såld häst visar sig vara skadad?

Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Vi får se om någon av de som varit på tapeten tidigare kommer in i diskussionen.

Förutom de två härinne (varav jag känner en IRL) känner jag ytterligare en IRL som råkat ut för detta med reservation i löpande försäkring.

Det har också förekommit dolda reservationer som ägaren inte vetat om, utan som har framkommit m e m genom slump. Har inte sått utskrivna i försäkringsbrevet utan som en notering hos bolaget.

Nej, vid överklagande har det hänvisats till rådande rutiner, att det alltid regelmässigt kommer reservation efter behandling. Vid påstridighet har de dock lyfts bort.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Ja på min tid för 15 år sedan så var det en veterinär som beslutade om en häst skulle tas bort för att det inte gick att få den bra och då kunna få ut försäkringspengar, och det är likadant idag!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Som du ser finns det en rad olika erfarenheter från detta med försäkringar. Leta lite här i trådarna och du kommer bli förskräckt.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

ja men då förstår jag varför du inte har dina försäkrade eller om du har dom försäkrade vad vet jag, det är ju upp till var och en.

Men jag är en som aldrig haft problem iaf och har haft flera olika hästar med flera olika problem e.t.c så jag är väl ett undantag då eftersom jag aldrig haft ngr problem med försäkringsbolagen utan tvätrom! :)Det var det jag ville komma med mitt första inlägg från början att upplysa om att det finns faktist vi som aldrig haft ngt problem med försäkringsbolagen. :bump:
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Då kan vi avsluta den här katastrofala trådnappningen och be TS om ursäkt och återgå till huvudämnet.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

200 000:- A1? Det tror jag faktiskt inte på. Alls.

Men hon har ju inte skrivit något om en A1-a, utan en livförsäkring -dvs A2. Inget konstigt med det.

Frågan är vad hästen har för veterinärvårdsförsäkring, om någon?
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Jo men frågan är om man får se båda sidorna på myntet i dessa trådar??
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

alltid alltid vet-vård. det är ju eg det viktigaste!! 120" har jag alltid på mina nu förtiden, för det springer iväg fort ifall det vill sig illa...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

alltid alltid vet-vård. det är ju eg det viktigaste!! 120" har jag alltid på mina nu förtiden, för det springer iväg fort ifall det vill sig illa...

... fast frågan var om det är A1 liv eller A2 liv. Å andra sidan köper jag LLs förklaring om att det kanske går, men att det inte går att få ut pengarna ändå sen. Då är det ju du som är lurad.

Jag har mina hästar i Agria och där kräver de intyg från 30 000:- och uppåt har jag för mig. Om det inte gäller föl för då räcker det med att ombudet tittar på dem.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Du ska inte missa att detta var 15 år sedan, under det "glada" 90-talet var djurförsäkringsbranchen rätt annorlunda mot hur det ser ut nu.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

jag försäkrade in en häst (egen import) för lite dryg ett år sedan, 50" i liv och 120" i vet. utan besiktning, hade endast säljarnas röntgenplåtar (som jag eg inte vet hur mycket man kan lita på ;) ) (dock besiktade jag den ändå här i sverige på klinik (UA)men hästen var redan försäkrad och detta behövde vi ju aldrig skicka in) tyvärr hände en olycka och hästen fick tas bort ---inga problem med försäkringsbolaget...men nu lämnar jag denna diskussionen... :grin:
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Men lämna inte förrän du svarar på om det är A1 eller A2! Det är helt avgörande för diskussionen.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Nu är det ju rejäl skillnad mellan 200 000 kr liv och 50 000 kr liv. Och för den delen en olycka och t ex förslitning. En olyckshändelse hade ju A2 också tagit.

En import är ju väldigt speciellt, där finns ju i princip inte mycket till försäkringsskydd, undantaget olyckor och akuta sjukdomstillstånd. Vilket innebär att bolaget mycket väl kan tacka ja till A1-premien i vetskap att de i otroligt många fall kan säga nej vid ansökan om ersättning, då de är mycket tydligt skyddade i flertalet fall via sina villkor.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

A1. i både liv å vetvård.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Ja på min tid för 15 år sedan så var det en veterinär som beslutade om en häst skulle tas bort för att det inte gick att få den bra och då kunna få ut försäkringspengar, och det är likadant idag!

Jag är oförskämd och fortsätter på trådkapandet.
Jag har mina oförsäkrade pga andras erfarenheter med svårigheter att få ut livvärden.
En bekant hade en bra travhäst (sprungit in ca miljonen), högt försäkrad. Hästen fick hovbensfraktur, ca 50% chans på rehab. Rehabiliterades ett år, kom till start, gick ganska bra.
Fjärde (tror jag) starten, fick hästen en ny hovbensfraktur på samma hov. Bara grus kvar, enligt akut röntgen. Hästägare och veterinär enades om nödslakt.
Inga pengar på livförsäkringen - för hästen skulle kanske ha kunnat rehabiliteras en gång till för hovbensfraktur på samma hov.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Já visst är det de Lovisa leonara.

Men hela grejen från början är att jag svarade på ett inlägg om att försäkringsbolagen kan göra si å göra så och jag skrev att jag aldrig upplevt det för det har jag inte, å jag har haft väldigt många hästar genom åren, och alla har utnyttjat sina försäkringar ngn gån eller flera ggr o.s.v. Har inte ens haft problem när hästarna har blivit runt 20 år -- hältutredning sjukbeslag osv. inga problem.

Men sen har jag givetvis full förståelse med för försäkringsbolagen, för finns säkert många som inte har rent mjöl i påsen eller okunskap. Och det har blivit mer vanligt idag med hältutredningar -- vi kräver mer av hästen idag. Men till detta finns det tilläggsförsäkringar att teckna, kan vara bra ifall man kräver mkt av sin häst, samtidigt att det kan vara bra att de som inte kräver lika mkt av sin häst att de kan betala mindre i försäkrin ( läs inte är behov av att teckna ngn tilläggsförsäkring)

Men vad som skulle vara intressant är att höra hela bakgrundsfaktan och försäkringens motiv kring varför den du kände fick reservation på ett ben den blivit behandlad för kotledsinflammation????
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Men innan man tar bort hästen vid icke akut tillstånd (akuta tillstånd ex svår olycka, kolik m.m) måste man ju kontakta sitt försäkringsbolag så att dom godkänner det. Normalt ska väl den veterinären isf kontakta försäkringsbolaget. Man kan ju inte ta bort hästen innan man fått detta godkännande och tro att man kan få ut livvärdet. Utan i så fall ifall försäkringsbolaget ej tyckte att de var berättigat att ta bort hästen, men den veterinären man har haft den hos tycker det, skulle jag kontaktat fler veterinärer för att få ett utlåtande och lämnat till försäkringsbolaget men gjort det innan jag tog bort hästen.

Hovbensfrakturer är relativt vanligt och många kan bli bra ifrån det. Men det tar tid. Men bara för att det tar tid berättigar inte att man kan ta bort hästen. Så jag hade isf sett till å fått fler utlåtande om det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Man kan ju inte ta bort hästen innan man fått detta godkännande och tro att man kan få ut livvärdet.

Jag var i en gång i den sitsen att jag hade fått hästen utdömd av veterinär, och väntade på godkännande av förs.bolaget. Hästen hade ont, och jag tänkte ta bort den oavsett vad förs.bolaget sa. Så jag ringde dit innan hästen avlivades, och kollade om det skulle spela någon roll om hästen var i livet eller inte när de tog beslutet. Det gjorde det inte.

Men visst, om jag hade fått ett negativt beslut från dem och behövt en 2nd opinion från annan vet för att övertyga, då hade det ju blivit svårt... ;)
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

knapplån

Fast det kommer ju alltid att finnas de som inte får ut försäkringpengarna från sitt bolag, men hur många är det egentligen? Läser man här på Buke så hör det till vanligheterna att folk inte får ut pengar. IRL har jag aldrig hört talas om någon (som läst och förstått villkoren). Själv har jag alltid fått ut både vet.vård och liv, hos Agria t.o.m.:eek:;)

De som inte får ut pengar tillhör nog undantagen, så är det ju med allt, man får bara höra om det när det inte funkar. Bara för att vissa har råkat ut för dåliga erfarenheter med försäkringsbolagen innebär det ju inte att det är så:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 734
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp