Sallad som håller några dagar i kylen?

Pizzasallad!

Finns en uppsjö av recept på nätet och jag tror man måste prova sig fram lite vad man personligen föredrar, vissa vill ha mycket sötma, vissa mycket vinäger osv. Det finns inget "bästa" recept för alla :)

Min personliga favorit är detta recept. :)
 
Mitt tips är att hacka ner ett färskt broccolihuvud och blanda med ett halvt paket frysta sojabönor, finstrimlad rödlök och rostade solroskärnor. Slå på en dressing av olivolja, citronsaft, dijonsenap, honung (eller något annat med sötma), salt och svartpeppar. Förvara i lufttät burk så håller den sig ett par dagar i kylen 🙂
 
Vitkål och rödkål som råvara, håller ju hur länge som helst nästan, om man vårdar kålhuvudet.

Kålhuvudet ska förvaras i en plastpåse som sveps ihop, så att fukt behålls, men det ändå sker luftväxling. Alltså ingen knut eller klämma på plastpåsen.

Jag brukar köpa ett relativt litet huvud, och dela det i två halvor som får varsin plastpåse.

Från halvan skär jag en lagom stor klyfta, och gör endera en variant på "pizzasallad", eller Cole slaw.
Snittytan på kålen blir efter en vecka eller så lite grå och tråkig, så den "skivar" jag bort vid användning, och man kan behöva rensa bort något ytterblad som blir fult ibland, men kålen håller oftast i en månad, kanske mer.

Båda salladerna håller en vecka i kylskåp, om man ser till att förpackningen inte står framme.


Jag gör Cole Slaw med 50/50 gräddfil och crème fraiche, alltså ingen majonnäs i dressingen.
Recept Cole slaw:

en klyfta vitkål eller Rödkål, ca 125-150 gr
En lagom stor morot till mängden kål.
1 dl Crème fraiche
1 dl Gräddfil
1 msk äppelcidervinäger
1 msk strösocker eller råsocker
en rågad tsk fransk senap, vill man ha mer "bett" så kan två teskedar bli bra.
Något lite salt
Något varv på svartpepparkvarnen

Om man gillar det, så kan man riva en bit rotselleri och eller palsternacka och ha i salladen.
Om man ökar volymen kål och rotsaker väsentligt, så behöver man öka mängden dressing.


Strimla kålklyftan så fint det går med kniv, alternativt använd vass osthyvel, eller någon strimlingsmojäng.
Skala eller tvätta moroten, och riv den grovt.

Blanda ihop dressingen och smaka av den. Mer vinäger? Mer socker? Mer senap

Blanda vitkål och morot med dressingen, låt stå kallt någon timma.

Fungerar finfint som tillbehör till det mesta, och håller bra i kylskåpet.
 
Min stora favorit i livet tabbouleh! Blir bara bättre av att stå någon dag!

Här ett recept:
https://www.ica.se/recept/tabbouleh-716342/

Går bra att äta med något salt till, jag brukar äta lantchips ibland :D

Min stora favorit sedan jag bodde i Mellan ostern. Det enda problement ar att man far hacka tills man dor ... och att i Mellan Ostern (sarskilt Libanesiska och Syriska vanner) hade Tabbouleh alltid citron saft och finhackad mint ocksa. ... Och sa jag finhackad? FIN hackad? och det behovs for att smakerna ska "merry" ordentligt :eek:

Men HERREGUD är klockan inte tolv ännu? 😴

I KNOW ... jag vantar ocksa otaligt :sleep:
 
Jag gör pizzasallad då och då. Här säljs vitkål i kvartar vilket räcker 4-5 portioner. Och håller upp till 5 dagar i kylen :)
 
Jag säger också kålsallad som många andra.

Om du gillar surkål finns det färdigt på burk. Finns även andra kålsallader på burk på hyllan med utländsk mat om man npn gång vill köpa en färdig sallad.
 
Jag tycker de flesta sallader går att få att hålla sig ok i ett par 3-4 dagar bara man undviker för "vattniga" grönsaker tex använder hela cocktailtomater istället för att skära i bitar (om det inte är bara en tomat och löksallad eller liknande) och mikrogrönt istället för sallat som man skurit i bitar. Några favoriter är olika varianter av bönsallad eller kålsallad och sen ha lite färska örter, mikrogrönt, groddar eller skott som man tar direkt och bara klipper ner över när man ska äta. Är också enormt förtjust i picklad rödlök som är gott till det mesta.
Ett annat sätt som fungerar bra för att öka hållbarhet är att vakuumförpacka. Jag själv tycker det fungerar bra men är lite övernojig när det kommer till mathygien och vakuum så jag brukar alltid göra vinägrett eller citronjuice till sådant som är fuktigt och jag har i vakuumlådor för att få ner pH.
 
Jag äter inte så mycket vanlig bladsallad så här års utan det blir mer rotfrukter och kål. Det hör vintern till. Haft en tanke att odla sallat som man kan ta upp året om men det har inte blivit av än.
Olika kålsorter håller länge även som färdiga sallader.
 
Min stora favorit sedan jag bodde i Mellan ostern. Det enda problement ar att man far hacka tills man dor ... och att i Mellan Ostern (sarskilt Libanesiska och Syriska vanner) hade Tabbouleh alltid citron saft och finhackad mint ocksa. ... Och sa jag finhackad? FIN hackad? och det behovs for att smakerna ska "merry" ordentligt :eek:



I KNOW ... jag vantar ocksa otaligt :sleep:
Ja hacka får man minsann!
Och citronsaft ska det vara! 🍋🍋
 
Passar kanske inte helt in gällande hållbarhet men har fått dille på denna:

Isbergssallad
Grönkål
Granatäpple
Valnötter
Ädelost

Idag gjorde jag en variant utan grönkål och valnötter, men la till paprika. Funkade det med.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 319
Senast: Stereo
·
Äldre Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och...
Svar
18
· Visningar
1 817
Senast: Singoalla
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 075
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp