Salladssorter till kanin

Malacki

Trådstartare
Hej alla bukemänniskor ;)
Nu är det så att min kanin ska få börja ett lite hälsosammare liv, och med det menar jag att färdiga fröblandningen ska bort. Hon har såklart alltid tillgång på hö (samma som hästarna äter) men jag undrar vilka salladssorter man kan ge? Alltså dom här påsarna man köper i affären kan man ge lite blad från dom? Och vilka salladssorter ska man unvika att ge?
När det gäller grönsaker har jag bra koll på vad som är tillåtet och inte.

Tack på förhand :D
 
Sv: Salladssorter till kanin

Just sallad finns egentligen ingen mening att ge om man syftar till att ge de hälsosamma grönsaker. Det innehåller mestadels vatten i vilket fall. Så sallad och gurka kan man lika gärna skippa och satsa på andra grönsaker. :)
 
Sv: Salladssorter till kanin

Jag skulle undvika sådant som är väldigt starkt, typ ruccola, men i övrigt ge samma som jag själv skulle äta. Vad är det för ras? Den kanske inte behöver så mycket mer än hö egentligen.
 
Sv: Salladssorter till kanin

Det är en dvärgvädurs hona på fem år. Tunn över ryggen så att man känner ryggraden bara man lägger handen över, men hon har en "krage" under hakan och allt hull sitter på magen så hon är absolut inte mager. Och vad jag har läst så är det främst fodret som är fel om dom är tunna över ryggen. Vad är det bästa att fodra med då? Kan man prova att ge lite groov 125? har hört att 90 är bättre men ingen av mina hästar går på det.

Men så då kanske jag inte ska lägga så mycket energi på salladen utan bara ge bättre grönsaker? :)
 
Sv: Salladssorter till kanin

Brukar vara fodret som är galet om de är så, ja. Jag fick det problemet med mina dvärgvädurar när jag gav groov 125.. Min jag har numera får en blandning av Pre Alpin Wiesenflakes och lite lucernpellets (melassfri) och funkar kanon på det.
 
Sv: Salladssorter till kanin

Det kan ju vara så att det finns för lite protein i höet, vilket ger buk men inga muskler.

Jag har ibland gett mina kaniner hackad lusern när de behövt lite mer proteiner i maten :)


Sallad däremot brukar jag bara ge ibland när vi får lite över vid matlagning, inga stora mängder eftersom jag upplevt att de lätt blir lösa i magen av salladen.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 314
Senast: Scata
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 825
Senast: Myrten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 012
Senast: Hazel
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 782
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp