Salladstips?

MM

Trådstartare
Min fantasi tryter något fruktansvärt så jag hoppas någon här kan komma med tips :)

Jag vill ha tips på sallad!

En blandsallad man kan äta till middagen varje dag i några dagar utan att tröttna och som givetvis är god :D och nyttig men det känns som jag kanske inte behöver nämna :) (varför varje dag är ju för att när man handlar ingredienser så räcker det ju oftast till mer än 1 gång)

Min fantasi ligger i topp med att blanda gurka, tomat och isbergssallad och det måste väl finnas sååå mycket godare alternativ? :p
Något selektiva barn finns i huset men tar gärna emot tips på era favoriter och så kan jag blanda ihop så det passar oss alla i familjen :)
 
Jag är också kass på sallad men tycker de färdiga salladsblandningarna är rätt trevliga just när man inte har så bra koll själv. Allt för att slippa isbergssalladen :p Vinegrett gör en jävla skillnad också. Jag kör i stort sett alltid på olivolja, senap, äppelcidervinäger och lite honung för att balansera senapen. Ett tips för att behålla salladen fräsch är att servera vinegretten bredvid. Blöt sallad blir snabbt trist.

Av saker att stoppa i så finns det egentligen inga gränser. Jag gillar att ösa i olika typer frön, sesam är en jättefavorit till typ allt. Pumpa är också gott och ger lite tuggmotstånd. I övrigt håller jag det är rätt clean. Tunna tomatskivor kan pigga upp en del medan jag tycker gurka är rätt trist. Sen beror det lite vad man äter till. Ost och olika typer av kött gör salladen matigare men kan bli för mycket tillsammans med annat mat. Finriven morot och valfri kål är en annan idé.
 
Min fantasi tryter något fruktansvärt så jag hoppas någon här kan komma med tips :)

Jag vill ha tips på sallad!

En blandsallad man kan äta till middagen varje dag i några dagar utan att tröttna och som givetvis är god :D och nyttig men det känns som jag kanske inte behöver nämna :) (varför varje dag är ju för att när man handlar ingredienser så räcker det ju oftast till mer än 1 gång)

Min fantasi ligger i topp med att blanda gurka, tomat och isbergssallad och det måste väl finnas sååå mycket godare alternativ? :p
Något selektiva barn finns i huset men tar gärna emot tips på era favoriter och så kan jag blanda ihop så det passar oss alla i familjen :)

Jag älskar att blanda ruccola eller annan blandsallad, tomat (typ piccolino tomat), avokado, pinjenötter, rödlök och lite fetaost. Tröttnar aldrig på denna. Annars är helt vanlig blandning av paprika, tomat, salladsblad av ngn form, gurka, majs också gott. Gillar att ha äpple i, på sommaren är det gott med jordgubbar eller vattenmelon. Har i princip aldrig dressing.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Om man skippar isberg och tomat så kan det bli annorlunda och godare tycker jag.

gurka ska inte skivas utan skäras i stavar. Av någon underlig anledning blir det inte samma smak....

Man kan häva i det mesta av grönt i en sallad. Rädisor, avocado, morot, broccoli, blomkål, rödlök, bladspenat, sockerärtor.
 
Blomkål gillar jag, det kommer ofta med, blir så knaprigt och gott. Håller med talaren ovan om fänkål också, mycket god och lite bortglömd. Groddar, så himla lätt att göra själv i burk och bara plocka, gott och nyttigt. Rödbetor - blir vackert och ger sötma, skiva runt och ät råa med vinägrett eller koka dem i förväg. Purjo är mild med ger ändå mycket smak utan att den behöver utsättas för så mycket mer än att bli skivad.

Förkokt potatis gör det hela matigare, liksom bönor eller bulgur/couscous. Någon frukt är gott för att få sötma och mer fuktighet, nektarin/apelsin/päron/äpple/vindruvor...

Sedan är jag barnsligt förtjust i varm tomat så jag steker gärna upp tomat i skivor lite snabbt, bara så de mjuknar till sig och med lök, svamp, potatis, halloumi, aubergie eller vad jag nu har hemma.

Nötter, alla sorter, köp en stor påse och strössla över salladen för att få mer fett. Är du ambitiös kan du hacka ned dem lite i förväg.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Min fantasi tryter något fruktansvärt så jag hoppas någon här kan komma med tips :)

Jag vill ha tips på sallad!

En blandsallad man kan äta till middagen varje dag i några dagar utan att tröttna och som givetvis är god :D och nyttig men det känns som jag kanske inte behöver nämna :) (varför varje dag är ju för att när man handlar ingredienser så räcker det ju oftast till mer än 1 gång)

Min fantasi ligger i topp med att blanda gurka, tomat och isbergssallad och det måste väl finnas sååå mycket godare alternativ? :p
Något selektiva barn finns i huset men tar gärna emot tips på era favoriter och så kan jag blanda ihop så det passar oss alla i familjen :)
Jag är oftast smått barbarisk och äter morot och vitkål skuret i grova bitar, men jag tycker annars det blir god sallad av att riva eller hyvla moroten och kålen och ha någon god dressing eller lite balsamvinäger på. Säkert gott att blanda i babyspenat och äppelbitar också.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Mina enkla favoriter är vegetarisk ceasarsallad. Jag har i romansallad ,majs och småtomater. Sen skär jag bröd och halloumi i små bitar och rostar i ugnen med massa fett på :) sen blandar ihop och äter med ceasardressing.

Den andra är melonsallad:) har i melonbitar,sallad och fetaost och strör koriander på, superenkelt och gott :)

Sen brukar jag göra en matigare pastasallad med gemellipasta,gurka,ruccola,avokado,och fetaost och rör ihop med mycket pesto :)

Willys har för övrigt en kanongod dressing..italiensk salladsdressing ,eldorados. Piffar upp om man bara orkar äta vanlig sallad :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Min "standardsallad" är: babyspenat, paprika, tomat (babyplommon eller körsbärs), gurka, majs, fetaost, rödlök. På sommaren kan jag slänga i lite jordgubbar, melon eller mango i salladen också, men då tar jag oftast bort löken av någon anledning.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag tycker det gör mkt att skippa isbergssalladen och istället ta valfri sallad på påse efter smak. Tomat ska vara liten smakrik variant och inte vanliga stora.

Gillar att ha vitkål/spetskål i. Ost är alltid gott och så älskar jag paprika.

Allt blir bättre m lite olja :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag följer tråden med stort intresse!
Har själv inge bra tips, min fantasi tryter dellux den med... ända jag kommer på nu är ost! Ost kan man ha till allt :D:p.

Något som jag ändå tycker blir skillnad är att hålla koll på vilka grönsaker som "ska" serveras tex rumsvarma. Tex är tomat och paprika grönsaker som "ska" serveras rumsvarma om jag minns rätt :).
 
  • Gilla
Reactions: MM
Supergott att smått tärna gurka, rödlök, mango, tomat, avokado och sen pressa över lite lime :d

Annars bara dela grönsakerna lite annorlunda. Typ hyvla i morot, skiva cocktailtomater, skala gurka o tärna, stavar av zucchini, typ :D

Annat gott o ha i sallad: syltlök, krutonger, soltorkad tomat , solros/pumpafrön gärna vitlöksfrästa.
 
Tack för alla tips! :)

Har köpt hem för att göra sallad till lunch idag bestående av: Bulgur, ugnsstekt kyckling tärnad i bitar, mixsallad, rödlök, tomat, majs, gurka och äpple. Hittade även en currydressing att ringla över :)
Har Rhode Island hemma men kände att curry lät gott :D
 
Min fantasi tryter något fruktansvärt så jag hoppas någon här kan komma med tips :)

Jag vill ha tips på sallad!

En blandsallad man kan äta till middagen varje dag i några dagar utan att tröttna och som givetvis är god :D och nyttig men det känns som jag kanske inte behöver nämna :) (varför varje dag är ju för att när man handlar ingredienser så räcker det ju oftast till mer än 1 gång)

Min fantasi ligger i topp med att blanda gurka, tomat och isbergssallad och det måste väl finnas sååå mycket godare alternativ? :p
Något selektiva barn finns i huset men tar gärna emot tips på era favoriter och så kan jag blanda ihop så det passar oss alla i familjen :)

Det finns så mycket man kan göra till en sallad :)! Bara själva salladsbladen kan man variera med olika sorter. Tomater som jag älskar är också roligt att variera mellan. De där gula saftiga är en favorit.

Jag har ibland i rotfrukter, hackade i salladen.

Nötter är en stor favorit! Även här kan man variera massor!
Majs är gott och enkelt -bara öppna en burk och hälla i, snygg färg dessutom.
Olika bönor gör att salladen känns extra mättande.

Olika spenater -mums!

Gör alltid egen dressing och den kan man variera i oändlighet. Det absolut snabbaste som jag gör är att blanda olivolja, äppelcidervinäger, örtsalt och peppar. Det går jättefort!
Annars gillar jag vitlök och senap och med fler kryddor i, det tar nån minut extra.

Jag älskar ost! Halloumi, feta, vanlig hushållsost och lite mögelost kan passa bra i sallader.

Om det finns chips över slänger jag gärna i den i salladen. Det blir faktiskt väldigt gott! (Inte jättenyttigt dock)

Det finns så mycket man kan göra med sallader!
 
Gjorde en himla god dressing idag. 1 dl vatten, 2 msk socker (kokas ihop så sockret löser sig) sen 4 msk japansk soja, en ask färsk frusen ingefära och en lime - rivet skal och saften och 1 dl syrad grädde. Häll det på riven valfri kål ca 500 gr.
 
Jag kör på gurka, tomat, majs och oliver. Med balsamvinäger på.

Ibland varierar jag lite och lägger på fetaost, salladsost eller vanlig ost. Ibland avocado. Ibland utan vinäger eller med annan salladsdressing.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 403
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 269
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 093
Senast: Dandylinn
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp