Bukefalos 28 år!

Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Alexandra_W

Trådstartare
Utter har ju fått viacutan ett tag nu. Kan inte påstå jag sett någon revolutionerande skillnad, men viss skillnad absolut. Och har ju ändå gett ganska kort tid (2 v). Men, det är ju dyrt som attans det där, och med 40 kg hund räcker det ju inte direkt länge. Och iom att jag inte sett någon supereffekt, även om det är kort tid, så är jag lite tveksam inför att köpa en ny flaska, utan kikat lite efter alternativ.

Sett här och där att folk haft likvärdig effekt med laxolja, t ex Salmopet. Någon med erfarenhet? Vad finns det mer för några alternativ?

Gärna som finns i kapsen, fiskstinkande skägg slipper jag gärna om jag kan ;)
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

EFA-vet är kapslar och har ibland upplevts som mer effektivt än Viacutanet.
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Tack för tips, fast det blev ju tom dyrare än viacutan om jag räknade rätt, minst lika dyrt iaf =/ Blir nästan 25 kr/dag, 750 kr per månad.. =/
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Jag har dålig koll på priserna numera (var ett tag sen jag jobbade praktiskt). Kan det finnas humanpreparat som är motsvarande? De brukar ju kunna vara billigare.
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Jag har ingen aning ;) Men var ju lite samma tanke jag hade, att det måste finnas något liknande man kan ge, som kanske inte slutar på .vet, och som inte kostar skjortan ;) Men jag vet inte vilka, vet bara jag hört salmopet nämnas.

EfaVet kollade jag på nätet, 599 kr för 100 kapslar, dosering 1 kapsel/10 kg. Dvs 4 kapslar/dag och räcker då i 25 dagar. Baksidan med att ha stor hund..

Men jag har ju ingen riktig koll på vad det är i viacutan etc som 'är så bra' heller, så svårt jmf? Salmopet t ex är ju laxolja, men vad skiljer den från mina Omega3-kapslar t ex, som innehåller laxolja? Antagligen ingenting. Men vad skiljer de från viacutan och EfaVet? Jag har ingen aning. Det är dåligt med regelrätta innehållaförteckningar liksom.

Så, eg borde jag kunna ge honom mina Omega 3 kapslar lika gärna?
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Viacutan innehåller både Omega 3 och Omega 6. Omega 6 finns i växtoljor och Omega 3 i fiskolja. Så ger du enbart laxolja så tappar du Omega 6. Du kan ju prova, men det finns både de som säger att de har samma effekt och de som säger att det fungerar sämre.
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Linfröolja, innehåller både Omega 3 och 6 - enligt uppgift är den t o m bättre än laxolja och såå mycket billigare också :)

Mina får linfröolja istället för laxolja.
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Googlat lite mer, om hittade just det du sa, att Viacutan är växtbaserad, och därför har omega 6 med. Samtidigt borde ju då laxolja, t ex salmopet, vara jämställt med mina omega 3 tabletter med just laxolja?

Samtidigt så på flera ställen hittar jag uppgiften att Salmopet innehåller omega 3 och 6, och hur går det ihop då? Söker man på laxolja får man upp andra träffar med (t ex Kronch laxolja) som sägs innehålla omgea 3 och 6? Fast det är typ 100 ggr mer Omega 3.

Men, visst borde jag kunna prova ge honom mina Omega 3 kapslar, som innehåller 'spårbar, ren fiskolja från nordnorsk lax' (minsann *s*), gelatin, glycerol och som konserveringsmedel rosmarin. Sen om det fungerar kan man ju köpa något 'riktat' om man vill?

(Salmopet t ex, kostar fl så 1 liter för 250 kr ungefär, i kapsel så 60 kapslar ca 100 kr).

Men kan jag lika gärna prova med mina kapslar (som jag har drösvis av för jag glömmer ta dem och har sån där prenumeration) så är ju det enklast, och billigast? För att se om det hjälper alltså.
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Av vilken anledning ger du viacutan? Jag ger kronch laxolja till mina och tyvärr luktar den lite (dock inte så mkt som jag var rädd för när jag började) men jag tycker det fungerar bra då jag köper en stor dunk så det räcker länge och blir inte så dyrt. Jag ger 12 ml dag till hund som väger 42 kg och dunken är på 2500ml och kostade ngn stans mellan 3-400kr vill jag minnas.
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Zoya - Tja, luktfri räcker ju. Jag behöver inte käka den ;) När du säger det så jag vet inte om viacutanet smakar ngt, aldrig provat. Men luktar inget, så jag slipper 'stinkande skägg-pussar' och det är huvudsaken.

Annapanna - han började tappa päls i ljumskar och armbågar. Därför jag på tips från vet köpte viacutan. Fått 2 v, sen tog flaskan slut. Nu står det ju att man ska ge 8 v och jag köper absolut det. Lite effekt tycker jag ju jag har sett, men ingen som känns som den motiverar priset att ge 4 flaskor till :crazy: Därav tanken prova något annat som ska ge samma effekt (bra för hud, päls och klor typ) men till mer humant pris.
 
Sv: Salmopet, eller annat alternativ till viacutan?

Men då kanske kronch laxolja skulle kunna vara ett alternativ (om du står ut med lukten).
Min tik hade problem med att hon tappade päls, dåliga klor samt klåda/torrhet/skorv i hunden (som i hennes fall berodde på stress framförallt då hon är en omplacering som bott i mkt stressande miljö) och hon har ätit laxoljan nu i 12 vecor ungefär och på henne märkte jag skillnad efter ca 3 veckor, nu är hon jättefin i pälsen och huden. Tyvärr växer klorna som ogräs på henne så det blir lite extra kloklippningar nu. Även min hane har fått finare päls och fäller mindre än vanligt efter att han började äta oljan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 872
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 639
Hästmänniskan Hej, det är så att jag har blivit lovad av mina föräldrar att ta en häst på foder eller hyra. Fyller 15 i år och har ridit i 7-8 år och...
Svar
4
· Visningar
1 187
Senast: Melrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp