Sälja häst på avbetalning?

AbCdE

Trådstartare
Finns det bra kontrakt för säljaren om man ska sälja på avbetalning? Eller är det riskabelt?

Skulle aldrig ta den risken. Agera inte bank åt någon annan, vill någon ha hästen får denne ordna finansieringen på annat sätt. Finns alldeles för många sätt som det kan gå galet på, och sluta med att du varken har häst eller pengar kvar.

Inga avbetalningar vad gäller djur.
Har man inte råd får man ta banklån och får man inte ett banklån har man ofta inte råd att hålla djuret på en bra nivå.
Det är vår fodervärd sedan ett år tillbaka, hästen har det jättebra hos dom.

Ta en måndashyra för hästen och att de efter x månader får köpa hästen för ytterligare en månadshyra. Sköter de inte hyran är hästen fortfarande din och du kan säga upp avtalet.
Har du någon idé hur man skulle kunna lägga upp det på en häst för 300000? 10000kr/mån i 30 månader? För om dom skulle lägga en större handpenning först så räknas det inte som hyra?

Har du någon idé hur man skulle kunna lägga upp det på en häst för 300000? 10000kr/mån i 30 månader? För om dom skulle lägga en större handpenning först så räknas det inte som hyra?
I den prisklassen skulle jag inte vilja sälja på avbetalning om de inte lägger en större del kontant först.

Jag fattar att det är lockande att sälja till fodervärd och jag skulle nog inte heller ta ett marknadsmässigt pris då iom att jag slipper ta hem häst och rådda med allt som hör en försäljning till men de summorna innebär rätt stor risk.

Fast åas hade jag kanske inte heller lånat ut en häst i den prisklassen heller om jag velat vara säker på att få igen pengarna.

Jag tänkte på en lägre prisklass.

Kanske att de sparar privat och betalar några tusen i månaden i hyran och har en större slutbetalning. Alltså en rimlig hyra för en sån fin häst för att få option på att köpa den. Tänk på att du även tar en risk att de drar sig tillbaks om hästen skadas eller de får andra prioriteringar.

Angående avtal så tror jag du ska ta juridisk hjälp, det är rätt stora pengar.

Senast ändrad:
Aldrig i livet. Hur goda vänner man än är, är det lätt att bli ovänner när det är pengar inblandade. Som andra skrivit får de ta ett banklån om de vill köpa hästen.
Sedan kan mycket hända med hästen under avbetalningstiden. Skall du sälja hästen så lägg ut den till försäljning.

Aldrig i livet. Hur goda vänner man än är, är det lätt att bli ovänner när det är pengar inblandade. Som andra skrivit får de ta ett banklån om de vill köpa hästen.
Sedan kan mycket hända med hästen under avbetalningstiden. Skall du sälja hästen så lägg ut den till försäljning.
Håller faktiskt med här bara för att fodervärden är bra betyder det inte att det inte finns andra lika bra hem (som har råd)
En 300 tusen kronors häst borde även vara rätt van vid att byta miljö?

För 30k ja, det kan jag tänka mig. Eller byta grejer. Har gjort det förr, både som köpare och säljare. Manskapsboda, transport, ett års höförbrukning, abbonemang på tjänster etc. 30k är ju ingen stor summa, man går inte bankrutt om något går fel.

300k?! Hade nog inte ens lämnat ut en sån häst på foder... Köparen får ta ett blancolån.

Ytterligare en aspekt är förstås vad som händer om hästen skadar sig eller till och med dör innan hela summan är betald?
Kommer köparen att betala hela summan ändå?
Hur ser det ut med eventuell liversättning från försäkringen?
Vem står för veterinärkostnader under under tiden som avbetalningen pågår?

Det är mycket om kan hända, många scenarion som man kanske inte kan föreställa sig när man är vänner och överens.
Vill man absolut genomföra en sådan affär ändå är mitt råd att ta hjälp av en erfaren hästjurist som kan hjälpa er att vrida och vända på alla typer av scenarion som kan uppstå.

Ytterligare en aspekt är förstås vad som händer om hästen skadar sig eller till och med dör innan hela summan är betald?
Kommer köparen att betala hela summan ändå?
Hur ser det ut med eventuell liversättning från försäkringen?
Vem står för veterinärkostnader under under tiden som avbetalningen pågår?

Det är mycket om kan hända, många scenarion som man kanske inte kan föreställa sig när man är vänner och överens.
Vill man absolut genomföra en sådan affär ändå är mitt råd att ta hjälp av en erfaren hästjurist som kan hjälpa er att vrida och vända på alla typer av scenarion som kan uppstå.
Jo, det är precis det som oroar mig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Äger häst men säljaren vill häva köp (se annan tråd) och rasföreningen vill avvakta tills tvisten är löst med ägarbyte då säljaren... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 892
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 468
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 082
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jahapp då startar jag en ny tråd. Försiktigt positiv då jag fått kontakt med en säljare som tycker att jag låter vettig. Får se om det... 2 3
Svar
59
· Visningar
4 551

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar