom lämnade inte ens huset när jag sa att jag ringer polisen om ni inte OMEDELBART lämnar mitt hus! jag ringde upp min far som stormade in och väldigt bestämt föste ut dom och bad dom att inte visa sig på min gård igen. blev kallad hästskojare och massa annat otrevligt och dom ville veta vad jag gett för hästen och hur mycket jag hade tjänat på försäljningen. det brydde jag mig inte om att svara på. jag blev riktigt rädd när dom kom sådär hotfulla och vägrade lämna huset... så vad händer nu? kan jag bli återbetalnings skyldig? jag trodde hästen var okej, och hon var ju i sin fulla rätt att besiktiga honom om hon ville, och jag sa att om han inte skulle gå igenom så står jag självklart för kostnaden, men hon tyckte inte att det behövdes sålde hästen för 25 000. kan ju tilllägga att jag och mina vänner inte märkt av någon hälta på hästen, iofs krävde jag inte mängder av honom heller, han var ju bara bebis...

så snälla jag vet att det här var jätte långt men vad kan hända nu? jag har inte ens ekonomi att föda mig själv i dagsläget än mindre betala tillbaka på en häst jag sålde för ett år sedan...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

alltså...du veterinärbesiktar ju en häst för att vara på den säkra sidan att hästen är frisk. var dom inte ens intresserad av en besiktning så..so what? vad kan du göra i dagsläget ? det var ju deras fel eftersom du t.om frågade om besiktning, den är ju trots allt en "försäkring" i sig. Hästen kan lika väl ha fått denna skada under det här året, det vet ju inte du eftersom den aldrig varit sjuk i din ägo?

jag skulle själv bli fruktansvärt arg och besviken. men dock köper jag inte hästar som inte är besiktade,oavsett om den skulle kostat lika "mycket" som en besiktning.

så mitt svar blir. NEJ du är inte återbetalningsskyldig så länge det inte står något i erat köpeskontrakt om ev. skador och dylikt.
hoppas det löser sig för dig.
får ont i magen bara av själva tanken om detta skulle drabba en själv..
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

ja men dom har ju fått ut en massa papper ang veterinärvården då hästen var föl? alltså det finns ju bevis för att skadan redan fanns, fast jag visste ju tyvärr inte om den, då hade jag inte köpt honom heller... det fick dom av uppfödaren som hade sålt honom vidare till en proffstränare som sedan sålde honom till mig, jag hade ju ingen som helst anledning att leta efter ev veterinärbehandlingar..
och nu tänker dom begära skriftligt från denne proffstränare att hon skulle ha sålt hästen ENBART till avel till mig... jag är hobbyryttare. och man åker väl inte och provrider en häst som inte skall ridas p.g.a skada?
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

När du köpte hästen så skrev ni väl ett köpekontrakt? Där anger man ju hästens användningsområde, om det är ridning, körning, avel eller vad det nu kan vara.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

nej vi har bara ett kvitto på vad jag betalat. men tycker ju att hon borde ha upplyst mig om hans skador!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

nej jag gjorde inte det, han var bara 2 år och nyss inriden. hade inte en tanke på att han skulle ha haft en sådan skada som ägaren inte upplyste mig om.. han var inte halt under min ägartid och jag misstänkte inget heller... men det jag undrar är: vad händer nu? hade dom kommit efter en månad hade jag inte tvekat att ta tillbaka hästen och betala, men efter ett år?? det är ju 2 år sedan jag köpte honom..
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Jag tycker du ska ta det lugnt och inte göra nånting alls. Du har ju inte medvetet lurat dom.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Då köparen struntat i att besiktiga hästen tror jag inte du har något att frukta ifall de skulle försöka häva köpet.

En intressant fråga är ju vad en veterinär idag skulle säga om hästens gamla skada på något sätt påverkar hur man kan använda hästen idag.

Ifall nu skadan var så allvarlig att hästen inte skulle kunna duga som ridhäst så undrar man ju hur någon tänkte när de bestämde att den skulle tränas upp till galopphäst. Det låter ju som att galopptränaren blåst dig och aldrig tänkt träna hästen utan bara funkat som mellanhand för att sälja hästen.

Det ändå relativt låga priset på hästen (25 000) borde ju också minimera risken att nuvarande ägarna skulle driva det till domstol då advokatkostnaderna antagligen skulle bli mycket högre än hästpriset. Däremot kan de säkert hota med domstol för att få dig att vekna.

Lycka till!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

tack! jag har varit väldigt orolig och även haft låst dörr hela dagen...
när dom var hit så sa dom att hästen var utdömd, nu eller tidigare förstod jag inte riktigt, men fick kastat i ansiktet att jag sålt en promenadhäst till dom så så illa kan det ju inte vara? kände inte riktigt att jag fick grepp på vad dom var ute efter förutom pengar, jag försökte säga att jag faktiskt sålt hästen till dom i tron att han var ok, dock valpig. iofs så var det aldrig nå vidare prat om vad dom skulle ha hästen till, ridning jo men inte nivå...

men försäkringsbolaget då? han har ju varit a1 försäkrad utan reservationer i 2 år... med liv på 50 000 ?får inte dom skylla sig själva att dom inte ville ha en besiktning?
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Tyvärr är ju försäkringsbolagen riktigt smidiga på att lura folk så det skulle inte förvåna mig om de hade en regel mot det med...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Eftersom skadan fanns innan försäkringen tecknades så gäller inte försäkringen för den skadan och de men som blivit av den.
Hur kan han vara försäkrad i 50000 utan att någon gång ha blivit besiktigad? De brukar ju kräva besiktning redan vid 25000 kr. De kan ju inte heller ha honom försäkrad över inköpspriset utan att han har presterat och på såvis blivit mer värd.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

I ditt fall hade jag absolut kontaktat en jurist. De kan mycket väl ha rätt att häva köpet, särskilt om galopptränare kommer att hävda att du fått veta problemet.

Har hästen problem av sin tidigare skada idag?
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

hästen har problem av sin skada i dag, galopptränaren har hävdat att jag fick veta allt, till dess nya ägare, men min vän som följde med mig och tittade på hästen blev också väldigt upprörd när jag berättade. ändå undrar jag hur en häst med så pass allvarlig skada kan hamna hos en galopptränare som dessutom har tänkt träna hästen? jag förstår verkligen nya ägarna, jag skulle också vara arg/besviken, det är jag också. men samtidigt tränga sig på och agera hotfullt och vägra lämna ens hem?

galopptränaren hade tydligen också påstått att jag köpt hästen enbart till avel, vad jag nu ska med en avelshingst till.. hobby avel på sin höjd..
hade jag vetat om skadan hade inte jag heller köpt hästen...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

kan man verkligen häva köpet efter ett år? om man inte har besiktigat hästen? dt här hade kanske visat sig på besiktning?
står inte ord mot ord, jag vs galopptränaren? och vem ska bevisa att nån ljuger?
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

ingen aning faktiskt, han var ju så ung. så jag antar att det var därför...
ska ringa och prata med dom idag. jag tycker bara det här var riktigt jobbigt...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Tror att dom mest hotar. Finns inte tillräckligt med pengar i det här fallet för att gå till domstol. Det skulle kosta mer än det smakar.

Angående att dom sålt hästen till dig för avels påståendet. poängtera där att varför skulle du isåfall ha kastrerat hästen?

Sedan att tjejn som äger hästen nu inte gjorde en besikting vid köp gör så att hon har väldigt lite chans överhuvud taget. Man har undersökningsplikt vid köp.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

jo det påpekade jag också, men hon menade ju att jag sålde ju hästen efteråt, kastrerade i maj, sålde på hösten...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Enligt lagen (tror jag) åligger det väl köparen att försäkra sig om att hästen är frisk? Om köparen inte ville veterinärbesiktiga hästen måste det vara köparens ansvar. Jag är inte så inne på alla lagar och regler, men det låter som om det är köparen som gjort fel. Inte du. Du kanske kan ringa en jurist och rådfråga? (det finns ju gratis rådgivning)
Du verkar ha vittnen som kan tala om hur hästen sett ut vid träning/ridning hos dig. Det är bra. Det handlar inte om en dyr häst och den är fullförsäkrad. Jag förstår inte vad de bråkar för??
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp