Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

A

Aristokats

Hejsan!

Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet!

Bakgrund!

Jag själv 28 årig elit ryttare i hoppning för några år sedan, nuförtiden hobbyrider jag mest samt tävlar för skoj skull!
Med andra ord anser jag mig som rutinerad och mkt kunnig!
Jag älskar mina hästar och har dem som familjemedlemmar!

Köpte ett trevligt grundutbildat 7årigt sto i våras som jag under sommaren tränat och utbildat!
Hon fick stå nån vecka när jag fick hem henne innan jag började rida, detta är en självklarhet för mig som köpare!
1:a gången jag skulle ut och rida så testade hon mig lite, ca 30m från stallet genom att visa att hon ville vända tillbaka till stallet!

Jag visade med bestämdhet att så här fick hon inte bete sig, hade absolut inget spö el sporrar, utan det var mer min bestämdhet som visade vem det var som bestämde och resten av ridturen gick som en dröm!

Var superglad över vilken trevlig häst jag köpt och resterande pass under vår, sommar samt höst gick som på rälls!
Hon utvecklades enormt!
Hon var en riktig arbetsmyra i ridhus och i skogen en glad och trygg tjej, och vi hade superkul ihop!
Hopp pass som dressyr pass-hon gick som en klocka!

I höstas så bestämde jag mig för att sälja henne pga ekonomin var bristfällig och jag annonserade ut henne!
Mängder av folk hörde av sig då jag satte ett relativt lågt pris- 40.000kr!

Första spekulanten kom ut, en trevlig familj bosatt ca 40 mil ifrån mig, dottern på 16 år skulle ha henne då hon gick från ponny till stor häst!

Jag tänkte att oj, vilken seriös familj som kommer så långt och vill titta på min häst!
Dottern såg ut att passa perfekt med mitt sto, hon red henne verkligen kanon bra! Dem flöt fram!
Tjejen red i paddocken i markarbete och hon gick som en dröm!
Jag släppte ut henne efter passet så att hon även fick prova henne i skogen och efter allmän väg!
Då jag jämt rider själv nästan så vet jag hur stabil och säker hon är själv i skogen så jag kände inga tvivel till att skicka iväg dem själv!
Hon kom tillbaka med ett stort leende, mitt sto hade skött sig mkt bra och dem var mkt nöjda!

Eftersom dem kommit så långt så ville dem gärna prova hoppa henne också, så vi bestämde att dem skulle återkomma dagen efter!

Dagen efter så hoppade tjejen henne och dem var mkt nöjda och ville såklart köpa henne!
Jag kände mig mkt säker på att detta var rätt köpare så dem åkte hem och jag beställde vet bes som utfördes!
Transport bokades och hon kördes strax därpå till hennes nya hem 40 mil bort!

Nu till själva problemen!

Vecka 1!

Måndag- Bussresa i 8 tim med hästbuss till köparna!
Tisdag- Ridning (ovilja att gå fram i skritt)
Onsdag-Longering
Torsdag-Longering
Fredag-Ridning (stegrar, får ett samtal från köparna på kvällen!)
Lördag-Vila
Söndag-Vila

Vecka 2!
Måndag-Ridning (lägger sig ned-pratar igen med köparna)

Jag pratar med familjen på fredag då dem säger att det inte alls går bra med mitt sto!
Hon visar ovilja att gå fram i framför allt skritt!
Första gången dem rider på tisdagen så stannar hon 500m bort från gården och vägrar gå fram, tejjen hoppar då av och leder henne hem, där rider dem henne i deras grus paddock och hon forts att visa ovilja att gå fram i skritt, så fort dem får fram henne i trav och galopp går det bra!
Hon visar även tendens till att försöka sticka i galopp, vilket hon ALDRIG gjort hos mig!

Därefter e tjejen så ledsen att dem lägger ner ridningen och longerar henne onsdag samt torsdag utan problem!

På fredag rider dem henne i paddocken och hon visar samma ovilja att gå fram!
Dem använder då spö och efter mkt bråk sinsemellan så reser sig hästen och tjejen åker av! Hon har aldrig ens visat tendens till att resa sig hos vare sig mig el tidigare ägare!
Dem slutar rida och ringer mig senare på kvällen och förklarar då att det inte går att rida hästen och att dem vill lämna tillbaka henne!

Jag förklarar då bestört att jag är mkt ledsen över det som inträffat, att hon absolut aldrig uppvisat några tendenser till att resa sig, att hon säkert provade testa lite och att jag tyckte dem hade tagit henne för tidigt!

Att hon säkert var trött efter resan och att hon borde ha stått några dagar för att acklimatisera sig och landa på sin nya plats!
Jag ber dem låta henne vila under helgen och bara få komma till ro och få en trygghet, hon har ändå hamnat på ett helt nytt ställe med nya rutiner och ny ryttare!

Detta görs enligt utsago från köparna och dem ringer mig igen på måndag kväll och säger att dem ridit i paddocken och att dem longerat henne medan tjejen skulle rida, dem använde inspänningstyglar samt spö! Inspänningstyglarna för att hon inte skulle resa sig och spö för att få henne att gå fram!
Det hela resulterade i att hästen lägger sig ner med ryttaren på!

Jag blir än mer förskräckt när jag hör detta!
Detta är INTE min häst!
Hon har aldrig gjort så här!

Att en häst kan testa är givetvis en möjlighet med ny ryttare men nu fúnkade dem så bra här på hemma plan och dem såg ut som gjorda för varandra!
Det går så snabbt att förstöra en häst men att det skulle hända min egen trodde jag aldrig!

Köparna hävdar att hästen har lynnesfel, jag hävdar att dem har förstört henne och försöker förklara att dem nog har tagit henne för snabbt och att det sedan har satt en ond cirkel igång, dels i hästens huvud samt hos ryttaren som är rädd!

Dagen efter hennes 8 timmars resa på hästbuss så reds hon, hon var säkert trött och osäker på sin nya plats och jag tycker att dem borde ha gett henne lite tid att få acklimatisera sig!
Tjejen skulle inte ha hoppat av och gått hem med hästen utan om möjligt hoppat och och lett henne en stund för att sedan hoppa upp igen, det bästa hade varit att inte rida henne alls utan låtit henne stått en vecka!

Det hela resulterar i att jag tar kontakt med olika advokater för att höra vilka rättigheter och skyldigheter det finns!

En häst som säljs ska alltid ges minst 1 veckas tid(rekommendation) att i lugn och ro få kunna acklimatisera sig!
Man skall alltid anta att hästen är nyinriden när man köper en häst och behandla samt rida den efter detta för att lära känna hästen och hitta knapparna!
Detta säger båda två oberoende advokaterna till mig!
Dessutom är det väldigt svårt att häva ett köp genom lynnesfel!
Samt att detta inte är ett fall med lynnesfel!

Jag fösrtår givetvis köparnas sits, inte kul att få hem en häst som man inte kan rida, men kan man inte rannsaka sig själv och se att man själv kan ha orsakat detta och ge hästen lite mer tid!?

Jag började efterforska hos hennes tidigare ägare och har bara fått höra att hon aldrig betett sig på detta vis hos någon, ända sedan hon var 3 år har hon varit en alltigenom trevlig och arbetsam tjej!

Jag vill juh givetvis inte ta tillbaka en häst som plötsligt reser sig och visar ovilja att gå fram osv när hon aldrig tidigare gjort det hos vare sig mig el tidigare ägare!
Köparna fick provrida henne 2 ggr i alla möjliga situationer så som paddock, efter allmän väg, i skogen, i markarbete samt i hoppning under 2 dagar!
Hur många erbjuder det egentligen?
Dem videofilmade båda gångerna!

Jag känner givetvis att jag inte vill att hon ska stanna hos dessa människor, som jag senare fått veta inte är så hästkunniga!

Nu har det gått så långt att jag hämtat hästen igen, dock inte pga att jag tagit tillbaka henne utan pga att betalningen uteblev!
Jag har endast fått betalt för halva hästen, resten var jag godtrogen att låta upphävas nån vecka då mamman dagen efter hästen anlänt sa att hon bara överfört halva summan och kunde inte ge mig resterande halva föräns efter ytterligare en vecka!?

Suck!

Känns förjävligt!
Här står jag nu med en istadig häst som hos mig bara gått från klarhet till klarhet, och aldrig tidigare visat istadighetsproblem i nåt, och som nu efter 3mån hos köparna har klara ridproblem!
Hon visar fortf ovilja att gå fram ibland och kan flyga i luften vid tillsägelse!
Ibland går hon som en gud i ridningen och givetvis blir hon bättre och bättre men jag lägger ett otroligt jobb på henne också då hon faktiskt är min bästa vän!
Hon har blivit så nedbryten hos köparna och jag tycker så synd om henne!

Jag har förklarat för dem att dem isf får stå för värdeminskningen el ev tillridning, men dem verkar tro att dem ska få tillbaka hela summan på 20.000kr som dem betalat!
Min advokat säger att jag dels kan ta ut handpenning samt även skulle kunna behålla en stor del av summan för alla ev kostnader jag nu har lagt ut på henne under tiden!

Givetvis tråkigt för alla parter, men mest synd om hästen hur nedbryten hon blivit!
Ingen normal häst lägger sig ned men hon blev så instängd med både inspänninsgtyglar vid longering samt spö att hon säkert inte kände att hon klarade mer och lade sig ner!

Härtill så anser dem nu plötsligt inte att hästen har lynnesfel utan nu att jag ska ta tillbaka hästen pga att häst och ryttare inte passar ihop!
Dem tycker det är en jätte trevlig häst men att deras dotter blivit lite rädd(förståeligt) och att dem inte passar ihop, därför ska jag ta tillbaka en häst som nu har klara istadighetsproblem efter deras handhavande!
Va?
Usch!

Har ni några råd att ge mig el egna erfarenheter inom köp/försäljning?

Kram på Er!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Ja du, det här som du beskriver är tyvärr vardagsmat när det gäller hästaffärer. Jättetråkigt.

Personligen har jag varit förskonad från liknande problem, än så länge.:crazy:

Det måste till en lagändring för att komma till rätta med dessa problem, och tills dess är det säkrast att bara sälja till företag.

Tråkigt på en så fin häst. Att det finns videofilm från provridningen är ju positivt för dig. Tycker att du ska driva detta faktiskt. Känns som att du "ligger på plus".
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag kan bara beklaga att du också har råkat ut för okunniga människor som tror att hästar är maskiner.
Jag har varit med om ett liknande fall då jag sålde min gamla (8år) tävlingshäst för ett drygt år sedan. Honom hade jag i 3½ år från dess att han var 5 år gammal. Därmed utbildade jag honom från noll till att han gick relativt höga klasser inom samtliga dicipliner. Jag sålde honom av två anledningar dels för att jag framförallt fokuserade på fälttävlan och han var klockren på allt i terrängen men kunde tycka det var otäckt att hoppa ned i vatten och inte riktigt hade tillräckligt med eget driv för att klara tiden i större klasser. Jag sålde honom också för att jag ville ha en yngre häst som skulle vara lite mer utmaning då den här hästen var världens snällaste och alltid gjorde sitt bästa oavsett ryttare. Precis så som man vill ha hästar med andra ord. Det kom en kvinna och hennes dotter (väl kända inom hästvärlden) och provred och de var verkligen supertrevliga och blev förtjusta i min häst. Det var mamman som skulle ha honom till framförallt dressyr men också till uteritter. Det tyckte jag passade min häst utmärkt då han trivdes bra innanför dressyrstaket och var verkligen världens tryggaste att rida ut på.
Han klinikbesiktigades och röntgades grundligt och gick igenom prickfritt, därefter åkte han till sitt nya hem. Jag var givetvis ledsen vid själva avskedet då vi tillsammans har haft många roliga stunder och utvecklats tillsammans. Men ändå kändes det bra och jag var övertygad om att han skulle hamna i ett bra hem där han skulle bli väl omhändertagen.
I början fick jag regelbundna rapporter om att det gick bra och att hästen skötte sig fint. Sedan slutade de höra av sig för att sedan ca. 5månader senare ringa och påstå att hästen är oridbar och har lynnesfel. De som tidigare hade varit så otroligt trevliga förvandlades nu till människor som överhuvudtaget inte gick att ha och göra med. De krävde att jag skulle köpa tillbaka honom eller att vi skulle ses i domstol. Då jag hade köpt ny häst och inte hade någon stallplats så hade jag inget val utan det gick vidare och advokater kontaktades. Enligt samtliga så var det här ett klockrent fall för oss där vi utan tvekan hade vunnit då det ända de hävdade var att hästen hade lynnesfel (han gick tydligen bara baklänges vid ridning). I övrigt veterinärt fanns det inga som helst problem, och lynnesfel är uteslutet att han hade då han fungerade fint hos mig i över 3 år och det kan både resultat & kända tränare intyga. Hur som helst så orkade jag inte med det hela känslomässigt då allt jag brydde mig om var hästen och att han skulle få flytta någon annanstans så fort som möjligt. Därför blev det förlikning och vi fick betala tillbaka endel utav hästen (idiotiskt jag vet, men hade vi fortsatt processa så hade vi förmodligen inte varit färdiga ännu och hästen hade varit kvar i deras ägo). Han skickades då ned till en hästhandlare som senare sålde honom till en 15årig tjej som nu har honom. Den nya ägaren tog redan innan köp kontakt med mig och jag berättade hela historien. Hon är nu lycklig ägare till denna underbara lilla häst och inte har han visat några lynnesfel hos henne. Däremot har hon berättat att han blir stressad vid användning av både spö och sporrar och hon får känslan av att han har varit med om något obehagligt. Så var han inte när han var hos mig utan tog dessa hjälpmedel på rätt sätt utan att stressa upp sig. Så för att summera så finns det gott om idioter och nu i efterhand har jag fått reda på flera som haft kontakt med denna familj där det har slutat i rätten. Alltså var det inte första hästen som de ansåg inte dög utan smidigt ville bli av med. Efter den här händelsen så har jag blivit jättenojjig med människor i största allmänhet då jag samtidigt driver företag (hästrelaterat men inte hästförsäljning). Jag har tappat förtroende för människor och är noga med att skriva papper på minsta lilla pryl. I detta fallet så var ett korrekt kontrakt utformat och hade jag bara haft mer tid och varit starkare känslomässigt så hade jag drivit saken vidare, då det här verkligen var ett solklart fall där de förstört hästen. Nu trivs han dock utmärkt i sitt nya hem och jag får regelbundet uppdateringar om hur det går. Vilket är otroligt roligt!

Jag håller mina tummar för att du ska få din sak igenom, oturligt att du inte hade fått hela köpesumman betald bara. :(
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Fy vad trist både för dig och hästen:(.

Har inga råd art ge mer än att lyssna på advokaten och ta det lugnt med hästen så att hon får upp tilliten igen.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Otroligt ledsamt för hästen, hoppas du har möjlighet att få den få förtroende för människan igen.
Sen det här med en ny lag, om lagen innebär att de blir svårare för köparen att lämna tillbaka hästen så tänker jag på hur det då blir för hästen, som i ditt fall tex, vill inte ens tänka på hur den skulle fått det om den varit kvar hos köparna??? Skulle de försökt sålt den i sin tur, det hade ju inte gått för de skulle ju inte kunnat visa den för några köpare så som hästen betedde sig vid ridning med den ryttaren. Hästen skulle då förmodlingen säljas som problemhäst och man vet inte var den hamnar.
Jättesvårt, det här, man månar ju om sin häst som man ska sälja, och om man tvingas ta tillbaka den så kanske man skulle få en rejäl ersättning för att köparna förstört den, då kommer man till hur man ska kunna bevisa det??

Imitt fall så köpte jag en häst som olaterna visade sig inom 4 v och när jag konfronterade säljarna så visade det sig att han hade gjort så med dom med, men dom valde att mörka det så att jag själv skulle få den trevliga :grin: överraskningen att upptäcka hans fel. Så tyvärr finns det ju såna säljare också...(jag har lämnat tillbaka den hästen)
Usch vad svårt allt är!!
lycka till /majeld
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Misstaget du har gjort är att ha hämtat tillbaka hästen.

Och sedan hade jag om jag varit uppfödare varit väldigt besviken om jag sålt en häst och den såldes vidare igen så fort-lite bättre framförhållning önskar man att hästköpare har.
Och bryr man sig sätter man inte hästen på buss 8 timmar när man kan köra själv på 5.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag tycker att det du beskriver säger mer om köparna än om hästen.
Självklart har den inte fått lynnesfel, den reagerar bara på sin nya miljö. Att rida första dagen är korkat, inte underligt att hästen protesterar mot det sätt hon blir behandlad på. Kan inte låta bli att tycka att det är sunt av hästen.
Har en egen som jag kände i flera år innan jag köpte henne och hon var definitivt inte samma häst när jag flyttade henne från hennes gamla hem och hade antagligen kunnat få henne att gå totalt i baklås om jag betett mig så som din köpare gjort.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Eftersom du valt detta forum antar jag att du säljer som näringsidkare, och då kommer ju också köpet i ett lite annat läge. Handpenning och liknande ska avtalas om INNAN köpet går igenom, det är inget man kan hävda sig rätt till i efterhand.

Du har tagit tillbaka hästen och jag kan nog tycka att det nog är enklast för dig att betala tillbaka de 20 000 kr (det är ju inga större summor), med avdrag för ev. kostnader (hämtning av hästen, veterinärbesiktning vid köpet etc). Hade du inte hämtat hem hästen hade jag nog i ditt ställe valt att erbjuda mig ett återköp, men till reducerat pris eftersom hästen inte betingar samma värde som när den lämnade dig.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Stackar,stackars häst!!I fel händer kan den lugnaste kamel bli helgalen turbo..
Idag finns det tyvärr många yngre ryttare som är duktigat att rida men häst kan dom INTE..Inte ovanligt att lovande ryttare köper sportmodell på häst och även ponny och klarar sen ej av att hantera dom..:eek:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Om hästen aldrig uppvisat såna problem under hela sitt liv annat än nu korta tiden hos köparna, så skulle jag inte oroa mig för att problemet är bistående, utan hon har helt enkelt hamnat fel och fått en dålig start.

betala tillbaks hästen är mitt råd. det är kostsammare och jobbigare för alla att tvista. dessutom är ju hästen inte ens helt betald (varför inte? man tar väl betalt när hästen lämnar gårdsplan?)

mitt råd är att nästa gång säljer du inte hästen för 40.000 kr om den är så fin som du säger och dessutom utbildad. det drar till sig den lägre prisklassen köpare som tyvärr (inte alltid, men ofta) har bristande kunskap inte bara plånbok.

lynnesfel är inte ett modernt vedertaget tillstånd, precis som dina advokater framhållit, och inget som kan hävdas i PRINCIP - men vill man tvista så kan man tvista om det mesta och dra det hela vägen till domstol för dyra pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Misstaget du har gjort är att ha hämtat tillbaka hästen.

Och sedan hade jag om jag varit uppfödare varit väldigt besviken om jag sålt en häst och den såldes vidare igen så fort-lite bättre framförhållning önskar man att hästköpare har.
Och bryr man sig sätter man inte hästen på buss 8 timmar när man kan köra själv på 5.

Jag anser iofs inte att jag har gjort ett misstag när jag hämtade hästen!
Dels för att dem klart inte kunde handskas med henne, dels så fick jag i ett mail skrivet till mig att -hämtar du inte hästen inom 2 veckor så får den fortsätta stå ute på "sommarbete" under vintern!!!
Allt finns dokumenterat!

Sen därtill så fick jag inte den slutliga betalningen varvid jag känner mig lurad och hämtar givetvis tillbaka henne!

Vill även svara på att jag köpte inte hästen av en uppfödare, 3 st hade ägt henne innan, uppfödare som sålde henne vid 3års ålder, sedan ägare som hade henne mellan 3-6års ålder samt tjejen innan mig som hade henne i 1 år men sålde henne pga ekonmiska problem, förlorat jobbet!

Köpte hästen i god tro om att hon skulle få bli kvar hos mig ett långt tag, tyvärr så ville ödet annorlunda och jag blev tvungen att sälja henne, bör tilläggas att jag är privatperson-ingen näringsidkare!

Och lite framförhållning när man köper häst? Absolut! Även här vet du inte grunderna!
Jag har tävlat på nationell nivå sedan jag var liten, min mamma har liten avels verksamhet, hela familjen är djurvänner och djupt engagerade i just hästar och vi har dem som familje medlemmar!

Även om jag tränat för landslagsryttare, arbetat som beridare samt tävlat på hög nivå så behandlar jag mina vänner med största kärlek och omvårdnad, dem är mina kompisar och absolut inga tävlings maskiner el vandringspokaler!

Det man får göra när man då blir tvungen att sälja sin kompis är att man ser till så att man är nöjd med köparna, som i detta fall var och provred min häst 2 ggr samt funkade kanon med dem!
Dem verkade mkt seriösa!

Så jag tycker att ditt inlägg är väldigt hårt när du inte vet grunderna!

Menar du ALLVAR när du säger att jag inte bryr mig om min häst för att hon sätts på hästbuss i 8 tim?
Kan du nåt om hästar?
Alla tävlingshästar som reser jorden runt, deltar i VM, OS osv-då bryr sig inte ägarna om hästarna?

Detta var en ekonomisk lösning men jag anser heller inte att jag inte bryr mig om min häst bara för att jag anlitar yrkesmässig transport firma för henne!!!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Eftersom du valt detta forum antar jag att du säljer som näringsidkare, och då kommer ju också köpet i ett lite annat läge. Handpenning och liknande ska avtalas om INNAN köpet går igenom, det är inget man kan hävda sig rätt till i efterhand.

Du har tagit tillbaka hästen och jag kan nog tycka att det nog är enklast för dig att betala tillbaka de 20 000 kr (det är ju inga större summor), med avdrag för ev. kostnader (hämtning av hästen, veterinärbesiktning vid köpet etc). Hade du inte hämtat hem hästen hade jag nog i ditt ställe valt att erbjuda mig ett återköp, men till reducerat pris eftersom hästen inte betingar samma värde som när den lämnade dig.

Hejsan!
Nej, jag är vanlig privat person!
Äger 2 st hästar inkl den aktuella hästen!

Det är iofs så jag vill ha det!
Jag betalar tillbaka dem 20.000kr MINUS alla kostnader jag haft i samband med hämtning osv!
Även att pris avdrag skall göras då hästen absolut inte betingar samma värde som hon hade när hon var hos mig!
Hästen såldes för 40.000kr men hade ett högre värde!
Dock allt prisfall från 40.000kr tycker jag att dem ska stå för!
Men då jag tyckte dem verkade så seriösa och passade min tjej så bra så fick dem pruta på priset!
Tyvärr!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Om hästen aldrig uppvisat såna problem under hela sitt liv annat än nu korta tiden hos köparna, så skulle jag inte oroa mig för att problemet är bistående, utan hon har helt enkelt hamnat fel och fått en dålig start.

betala tillbaks hästen är mitt råd. det är kostsammare och jobbigare för alla att tvista. dessutom är ju hästen inte ens helt betald (varför inte? man tar väl betalt när hästen lämnar gårdsplan?)

mitt råd är att nästa gång säljer du inte hästen för 40.000 kr om den är så fin som du säger och dessutom utbildad. det drar till sig den lägre prisklassen köpare som tyvärr (inte alltid, men ofta) har bristande kunskap inte bara plånbok.

lynnesfel är inte ett modernt vedertaget tillstånd, precis som dina advokater framhållit, och inget som kan hävdas i PRINCIP - men vill man tvista så kan man tvista om det mesta och dra det hela vägen till domstol för dyra pengar.

Ja, tyvärr så blev inte hela hästen betald!

När hästbussen kom för att hämta hästen så avtalades det muntligt att jag skickar ner hästen UTAN papper, jag behåller pass och liknande tills full betalning erhålls dagen efter!
Dem skulle således få hem hästen och givetvis se att dem fått rätt häst, dagen efter så skulle hela köpesumman betalas in på mitt konto, alltså 40.000kr!

Dagen efter hästen anlänt, alltså på tisdagen säger mamman att hon BARA satt in 20.000kr till mig! Resterande 20.000kr måste hon gå in på banken för att föra över och nu fyllde hon 50 år så hon hade väldigt mkt att göra och frågade om hon kunde få lov att sätta in resterande pengar på fredag, då födelsebestyr och allt var avklarat!

Här var jag både dum och naiv men framförallt snäll och sa självklart...jag litade juh på människan och jag hade juh alla dokument på hästen!

Sen började problemen med att det var lynnes fel och att hon ville lämna tillbaka hästen...därför betalade hon inte in resterande pengar...och dels därför hämtade jag hem hästen igen!

Men jag anser heller inte att hon ska ha full betalning tillbaka, hon har juh förstört min häst!
I dagsläget kan hon kanske säljas för 20.000kr som problem häst, skall jag få stå för denna värdeminskning?????

Jag har sagt att jag ska försöka rida till henne själv då jag tycker hon fladdrat runt nog nu, men har även tillagt att det kan bli aktuellt för att skicka hästen på tillridning och att dem kostnaderna får hon stå för!

Jag har även sagt att hon får stå för ev prisfall på hästen!
Nu under tiden står hon och kostar massa pengar i uppstallning osv MEN jag har åtminstone henne hos mig och hon mår bättre och bättre för varje dag!
:bump:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag tycker att det du beskriver säger mer om köparna än om hästen.
Självklart har den inte fått lynnesfel, den reagerar bara på sin nya miljö. Att rida första dagen är korkat, inte underligt att hästen protesterar mot det sätt hon blir behandlad på. Kan inte låta bli att tycka att det är sunt av hästen.
Har en egen som jag kände i flera år innan jag köpte henne och hon var definitivt inte samma häst när jag flyttade henne från hennes gamla hem och hade antagligen kunnat få henne att gå totalt i baklås om jag betett mig så som din köpare gjort.

EXAKT!
Kunde inte sagt det bättre!
Sunt hästvett tycker jag att det är! :crazy:

Sen att longera henne på med denna ryttare hon tappat förstoendet för, sätta på henne inspännings tyglar samt lägga på henne spö, ja det är otroligt att hon inte flög i luften...men det kunde hon väl inte så hon LA SIG NER istället!
Usch, blir så arg hur man kan göra så här!:(
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

EXAKT!
Kunde inte sagt det bättre!
Sunt hästvett tycker jag att det är! :crazy:

Sen att longera henne på med denna ryttare hon tappat förstoendet för, sätta på henne inspännings tyglar samt lägga på henne spö, ja det är otroligt att hon inte flög i luften...men det kunde hon väl inte så hon LA SIG NER istället!
Usch, blir så arg hur man kan göra så här!:(

Korkade alternativt okunniga människor är kapabla till en hel del...
Var så säker på att det finns en besserwisser i det nya stallet som instruerar de okunniga ägarna att hästen har blivit felbehandlad hos TS och därför måste "rättas till". De finns överallt och ägnar sig med stor energi åt att förstöra hästars psyke dagligen. Har själv haft med sådana att göra och inget gör mig mer arg än sådana fullblodsidioter rent ut sagt.
Vem har inbillat de nya ägarna att hästen har lynnesfel från första början?? Det är väl inget man bara kommer på hur som helst? :confused:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Har ni något skriftligt avtal på köpet? de har brutit avtalet iom att de inte har betalt för varan men jag tror inte de kommer följa dina uppmaningar iom att de inte gjort det tidigare.

Du skulle sagt till dem att du tar tillbaka hästen men behåller de 20 000 kr de betalt innan du tog hem henne. Nu får du väl säga till dem att hämta hem sin häst igen och skicka en saftig räkning på uppstallningen som du kvittar mot de 20 000 kr som de betalt eller säg att hästen står kvar hos dig tills de betalar ytterligare 20 000 kr.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Har ni något skriftligt avtal på köpet? de har brutit avtalet iom att de inte har betalt för varan men jag tror inte de kommer följa dina uppmaningar iom att de inte gjort det tidigare.

Du skulle sagt till dem att du tar tillbaka hästen men behåller de 20 000 kr de betalt innan du tog hem henne. Nu får du väl säga till dem att hämta hem sin häst igen och skicka en saftig räkning på uppstallningen som du kvittar mot de 20 000 kr som de betalt eller säg att hästen står kvar hos dig tills de betalar ytterligare 20 000 kr.

Jag tänker ju mkt på hästen men jag har erbjudit att dem givetvis får komma och hämta hästen vid full betalning till mig!
Detta tror jag ju inte att dem vill el gör men lagligt sett så har jag gjort rätt isf, samt så är det faktiskt så att jag tagit hem hästen för utebliven betalning men samtidigt är varan skadad!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Nu äger ni ju halva hästen var, eftersom hon inte har betalat hela beloppet.

Tur är ju att du har papprena på hästen annars kanske du inte hade fått tillbaka dom alls, eller mot dom 20 000:-. Men skriv ner vad allt har kostat dig och skicka till henne, eftersom dom äger halva hästen så skall ju dom betala ½ av kostnaderna, eller det kanske inte fungerar så?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag tänker ju mkt på hästen men jag har erbjudit att dem givetvis får komma och hämta hästen vid full betalning till mig!
Detta tror jag ju inte att dem vill el gör men lagligt sett så har jag gjort rätt isf, samt så är det faktiskt så att jag tagit hem hästen för utebliven betalning men samtidigt är varan skadad!

är du alltså villig att låta hästen gå till köparna där hon blivit så förstörd, bara de betalar?

upprepar min fråga sen tidigare: varför är en så fin häst så billig -du är fd elit ryttare som anser hästen välutbildad och den säljs för 40.000?

Upprepar även min fråga: om hästen varit hos dessa folk ett fåtal veckor bara /du nämner två veckor, men det kanske är ett par till, oavsett så är det VECKOR). Jag ifrågasätter då om en häst kan bli en permanent problem häst pga detta - den har varit problemfri hela resten av sitt liv enligt utsago. Jag har faktiskt mycket svårt att se att hästen skulle blivit permanent förstörd och att det skulle ta lång tid att få tillbaks den som den var.

Jag får en känsla nånstans av att bilden som målas upp här i tråden är mkt subjektiv och skulle vilja ha ett förtydligande/nyansering.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 713
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 777
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp