Sälja hus - vad gäller? Lurad?

Lillefrun

Trådstartare
Vad gäller för arvode? Hade en mäklare här idag som vill ha 78 000 + 6% på hela försäljningen och 26 000 för försäkring. Är det rimligt? Det låter galet mycket. Och besiktningsman så klart men det behövs oavsett firma.

Marken är arrende. Huset värt 3 miljoner men pga arrende satte mäklaren 1,95 miljoner. Som köpesumma. Jag köpte för 1220000 så jag kommer gå mycket back och det är hemskt.

Jag ska träffa en till mäklare imorgon och två nästa vecka för att jämföra men vad ska jag fråga om?

Vad är rimligt arvode?

Vad gäller för arvode? Hade en mäklare här idag som vill ha 78 000 + 6% på hela försäljningen och 26 000 för försäkring. Är det rimligt? Det låter galet mycket. Och besiktningsman så klart men det behövs oavsett firma.

Marken är arrende. Huset värt 3 miljoner men pga arrende satte mäklaren 1,95 miljoner. Som köpesumma. Jag köpte för 1220000 så jag kommer gå mycket back och det är hemskt.

Jag ska träffa en till mäklare imorgon och två nästa vecka för att jämföra men vad ska jag fråga om?

Vad är rimligt arvode?
Nja det låter väl högt om du inte bor i värsta lyxområdet. https://www.ekonomifokus.se/bostad/...deprovision-salja-bostad#maklararvodennormalt

Som jag förstod det av din andra tråd var det mäklaren som påstod att huset är värt 3 miljoner. Du kan inte lita på det. Du kan lita på väldigt lite som mäklare säger, i synnerhet innan ni har ett avtal om hens uppdrag och hen vill fånga dig som kund.

Har du ingen som kan hjälpa dig med det här? Det är ingen lätt grej att sälja hus.

Senast ändrad:
Jag vet inte hur stort huset är eller vart det ligger men 3 miljoner är ju mycket i ett område där det påstods inte var möjlighet till lån? Nu sänkte ju mäklaren pga ofri grund men det är nog bra att du bokat fler. Orkar du rodda själv finns väl andra sätt att annonsera och sälja.

Vad är rimligt arvode?
När vi hade vårt hus ute på kommande försäljning hade mäklaren 5% av blivande köpesumma totalt. Huset värderades till 2 miljoner.

Vad är rimligt arvode?
När jag sålde en tidigare bostadsrätt hade jag en mäklare som tog procentsats beroende på slutpris, och då var det enbart procentsats. Har för mig vi betalade 3%, vilket i då var runt 90tkr.

Men, när jag sålde min senaste bostadsrätt, då hade jag en mäklare som tog 50tkr i fast avgift, och 10% över ett visst belopp som jag och mäklaren kom överens om innan försäljningen.
Aldrig att jag skulle komma på tanken att betala 100k + procent på hela försäljningen, jag skulle kalla det ocker och säga åt idioten till mäklaren att gå och dränka sig i koncentrerad saltsyra.

Vad är rimligt arvode?
Spriiiiiiiiiing!!!

Vi sålde ett hus nyss för 3,6 miljoner, mäklaren tog 2,5% i arvode. Populärt område.

Vi tyckte inte att annons på Hemnet var aktuellt heller pga deras priser, som är helt jävla sjuka..vi nöjde oss med att annonsera på Booli och det gick bra. Allt fler väljer bort hemnet pga priset sa vår mäklare.

Går du back på affären, kom ihåg att det finns avdrag att göra så du kan få tbx på skatten för renoveringar mm. Sånt kan en seriös mäklare hjälpa till med.

Och spontant, skit i den mäklaren du haft ute nu.

Vad är rimligt arvode?
Vi ska sälja vårt hus och kontaktade flera mäklare. Vi hittade en mäklare som vi gillade och jag sa att vi skriver på uppdragsavtalet om vi får ett fast arvode på 80 000 kr, och det gick han med på. Huset är värderat till 5,3-5,9 miljoner.

Jag valde en mäklare som tog 3% av köpesumman. Vi hoppades på upp mot 3 millar men vansinnigt seg marknad häruppe just nu med snåla banker, så fick till sist nöja oss med 2,4 mil. Köpte för 2,6 mil 2018, så det blev ju en liten backning. Mitt ex som ägde halva ville dock inte vänta längre så det blev affär.

Men jag är jättenöjd med hur det blev i slutändan ändå, eftersom jag och min man hittade en nyrenoverad 3:a bostadsrätt inom den snåla budgeten, 3 minuter promenad från en riktigt bra skola och 5 minuter promenad från ett litet köpcentrum. Livet blev tusen gånger enklare i ett trollslag.

Vad är rimligt arvode?

Brf. 75000 kr + 7 % på det som överstiger en viss summa (som jag tyckte var högt satt). Vid utebliven försäljning 0 kr.

När jag sålde mitt förra hus 2016 använde jag Hemverket. Säljaren håller i visningarna, vilket väl är den största skillnaden mot en traditionell mäklare. De kom ut och fotade, osv. Jag tror att arvodet var 5000 kr när jag sålde, men nu lär det väl ha gått upp lite i alla fall. Banken var jättenöjda med dem också. Min bankkontakt upplevde dem som väldigt proffsiga och bra att ha att göra med.

När jag sålde mitt förra hus 2016 använde jag Hemverket. Säljaren håller i visningarna, vilket väl är den största skillnaden mot en traditionell mäklare. De kom ut och fotade, osv. Jag tror att arvodet var 5000 kr när jag sålde, men nu lär det väl ha gått upp lite i alla fall. Banken var jättenöjda med dem också. Min bankkontakt upplevde dem som väldigt proffsiga och bra att ha att göra med.
Hemverket var det jag tänkte på!

Du besiktigade väl när du köpte och det var helt nyligen? Då måste du väl inte göra en ny besiktning?

Vi sålde ett hus nyss för 3,6 miljoner, mäklaren tog 2,5% i arvode. Populärt område.

Vi tyckte inte att annons på Hemnet var aktuellt heller pga deras priser, som är helt jävla sjuka..vi nöjde oss med att annonsera på Booli och det gick bra. Allt fler väljer bort hemnet pga priset sa vår mäklare.

Går du back på affären, kom ihåg att det finns avdrag att göra så du kan få tbx på skatten för renoveringar mm. Sånt kan en seriös mäklare hjälpa till med.

Och spontant, skit i den mäklaren du haft ute nu.

Sen blir kostnaden ofta hög för små hus, det är fortfarande jobb som ska göras.
Svensk Fastighetsförmedling hade jag, de erbjöd fast arvode om 45’ för mitt pyttehus. Tillkom gör hemnet (jag tog det eftersom det är ett enkelt sätt), flyttstäd osv men det är iaf något man kan reducera ev vinst med.

Oj vad många svar, tack alla. Jag har inte kunnat slappna av. Jag går under i den här försäljningen och flytten. Har massor av frågor efter hundpromenadern jag ska ut på nu
Glöm inte att du kan förhandla om arvodet. Lättare om du tagit ut fler och får ett hum om var de olika mäklarna ligger.
Jag tog ut två och valde i slutändan den som ville ha lite mer men som jag hade högre förtroende för. Det blev superbra, jag sålde utan att ens behöva fota inomhus eller ha visning då han hittade en kund innan det.
Oavsett, så kan man oftare förhandla om arvode. Välj inte den första mäklaren som du fick dålig känsla av.

Jag pratade med min pappa och sa exakt varför jag måste flytta eftersom jag upplevt att mina föräldrar inte vill att jag flyttar men han var istället stolt att jag tagit tag i det, jag sa att det är typiskt mig att förstöra alla saker men han sa att jag inte alls förstört något. Han håller med om att mitt val av bostadsområde är jätte bra och att flytten nog kommer bli jätte bra. Så skönt

Liknande trådar

• bodelning, skilsmässa - vad kan jag kräva?
  • Dolda fel

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025
  • Annonsera mera hundar 2

Katt, Andra Djur