Sälja häst nu

kolblakkur

Trådstartare
Lagom till kommande foderbrist så kom jag på att jag vill vara hästlös. Hur tror ni att marknaden kommer att vara framåt hösten/vintern för att sälja hästar? Stendöd? :( Går det ens att sälja nu när folk inte ens har foder till hästarna de redan har? Jag sålde en ponny för någon vecka sedan, men det var nog en ren lyckoträff.
 
Jag sålde nu.
La ut en annons för att se om intresse fanns och fick ta bort den för så många hörde av sig.
Fanns två intressanta bland alla som kom och provred. En av tjejerna passade bäst, hon hörde av sig ett dygn efter provridning och ville köpa.

De har egen gård och hade redan hö för hela vintern.

Svårt att säga här det påverkar din försäljning men lägg ut en annons o se? :)
 
Här i Dalarna är det ungefär 50/50 som fått in allt, inte fått in. Var iväg till ett stall förra veckan som fått in allt till sina egna på första skörden, om dom hann skulle dom slå en andra skörd och sälja då det är foderbrist, något dom egentligen inte hade behövt/brukar göra. Men hon hade redan låååång kö på den eventuella skörden.

"Min" bonde fick inte in tillräckligt på första skörden till sina kor, så han kunde inte ge svar om vi får köpa förrens han tagit sin andra skörd. OM det blir någon.

Har lagt ut lite krokar där vi bara får svaret "eventuellt, ring i Augusti när andra skörden är inne", samtidigt som det florerar bland hästvännerna på Facebook att dom fått in allt hö nu till sina hästar med en lättandes suck.

Vi har ju haft lite regn i omgångar här iallafall. Även om det inte regnat ofta så har det kommit mycket när det väl regnat, ett, två dygn på raken med konstant regn. Jag tror det beror mycket på hur åkrarna ligger, dom mitt ute på stora fält är torra med dålig tillväxt, dom som är lite mindre och ligger nära skogsdungar, sjöar,älven osv som har lite mer skugga runt om sig har klarat sig bättre.

Vi har lättfödda hästar som kommer ligga runt 6-8 kg per dygn, samt att vi inte släppt helt på bete än (pga att dom är lättfödda) så vi har massa bete kvar. Räknar med att dom kan gå halvdagar, 7-19, om ett par veckor. Då vi har en helt del bete så kommer vi kunna ha dom ute tills frosten kommer pga det, och räknar med att vi börjar ge hö oktober/november, med viss stödfodring ev. Lättfödda islandshästar och en VÄLDIGT lättfödd irish cob. Vi har till och med hittat torrhö (som varit nästan omöjligt att få tag på senare åren), men vi vill hellre ge hösilage med tanke på att vi kan ge större mängder då. Ger vi torrhö så är det 5-7 kg per dygn om vi inte vill ha smällfeta ponnysar, och att köpa halm för att fylla ut tuggbehovet verkar däremot vara omöjligt...

Ska komma en del regn här i nästa vecka så tror många pustar ut lite då, och får in så det iallafall räcker till dom flesta djuren.

Det är då inte så illa att det står still på hästmarknaden, grannen fick hem en ny igår, en i stallet letar efter en, och en kompis håller också på att letar häst för fullt, så här verkar det inte vara panik riktigt än. Om du vill sälja, så lägg ut annons du sen ser du ju vad du får för svar. Uppåt i landet verkar det ju inte alls vara samma brist som nedåt.
 
Senast ändrad:
Jag letar också häst nu. Försöker ha lite is i magen jag med inför hösten.

Nedåt i landet verkar det bra mycket värre än uppåt.
 
Jag köpte häst igår och fick han 20% billigare än annonspris. Visserligen pga flytt. Har precis sålt en häst som fick rekordmånga svar trots inget underpris och har en till saluhäst som fått många svar som jag nog har ett överpris på, som är såld. Så jag har inte märkt något iaf.
 
Normalt är det alltid svårare att sälja sent på hösten och under vintern. Även utan foderproblem är det många som inte har plats för alla hästar på hösten efter betet. Främst uppfödare då som fått nya föl och inte fått sålt äldre unghästar under sommaren. Men också dom som bara har en häst och vet att det är trevligt med häst under sommaren. När så hösten kommer tänker man sälja.
Kort sagt det normalt svårare att sälja på sen höst och vinter. Kommer nog inte bli lättare i år med tanke brist på foder. Det leder ju inte bara till att alla inte har foder. Det leder också till att inavkorderingsstall kan behöva sägs upp hyresgäster och/eller inte ta in nya utan låta platser stå tomma.

Dessutom är köparna mer benägna att köpa på våren så dom har häst under sommaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp