Sallad som håller några dagar i kylen?

the_connemara

Trådstartare
En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller sig bra i kylen i alla fall 4 dagar (beroende på antal portioner). Jag äter alltid någon typ av grönsak till maten men det blir väldigt enformigt ärtor, bönor eller typ gurka/tomat/enkel bladsallad. Jag är för lat för att göra sallad till varje måltid och en portion tycker jag blir lite svårt (ofta blir det tillräckligt mängd till 1 portion av 1 morot osv). Bladsallad håller sig några dagar max i sin påse (efter tips härifrån om att lägga hushållspapper i påsen) och tex riva en morot till en måltid pallar jag helt enkelt inte.

Däremot hade jag gärna gjort någon mer rejäl sallad i flera portioner som jag sedan kan ha färdig i kylen och bara ta av. Då har jag inga problem med att den tar lite tid att göra. Jag är dock helt clueless på vad/hur osv. Det får gärna vara lite frön/nötter osv inblandat/som man kan strö över vid servering om de inte behöver fixas något med vid serveringstillfället. Gärna "råa" grönsaker men kan också vara tillagade innan salladen görs i ordning (tex morot/potatis/rödbeta).

Det jobbigaste tycker jag är att tex 1 kålhuvud är så jäkla stort att det tar aldrig slut för 1 person. Jag vill framförallt att vad jag nu gör går jämnt upp för annars leder det ofta till för mycket matsvinn hos mig. Alt att saker går jämnt upp i två olika sallader jag kan göra varsin vecka eller så och de håller så länge. Jag har sjukt svårt för "torra kanter" så skär alltid av yttersta biten av gurkan osv.

Det enda jag på rak arm vet jag inte direkt gillar är grönkål. Förutom de där "torra kanterna" 😅 och att få ut granatäpplekärnor 😒

Gärna sådant som går att köpa svenskt och inte allt för klimatjävligt (typ konstiga/exotiska nötter/frön osv).

Kanske också tips på någon enkel dressing/smaksättning som funkar till olika typer av sallader?

Hade gärna hittat typ 1-4 olika typer att ha som vardagssallad o alltid ha en stående i kylen som kan ätas till olika typer av middagar. Har ni några sådana?
 
Det här är mer en matsallad än en sidosallad vilket kanske inte är helt vad du letar efter, men jag är besatt av den.
Ger 2 huvudportioner, så säkert 4 om du äter dem med not annat

1pkt cannelloni5 bönor
1 gurka
1 röd paprika
80 gr feta ost
1/2 röd lök
C 40/50 gram gröna oliver
100gr körsbärstomater (jag utesluter detta då jag ej gillar tomater..)

Hacka grönsaker och ost. Blanda med bönor.
Strö över en dressing av 2 matsked rödvinsvinäger och 1 matsked olivolja, 1 tsk basilika

Mums!
 
Treveckorssallad
Tomat&löksallad

Jag steker gärna ihop pakchoi, vitkål, rödkål, spetskål, lök, tomat, blomkål, broccoli och de nötter jag har hemma, gärna även fetaost. Håller i några dagar i kylskåpet.
Blomkål helst färsk, men fryst fungerar. Broccolin helst fryst till stekpannan.
 
Det här är mer en matsallad än en sidosallad vilket kanske inte är helt vad du letar efter, men jag är besatt av den.
Ger 2 huvudportioner, så säkert 4 om du äter dem med not annat

1pkt cannelloni5 bönor
1 gurka
1 röd paprika
80 gr feta ost
1/2 röd lök
C 40/50 gram gröna oliver
100gr körsbärstomater (jag utesluter detta då jag ej gillar tomater..)

Hacka grönsaker och ost. Blanda med bönor.
Strö över en dressing av 2 matsked rödvinsvinäger och 1 matsked olivolja, 1 tsk basilika

Mums!

Jomen typ så menade jag! Kan vara ännu matigare också, så gör jag bara mindre potatis/ris eller liknande till maten, eller inte alls beroende på vad :) Håller sig gurka skuren sig bra flera dagar i salladen?

Och hur blandar man en sådan liten mängd dressing? 😅 Oljan vill väl inte blanda sig? Eller det blandar sig i salladen?
 
Fint skuren zucchini och fänkål tillsammans med citronsaft, olivolja och fryst persilja tycker jag är gott och håller sig ett tag i kylen.

Även blomkål är en god bas i sallad, skär den fint, strimla rödlök, blanda med kapris, olivolja och vitvinsvinäger.

Brukar även göra pressgurka och ha chili i den, blir gott till asiatisk mat.

Något jag gör ofta är inlagd rödkål, köper ett huvud, strilar och lägger in i ättikslag. Är jag ambitiös kokar jag också rödbetor och lägger in tillsammans med rödkålen. Håller lääänge i kylen och smidigt att ta fram.
 
Jomen typ så menade jag! Kan vara ännu matigare också, så gör jag bara mindre potatis/ris eller liknande till maten, eller inte alls beroende på vad :) Håller sig gurka skuren sig bra flera dagar i salladen?

Och hur blandar man en sådan liten mängd dressing? 😅 Oljan vill väl inte blanda sig? Eller det blandar sig i salladen?
Antingen blandar man i skål med gaffel eller större sats i flaska. Skaka innan användning för det skiktar sig precis som du skriver. Eller så häller man bara över salladen var för sig och blandar om, funkar det med :)
 
Fint skuren zucchini och fänkål tillsammans med citronsaft, olivolja och fryst persilja tycker jag är gott och håller sig ett tag i kylen.

Även blomkål är en god bas i sallad, skär den fint, strimla rödlök, blanda med kapris, olivolja och vitvinsvinäger.

Brukar även göra pressgurka och ha chili i den, blir gott till asiatisk mat.

Något jag gör ofta är inlagd rödkål, köper ett huvud, strilar och lägger in i ättikslag. Är jag ambitiös kokar jag också rödbetor och lägger in tillsammans med rödkålen. Håller lääänge i kylen och smidigt att ta fram.
Just det! Inlagd rödlök! Mums!
 
På en restaurang här i stan hade de minimajskolvar på salladsbuffén. Och kikärtor blandade med röd paprika, rödlök och couscous. Mycket smarrigt, tillsammans med vitlöksdressing och ruccola/babyspenat.
 
Jag gör ibland en bönsallad som räcker flera dagar och som jag kan äta mig riktigt mätt på.
Har några sorters bönor -kidney, svarta och kanske kikärtor. Rå broccoli, dito blomkål, morot, rädisor och gurka. Eventuellt tunt skuren rödlök. Absolut ingen tomat eller sallat. De ska vara rejält att tugga.

Blandar en dressing av balamvinäger, olivolja och örtkrydda.
 
Jomen typ så menade jag! Kan vara ännu matigare också, så gör jag bara mindre potatis/ris eller liknande till maten, eller inte alls beroende på vad :) Håller sig gurka skuren sig bra flera dagar i salladen?

Och hur blandar man en sådan liten mängd dressing? 😅 Oljan vill väl inte blanda sig? Eller det blandar sig i salladen?

Jag tycker gurkan håller sig bra såläbge den är fräsch till att börja med och förvarars i sluten burk!
Jag brukar blanda dressingen och hälla över precis innan jag äter, och inte hela salladen, och då gör jag precis som någon sa ovan - häller upp i en liten skål, blandar snabbt med gaffel och häller sedan över salladen.
 
Sök på vänskapssallad! Tror det är viktväktarna som har gjort receptet. Skulle kunna leva på den, och den blir bara godare för varje dag som går.
 
Jag gör ibland en bönsallad som räcker flera dagar och som jag kan äta mig riktigt mätt på.
Har några sorters bönor -kidney, svarta och kanske kikärtor. Rå broccoli, dito blomkål, morot, rädisor och gurka. Eventuellt tunt skuren rödlök. Absolut ingen tomat eller sallat. De ska vara rejält att tugga.

Blandar en dressing av balamvinäger, olivolja och örtkrydda.

Det där låter precis som jag föreställde mig en av sorterna när jag skapade tråden 😍
 
En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller sig bra i kylen i alla fall 4 dagar (beroende på antal portioner). Jag äter alltid någon typ av grönsak till maten men det blir väldigt enformigt ärtor, bönor eller typ gurka/tomat/enkel bladsallad. Jag är för lat för att göra sallad till varje måltid och en portion tycker jag blir lite svårt (ofta blir det tillräckligt mängd till 1 portion av 1 morot osv). Bladsallad håller sig några dagar max i sin påse (efter tips härifrån om att lägga hushållspapper i påsen) och tex riva en morot till en måltid pallar jag helt enkelt inte.

Däremot hade jag gärna gjort någon mer rejäl sallad i flera portioner som jag sedan kan ha färdig i kylen och bara ta av. Då har jag inga problem med att den tar lite tid att göra. Jag är dock helt clueless på vad/hur osv. Det får gärna vara lite frön/nötter osv inblandat/som man kan strö över vid servering om de inte behöver fixas något med vid serveringstillfället. Gärna "råa" grönsaker men kan också vara tillagade innan salladen görs i ordning (tex morot/potatis/rödbeta).

Det jobbigaste tycker jag är att tex 1 kålhuvud är så jäkla stort att det tar aldrig slut för 1 person. Jag vill framförallt att vad jag nu gör går jämnt upp för annars leder det ofta till för mycket matsvinn hos mig. Alt att saker går jämnt upp i två olika sallader jag kan göra varsin vecka eller så och de håller så länge. Jag har sjukt svårt för "torra kanter" så skär alltid av yttersta biten av gurkan osv.

Det enda jag på rak arm vet jag inte direkt gillar är grönkål. Förutom de där "torra kanterna" 😅 och att få ut granatäpplekärnor 😒

Gärna sådant som går att köpa svenskt och inte allt för klimatjävligt (typ konstiga/exotiska nötter/frön osv).

Kanske också tips på någon enkel dressing/smaksättning som funkar till olika typer av sallader?

Hade gärna hittat typ 1-4 olika typer att ha som vardagssallad o alltid ha en stående i kylen som kan ätas till olika typer av middagar. Har ni några sådana?
En sallad som tar en stund att slänga ihop men som blir flera portioner och står sig några dagar och är supergott är detta: två rivna morötter, ett broccolihuvud, några rädisor, en burk majs, en bit gurka, några cocktailtomater, ett par nävar valfri bladsallad, en gul paprika, en röd paprika och ett pkt vitost 😋
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 010
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 359
Senast: Stereo
·
Äldre Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och...
Svar
18
· Visningar
1 836
Senast: Singoalla
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 527
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp