Sälja ponny

A73H

Trådstartare
Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har tränat och tävlat i dressyr (stadigt runt 65% i LA:1), I samband med röntgen efter en spark i hagen upptäcktes det att hon har spatt båda bak, något varken tidigare ägare eller vi märkt något av. Den är utläkt och har under de sammanlagt åtta år hon har funnits i Sverige (importerad från Holland 2010) inte visat sig på något sätt. Däremot har hon en rörelsestörning fram som syns vid böjprov, longering på hårt underlag i vänster varv och under ridning när man samlar henne på en liten volt (8-10 m - den kan "maskeras" men finns där). Hon är röntgad, ultraljudad och utredd på tre olika kliniker utan att någon kan komma på vad det skulle kunna vara. Kvar återstår magnetröntgen men ponnyn har ju inte ont utan är pigg och glad (alltså...hon är en ponny så ibland kan ju latmasken slå till) och gillar verkligen att ridas. Nu till dilemmat - dottern är definitivt för lång för henne (1.74 med lååånga ben, ponnyn är 1.47 - dessutom är dottern 17) och behöver gå över till storhäst, men hur säljer man en sådan ponny?! Hon är otroligt välriden och trygg och schysst oavsett vad man gör så en tänkbar variant är naturligtvis att triangelmärka henne (skulle förmodligen inte vara några bekymmer alls med tanke på historiken) och sälja henne för en liten peng som lyxig skogsmulleponny men VAR finns det riktiga hästmänniskor som köper en sådan ponny?! Hon är en grym läromästare och har verkligen A+ i betyg i all hantering (när man lastar henne behöver man koppla på två linor och lyfta dem utan att röra henne så går hon på - jag är övertygad om att det skulle gå att få henne att lasta sig själv men eftersom det inte har varit något bekymmer för oss har vi helt enkelt inte gjort det.) Lättlärd och stencool. Jag är livrädd för att hon ska hamna på fel ställe och risken om vi inte triangelmärker henne är ju att någon ser hennes potential och trots att de lovar att inte träna/tävla gör det ändå. Men samtidigt - OM vi skulle välja att gå vidare med rekommendationerna att göra det - vem köper en sådan ponny? I den bästa av världar skulle vi naturligtvis inte sälja henne alls men nu är det som det är - vi har inget eget ställe utan står i inackorderingsstall och vi har EN box. (Och inte ekonomi till två stallhyror även om det skulle visa sig vara möjligt med två boxar). Det KAN naturligtvis hända att om hon fick gå på lösdrift en längre period så skulle hon "fixa till sig själv", men det finns ju inga garantier. Såå - hur ska vi tänka? Alla tips och idéer mottages tacksamt!
 
Hon tränas och tävlas, men rörelsestörningen finns där utan att någon kan svara på vad det är men bara på liten volt i vänster varv (och en 0,5 grad på böjprov) - aldrig annars. Hon har aldrig varit halt eller ömmat. Aldrig protesterat. Men det jag är rädd för är ju att någon vill pressa henne att prestera mer och gå högre klasser och det vill vi inte. Så hur gör man?
 
Det skulle det såklart kunna vara men eftersom vi bara har en boxplats kommer ju frågan om hur vi gör sedan... Foder är ju liksom inte för alltid.
 
Tror du att hon skulle passa på ridskola? För de tar nog gärna emot en ponny på foder. Speciellt en så fin ponny som det här verkar vara. Samtidigt kan ofta de anpassa vilka lektioner ponnyn får gå utefter hur mycket den håller för. De är dessutom lite säkrare kort som fodervärd. Passar den in håller de hårt i den, gör den inte det vet ni det rätt omgående. Gäller såklart att hitta en vettig ridskola.
 
Tyvärr finns inga garantier vid försäljning. Lämna ut på foder är ganska vågat, risken finns ju givetvis att den kan komma tillbaks snabbt. Så skulle inte våga stå utan stallplats isf. Om den skulle vara så lätt att t-märka är det kanske det bästa med tanke på att förhoppningsvis bespara den hårdare träning.
 
Jag hade triangelmärkt och lämnat ut henne på foder till någon som vill låna länge. Och funkar det så hade jag kanske sålt för en billig peng, eller så hade jag behållit kontrollen och fortsatt äga. Troligen det sista. Jag hade inte vågat lita på att någon inte utnyttjade henne och började träna. Tävla en triangelmärkt häst går ju inte?
 
Jag förstår inte riktigt varför du menar att hon skulle kunna triangelmärkas? På vilka grunder? Hon fungerar ju i ridningen idag och ingen vettig veterinär hade ju dömt ut henne då för en hälta på 0,5 grader som bara visar sig på liten volt. En utläkt spatt som hästen inte har ont av döms ingen häst ut för.
Jag hade kunnat vara intresserad av en sådan häst om priset var rätt men inte om hen är triangelmärkt. En triangelmärkt häst har inget veterinärvårdsskydd kvar för något som kan härledas till det hen triangelmärkts för vilket gör att det kan bli väldigt dyrt. Dessutom är hästen då utdömd, dvs. hen ses inte som ridhäst längre i fb ögon med allt vad det innebär. Jag ser snarare risken att en triangelmärkt häst inte får den veterinärvård hen behöver just eftersom veterinärvårdsförsäkringen är så urholkad.

Ni sitter helt uppenbart i en svår sits. I ert fall hade jag sett hästens inköpspris som förlorat och letat tills ni hittar rätt hem och då lämnat ut på foder för att sedan om allt fungerar som det ska sälja henne för en symbolisk summa till dem med ett kontrakt med vite som säger att ni måste kontaktas vid en eventuell försäljning. Ett annat alternativ är att ni behåller hästen och ställer henne på lösdrift någonstans med full skötsel tills vidare eller tills ni hittar någon vettig. Risken är dock att en häst med sådana problem som inte rids regelbundet längre snabbt får ont av sina skador. En häst med spatt behöver hållas igång på lagom nivå för att hålla sig fräsch.

Jag har befunnit mig i liknande sits då dotterns häst fick PPID strax innan hon flyttade hemifrån. Dock har jag eget stall så han kunde ju bara gå kvar här och försäljning hade oavsett aldrig varit ett alternativ. Hade jag inte kunnat ha honom kvar hade han fått somna in istället.
 
Tror du att hon skulle passa på ridskola? För de tar nog gärna emot en ponny på foder. Speciellt en så fin ponny som det här verkar vara. Samtidigt kan ofta de anpassa vilka lektioner ponnyn får gå utefter hur mycket den håller för. De är dessutom lite säkrare kort som fodervärd. Passar den in håller de hårt i den, gör den inte det vet ni det rätt omgående. Gäller såklart att hitta en vettig ridskola.
Ridskola kan vara ett alternativ men inte om hon triangelmärks. En triangelmärkt häst får inte användas i verksamheten på ridskolor.
 
Jag hade inte triangelmärkt - av samma skäl som @TinyWiny anger. Jag hade heller inte lämnat ut på foder då risken att man får tillbaka hästen trasig är alldeles för stor. Min egen erfarenhet är att de som tar en foderhäst ofta gör det för att de inte har råd med en egen och de har då antagligen inte råd att ha häst alls egentligen så då får inte hästen det den behöver osv. och när det inte är ens egen häst så bryr man sig inte lika mycket heller.
Tror absolut den är säljbar men kanske som en läromästare då till någon liten tjej/kille som inte har så höga ambitioner.
 
Jag förstår inte riktigt varför du menar att hon skulle kunna triangelmärkas? På vilka grunder? Hon fungerar ju i ridningen idag och ingen vettig veterinär hade ju dömt ut henne då för en hälta på 0,5 grader som bara visar sig på liten volt. En utläkt spatt som hästen inte har ont av döms ingen häst ut för.
Jag hade kunnat vara intresserad av en sådan häst om priset var rätt men inte om hen är triangelmärkt. En triangelmärkt häst har inget veterinärvårdsskydd kvar för något som kan härledas till det hen triangelmärkts för vilket gör att det kan bli väldigt dyrt. Dessutom är hästen då utdömd, dvs. hen ses inte som ridhäst längre i fb ögon med allt vad det innebär. Jag ser snarare risken att en triangelmärkt häst inte får den veterinärvård hen behöver just eftersom veterinärvårdsförsäkringen är så urholkad.

Ni sitter helt uppenbart i en svår sits. I ert fall hade jag sett hästens inköpspris som förlorat och letat tills ni hittar rätt hem och då lämnat ut på foder för att sedan om allt fungerar som det ska sälja henne för en symbolisk summa till dem med ett kontrakt med vite som säger att ni måste kontaktas vid en eventuell försäljning. Ett annat alternativ är att ni behåller hästen och ställer henne på lösdrift någonstans med full skötsel tills vidare eller tills ni hittar någon vettig. Risken är dock att en häst med sådana problem som inte rids regelbundet längre snabbt får ont av sina skador. En häst med spatt behöver hållas igång på lagom nivå för att hålla sig fräsch.

Jag har befunnit mig i liknande sits då dotterns häst fick PPID strax innan hon flyttade hemifrån. Dock har jag eget stall så han kunde ju bara gå kvar här och försäljning hade oavsett aldrig varit ett alternativ. Hade jag inte kunnat ha honom kvar hade han fått somna in istället.

Tusen tack för mycket klokt svar! Och ja - det är en svår sits där pengarna egentligen inte spelar så stor roll utan att hitta ett riktigt bra hem är det allra viktigaste! Inköpspriset har vi redan sett som förlorat ;) Men var hittar man köparna liksom? Alla hästmänniskor vi känner har redan häst, ingen har barn i rätt ålder och annons har inte funkat hittills. Jätteklurigt - vi vill ju bara att det ska bli bra för henne liksom!
 
Tusen tack för mycket klokt svar! Och ja - det är en svår sits där pengarna egentligen inte spelar så stor roll utan att hitta ett riktigt bra hem är det allra viktigaste! Inköpspriset har vi redan sett som förlorat ;) Men var hittar man köparna liksom? Alla hästmänniskor vi känner har redan häst, ingen har barn i rätt ålder och annons har inte funkat hittills. Jätteklurigt - vi vill ju bara att det ska bli bra för henne liksom!
Kan du kontakta ridskolorna i trakten? Någon elev kanske söker en egen häst.
 
Tusen tack för mycket klokt svar! Och ja - det är en svår sits där pengarna egentligen inte spelar så stor roll utan att hitta ett riktigt bra hem är det allra viktigaste! Inköpspriset har vi redan sett som förlorat ;) Men var hittar man köparna liksom? Alla hästmänniskor vi känner har redan häst, ingen har barn i rätt ålder och annons har inte funkat hittills. Jätteklurigt - vi vill ju bara att det ska bli bra för henne liksom!
Just i år är det ju svårare än någonsin att sälja häst i grovfoderbristens spår så jag förstår att det är jättesvårt. Kan ni ha henne kvar över vintern? Ställa henne på en lösdrift över vintern och hålla igång henne hjälpligt? På våren brukar det vara lättare att sälja och även de som kanske hade varit intresserade nu drar sig nog för att köpa en häst till om de har svårt med fodertillgången.
 
Jag tror inte det är svårt att sälja en sån ponny. I mina krokar finns det flera familjer som köpt äldre ponnier med begränsningar som läromästare åt sina barn. Ponnierna tas mycket väl om hand och pressas inte heller över sin förmåga. Så det handlar om att hitta rätt köpare, vilket det ändå gör i alla hästaffärer. Jag sålde själv en ponny i somras som inte ska matchas för tävling mer än nån liten lätt klass ibland. Hittade en helt perfekt vuxen köpare och hade många intressenter på ponnyn som verkligen lät bra. Så mitt tips är att sätta ut på annons, var ärlig om allt och sålla sen ordentligt bland de som hör av sig :). Lycka till!
 
Just i år är det ju svårare än någonsin att sälja häst i grovfoderbristens spår så jag förstår att det är jättesvårt. Kan ni ha henne kvar över vintern? Ställa henne på en lösdrift över vintern och hålla igång henne hjälpligt? På våren brukar det vara lättare att sälja och även de som kanske hade varit intresserade nu drar sig nog för att köpa en häst till om de har svårt med fodertillgången.
Alltså.....vi älskar ju henne och är såklart förberedda på att ha kvar henne över vintern! (Helst hade vi velat ha kvar henne jämt!!) Det som är extraklurigt är, eftersom vi letar storhäst, att det också finns många fina storhästar ute just av samma anledning som du beskriver. Så det blir ett sådant där trixigt läge! Du har jättebra råd! Tack igen!
 
Jag tror inte det är svårt att sälja en sån ponny. I mina krokar finns det flera familjer som köpt äldre ponnier med begränsningar som läromästare åt sina barn. Ponnierna tas mycket väl om hand och pressas inte heller över sin förmåga. Så det handlar om att hitta rätt köpare, vilket det ändå gör i alla hästaffärer. Jag sålde själv en ponny i somras som inte ska matchas för tävling mer än nån liten lätt klass ibland. Hittade en helt perfekt vuxen köpare och hade många intressenter på ponnyn som verkligen lät bra. Så mitt tips är att sätta ut på annons, var ärlig om allt och sålla sen ordentligt bland de som hör av sig :). Lycka till!
Ja, det är precis så vi har gjort! Vi har varit superärliga i annonsen om att det finns röntgenförändringar och hennes förutsättningar och när människor har hört av sig har jag berättat precis hur läget ser ut. Det som händer då är att de slutar att höra av sig xD. Det är framförallt (men inte bara) föräldrar till barn som letar förstaponny där kanske föräldrarna inte har så stor vana själva. Det är lite så jag tänker att de där "hästmänniskorna" som fattar grejen är svåra att hitta! Men bra att de finns! Vi får helt enkelt göra en ny annons så får vi se! Tack för svar!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 309
Senast: Oknytt
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp