såld häst visar sig vara skadad?

Sv: såld häst visar sig vara skadad?

*delvis knapplån*

Folksam skriver t ex såhär (övriga bolag har snarlika skrivningar):
---
Om försäkringsbeloppet är högre än hästens marknadsvärde vid skadetillfället lämnas ersättning med högst marknadsvärdet. Se även punkt 15, Värderings och ersättningsregler.
---
www.folksam.se

Det går alltså inte att tro att man kan köpa en häst för 15 000 kr och sedan försäkra in den för 200 000 kr och få ut detta belopp utan att väldigt tydligt bevisa vad som gjort att värdet ökat så dramatiskt.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

när vi sålde henne fick vi MER än vad vi hade henne försäkrad i så det var VÄL motiverat att ha henne försäkrad så. Hon var en av sveriges bästa ponnyer. Men vi försäkrade upp henne efter hennes första start i MSV A där hon oxå placerade sig i topp. Dom frågade på telefon vad hon gjort och när vi sa att hon placerat sig i msv a tyckte de inte alls att det var omotiverat.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Därmed inte sagt att de utan strid betalt ut om det kommit till det läget.

Det är alltid vanskligt att försäkra upp över inköpspriset direkt vid inköp.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

självklart inte! Men det har jag aldrig påstått att hon inte var värd det vi försäkrade upp henne till. Tvärt om. Bara att röntgen eller besiktning ej behövdes.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

direkt vip inköp var det inte, och det har jag heller aldrig sagt. Då hade man ju haft en nygjord besiktning....utan det var när hon hade resultat som motiverade det!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Nej, och hade det inträffat något kan bolaget bara hävda att problemen funnits innan ni köpte hästen. Därmed täcker försäkringen inget, varken liv eller veterinärvård.

Det händer ju inte helt sällan, att de vägrar utbetalningar med hänvisning till att hästen haft problemen tidigare. Och det är de helt täckta för, inget som fanns vid riskens övergång täcks av en ny försäkring/uppförsäkring från tidigare skydd.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Men då är det ju bäst att inte försäkra en häst alls då med din inställning...

Om du har en häst som ÄR värd 200.000 skulle inte du då försäkra upp den ifall du inte vill riskera att förlora dem? sen förstår jag mkt väl att man inte har dem försäkrade till sitt fulla värde idag (detta var för ca 15 år sedan) för det är väldigt dyrt...men likväl så är det inte bara inköpspriset som styr vad du kan försäkra din häst för....jag menar bara för att du köper en unghäst som stiger i värde måste du ju kunna försäkra upp den om den ökar i värde ju äldre den blir och med resultat e.t.c.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

För 15 år sedan var försäkringsläget ett helt annat, och i ljus av det förstår jag inte riktigt relevansen i det du skrivit i den här tråden?

Nej, jag har inte längre djuren försäkrade, just för att försäkringsskyddet är så pass dåligt. Vilket väldigt tydligt framgår om man läser det avtal man ingår med försäkringsbolaget.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Har DU blivit vägrat utbetalning av livvärdet någon gång?

Nu har det hänt mig två ggr i mitt hästliv på ca 20 år jag fått tagit bort hästar pga olika omständigheter, den ena hade vi bytt försäkringsbolag på, sen uptäcktes spatt som vi ej kunde göra ngt åt så han blev bra, vi fick ut det vi hade han i liv för, sedan en annan som jag hade bara haft försäkrad i ca 5 månader som tyvärr råkade ut för en skada så han fick tas bort - inte heller där ngt problem

Men självklart kan man ej försäkra upp en häst i ett värde som den inte är värd och tro att man kan få ut det! Men det har det aldrig varit på tal om från min sida!

En ponny som går de högsta klasserna och är ung är väl värda 200.000 och de flesta betydligt mer.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Absolut, tre gånger. Tji livutbetalning, en av hästarna hade varit försäkrad i samma bolag i 12 år (!!) utan förändringar (A1).

Den andra hästen hade varit A1 i fem år, vägrades livbeloppet (och det var ändå så löjligt lågt att det inte ens täckt nödslakt). Den tredje hade varit försäkrad i bolaget 6 eller 7 år när det var dax att avsluta hästens liv, ändå ingen utbetalning.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

detta var ett exempel av flera jag tagit upp, förlåt då att jag nämde ngt som var för 15 år sedan och ej har relevans idag enligt dig, och med det inte sagt att de andra var för 15 år sedan...

Och det är högst ditt val att inte ha dina hästar försäkrade, jag har aldrig haft ngt problem, så jag tänker fortsätta ha mina hästar försäkrade! Det bästa är väl att kunna ha en bra dialog med sitt försäkringsbolag!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Ja det låter minst sagt märkligt. Hur gamla var hästarna och varför togs de bort?
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Vadå inte ha mina försäkrade?! De jag nämde ovan var de som var försäkrade, och jag fick inte ut ett dugg på försäkringarna. Det känns inte meningsfullt att mata bolagen med premien utan att få något skydd.

Hur du väljer är givetvis upp till dig, det är väl ingen som sagt något annat?

För 15 år sedan kunde jag själv välja om jag ville fortsätta behandla eller ta bort en häst som var försäkrad hyfsat högt - det hade knappast hänt idag. Det är ingen hemlighet att bolagen dragit åt svångremmen, titta bara på Agrias villkorsändring!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Den ena hade akut fång med svår hovbenssänkning, den andre allvarlig hovbroskförbening och den tredje självdog i hagen.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

men dom måste ju haft ngt motiv till varför du inte fick ut ngt livvärde??

Ja det har blivit dyrare (eller sämre om man vill uttrycka sig så), men det går att teckna olika tilläggsförsäkringar ifall man vill ha mer skydd.(och då är det ett bättre skydd, men givetvis dyrare) Men det är ju upp till var och en vad som passar en och hästen bäst.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Det tror jag iof inte att man kunde. Utan det var när hästen inte gick att använda/hålla till det den var tänkt till (ex tävling) som man isf fick ta bort hästen. Tror knappast man kunde välja att ta bort den utan att försöka få den bra!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Självklart hade de motiv. Försäkringen täckte inte.

Jag tjafsade lite fram och tillbaka med dem, men med tanke på de låga försäkringsbeloppen var det inte lönt att ens tänka tanken att ta det vidare och jag la därför ner. Jag kan bara tänka mig hur hårdnackat det varit om det dessutom varit några pengar att tala om.

Vissa bolag har ju den fina rutinen att sätta reservation i löpande försäkring, efter att man varit inne för behandling. Behandling för ledinflammation h.fram - direkt reservation höger fram (eller bägge fram om de är på det humöret). Då täcker inte veterinärvårdsförsäkringen fortsatt vård, ingen rätt till livvärde om hästen döms ut p g a tillståndet. Går att överklaga, om man uppmärksammar det. Har varit minst två fall vi läst om här på Buke.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Bolaget frågade vad jag tyckte var vettigt att göra, jag tyckte det var vettigast att ta bort hästen och strunta i (vidare) behandling. Hästen togs bort och pengarna var på kontot inom fem dagar.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

två fall av hur många då?? Måste ha varit ngn speciell anledning till detta!
Jag har aldrig varit med om det heller. Har behandlat flera hästar för kotledsinflammationer utan att ngt sådant hänt och de allra flesta jag känner som har häst har det också utan att det skulle bli ngn reservation. Kotledsinflammationer är ändå rätt så vanligt och de flesta tävlingshästar behöver behandlas emellanåt hur bra en ryttare än rider hästen....
Men nä låter väldigt konstig att man skulle få reservationer pga inflammationer!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 161
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp