Salt/Elektrolyter

P

Pepparn

Det har säkert funnits flera trådar om salt/elektrolyter förut men om det är någon som orkar svara så blir jag tacksam.

Hur gör ni med salt till era tävlingshästar? Har ni lärt dem att dricka saltvatten eller ger ni elektrolyter? Hur gör man för att lära hästen dricka saltvatten? När ger man elektrolyter? Om jag förstått rätt får man absolut inte ge elektrolyter till en häst som inte druckit och att hästar tillgodoser sig saltvatten bättre än elektrolyter.

Tacksam för svar.
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Man behöver inte lära dom dricka saltvatten. Får de möjligheten så dricker de ofta med glädje.
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Hej!
Vad är lämpliga propotioner mellan vatten och salt för att hästen ska tycka att det okej att dricka?
/Camilla
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Då jag mixtrar med sånt brukar jag ta 1-2 msk på en hink vatten.

En rekommendation är 9 gram per liter vatten.
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Saltvattnet du ger ska ha samma saltkoncentration som fysiologisk koksaltlösning dvs 9 gr/liter. Det betyder en knapp dl per 10 liter vatten. 1-2 msk låter väldigt lite. Men om du rider kortare ritter i svalt väder behöver du inte alls tänka så mycket på detta. Däremot vid varmt väder och längre distanser förstås. Då kan du varva med att erbjuda hästen saltvatten och vanligt vatten, de dricker gärna saltvatten så det behövs ingen upplärning.
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Tack för era svar! Då behöver jag inte oroa mig för saltet än.

Hur är det med elektrolyter då? Någon som använder det och i så fall när?
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Elektrolyter = salter.
Men om du menar "färdiga elektrolytblandningar" så är de onödiga. De flesta innehåller för lite Na och för mycket av annat som inte behövs. Vi har Kaliumöverskott här i Sverige men i utlänska preparat så finns K tillsatt.
Om du vill prova en färdig blandning så kolla så den inte innehåller bikarbonat. Det kan vara farligt. Bikarbonatet fungerar som en buffert och höjer pH i blodet så hästen inte känner hur trött den är.

Ge hästen koksalt i maten i grindarna eller via ingivare om du inte vill prova saltvatten. Saltet behövs även på korta ritter men inte i de mängder som på längre. Ställ in en spann med saltvatten (+ osaltat vatten) natten före och efter ritten i boxen så kan hästen själv välja.
// Linda
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Pinsamt! Jag visste faktiskt inte att salt=elektrolyter... dumstrut! Men det var färdiga elektrolytblandningar jag syftade på då jag skrev elektrolyter. Så tack för svar!
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Man behöver inte lära dom dricka saltvatten. Får de möjligheten så dricker de ofta med glädje.

Finns hästar som vägrar dricka saltvatten, ja vatten med något i överhuvudtaget, jag har två hemma. Ztefan får salt, alt elektrolytblandning i ingivare under tävling, blandat med äppelmos o honung.
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Jag menade att jag tror inte man kan lära dom dricka saltvatten. Endera dricker dom, eller också kommer dom inte att lära sig dricka heller.
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Finns hästar som vägrar dricka saltat vatten men gladligen sätter i sej en spann med sitt eget svettiga sköljvatten från grinden också!
Mitt gamla tävlings sto Gilisha gjorde det vid upprepade tillfällen när man släppte henne med blicken!
Så ofräscht och inte särskilt lyckat heller.
Samma häst drack gladeligen ur pölar med svart jord i botten utmed banan men ratade den fräscha hinken som groomarna hade med sej.
Och man når ju alltid en punkt under tävling när man tycker att allt vatten är bättre än inget vatten så då låter man sin häst göra det den finner vara bäst!:crazy:
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Men är det så dumt egentligen? Jag har ju alltid gett mina hästar en ordentlig dusch innan tävling, så smutsiga är de ju inte. Deras tvättvatten innehåller bara svett, och borde rimligen vara utmärkt för dom att dricka?
 
Sv: Salt/Elektrolyter

sätter i sej en spann med sitt eget svettiga sköljvatten från grinden

Gjorde inte Royal Flash det också? Eller det var någon annan?
Nån var det i alla fall från den gamla goda tiden som alltid drack sitt egna tvättvatten.
// Linda
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Samma häst drack gladeligen ur pölar med svart jord i botten utmed banan men ratade den fräscha hinken som groomarna hade med sej.
Och man når ju alltid en punkt under tävling när man tycker att allt vatten är bättre än inget vatten så då låter man sin häst göra det den finner vara bäst!:crazy:

Så gör William också. Ju skitigare desto bättre. På A9 i år så klafsade han ner i ett dike med gröntslemmigt vatten, fullt med alger och snusk och sörplade glatt i sig av snusket. Jag väljer att blunda, och han lever än ;)
 
Sv: Salt/Elektrolyter

Så gör William också. Ju skitigare desto bättre. På A9 i år så klafsade han ner i ett dike med gröntslemmigt vatten, fullt med alger och snusk och sörplade glatt i sig av snusket. Jag väljer att blunda, och han lever än ;)

Lite skit rensar magen.....har man ju hört.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 987
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 498
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp