såld häst visar sig vara skadad?

Sv: såld häst visar sig vara skadad?

ja nä en häst ska ju inte behöva lida!! och då behöver man som regel ej kontakta försäkringsbolaget innan.

Men en häst med hovbensfraktur kan få smärtstillande och inte känna av ngt. Många blir helt bra, dock tar det oftast runt 4-6 månader...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

exakt det jag velat få fram på en gång så kan bara instämma :)
förövrigt har jag oxå agria ;)
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Men hon har ju inte skrivit något om en A1-a, utan en livförsäkring -dvs A2. Inget konstigt med det.

Frågan är vad hästen har för veterinärvårdsförsäkring, om någon?

Det ingår vet.vård i A2 . Jag har mina hästar bara i A2 och inget i A1, det är för dyrt!

A1 är ju en användbarhetsförsäkring där man får ut pengar på förslitningsskador etc vilket man aldrig får i A2
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

(som läst och förstått villkoren).

Och där satte du huvudet på spiken....

Jag vet inte hur många villkor jag har skickat ut och instruerat folk att LÄSA och komma med frågor innan tecknande men det verkar vara väldigt svårt...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Det ingår vet.vård i A2 . Jag har mina hästar bara i A2 och inget i A1, det är för dyrt!

A1 är ju en användbarhetsförsäkring där man får ut pengar på förslitningsskador etc vilket man aldrig får i A2

Livförsäkringar
A1 Liv och ANvändbarhet (gäller även om hästen måste avlivas pga förslitningsskador osv)
A2 Liv (ren livförsäkring om hästen dör eller måste avlivas akut pga yttre våld tex)

Veterinärvårdsförsäkringar (varierar mellan olika bolag men alla har en:
-Ren Olycksfallsförsäkring som även täcker vissa akuta sjukdomar tex kolik.
-A1 full veterinärvård inkl användbarhet

Sedan brukar det finnas några mer vetvårdsförsäkringar beroende på bolag.

Så det är full möjligt att ha sin häst försäkrad i enbart A2 LIV och inte någon vet vårdsförsäkring alls ja.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Jag har iofs varit nöjd med alla bolag jag haft (if och agria). Jag byter aldrig bolag på en häst jag köper eftersom jag inte vill bryta löpande försäkring eftersom det numera är risk för man får reservationer eller att bolagen - numera - ofta hävdar att "skadan fanns där innan försäkringen tecknades".

Jag är relativt nöjd agriakund, men jag har varit med om visst "tjafs". Vi importerade själva en häst som var fri på röntgen med visade minimalt på böjprov i sitt hemland. Enligt första kontakten med agria skulle denna lilla anmärkning skulle det inte ge upphov till reservation, vilket det dock gjorde när hästen väl var hemma i Sverige. Jag fick ombesörja nytt böjprov/arbetsprov efter ett halvår (hästen var helt ren) och då togs reservationen bort.

Köper man sedan en häst som inte har Agria extra (el liknande) så får man inte ut en spänn på något som upptäcks under min ägandetid (tex röntgenförändringar som vet anser är gamla).

Försäkringsvillkoren har ändrats mycket de senaste åren (och vi har varit kunder i Agria i runt 30 år. Jag har alltid fått ut veterinärvård och har inte behövt ta bort någon häst.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 734
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp