Sälja unghäst som körhäst

Dressyrnörden

Trådstartare
Jag har en riktigt fin unghäst (3 år) som jag köpte som föl som blivande dressyrämne. Han rör sig fantastiskt fint och en snygg häst med fyra jämna, höga vita strumpor. Jag stötte på problem under inridningen och när vi kollade upp honom hos vår veterinär visade det sig att han har kissing spines. Jättetråkigt men det förklarar varför han har bockat.

Nu står jag inför ett jobbigt beslut. Om han visar smärta redan nu så finns en risk att han kommer ha ont som ridhäst. Det är för tidigt att säga men jag vill göra det som blir bäst för hästen. Jag har funderat på huruvida han skulle passa som körhäst. Han har definitivt tillräckligt fina rörelser och som sagt en snygg häst. Väldigt mycket hanterad från backen även innan inridning och tömkörd en hel del. Är det någon som har någon erfarenhet av körhästar med kissing spines? Om jag ska försöka sälja honom som körhäst, vilka forum ska jag vända mig till? Har inga kontakter inom körvärlden. Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 244
Hästvård Hej! Har en liten fråga! Jag har en triangelmärkt häst, en riktigt fin hopphäst som skulle gått em och lite till!! hon har kissing...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 902
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 910
Senast: akleja
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 561
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp