Salt eller saltsten?

aliciaortstad

Trådstartare
Hej! Ska iväg med min häst på träningsläger om två veckor och jag antar att det kommer bli varmt och svettigt, vet inte om jag ska ta med mig salt eller saltsten. Hur vet man att en häst får i sig rätt mängd salt och hur mycket ska den ha om den svettas?
Han går på lösdrift där det finns en saltsten men har ingen koll på hur mycket han får i sig just nu då han går med andra hästar.
 
Tack! Brukar det vara salt i kraftfodret eller ska man tillsätta eget fodersalt, hur mycket behöver en häst per dygn?
Jag ger aldrig några färdiga kraftfoder så jag vet inte. Du får läsa på säcken. Väldigt ofta är det för lite jod i foderstaten också och då går det utmärkt att ge jodsalt men du måste räkna så att det blir lagom.
 
Jag ger aldrig några färdiga kraftfoder så jag vet inte. Du får läsa på säcken. Väldigt ofta är det för lite jod i foderstaten också och då går det utmärkt att ge jodsalt men du måste räkna så att det blir lagom.
I länken ovan så står det att man inte ska använda salt med jod till hästar, men det står inte varför.
Det är även något som jag hört tidigare från travhästägare som gav extra salt i fodret.
Lite nyfiken på om hästar anses få i sig tillräckligt med jod på naturlig väg, eller om de inte har behov av det/det är inte bra för dem?
 
I länken ovan så står det att man inte ska använda salt med jod till hästar, men det står inte varför.
Det är även något som jag hört tidigare från travhästägare som gav extra salt i fodret.
Lite nyfiken på om hästar anses få i sig tillräckligt med jod på naturlig väg, eller om de inte har behov av det/det är inte bra för dem?
Hästar behöver jod men precis som med allt annat ska det vara i rätt mängd. Över eller underskott, båda är skadliga.
 
I länken ovan så står det att man inte ska använda salt med jod till hästar, men det står inte varför.
Det är även något som jag hört tidigare från travhästägare som gav extra salt i fodret.
Lite nyfiken på om hästar anses få i sig tillräckligt med jod på naturlig väg, eller om de inte har behov av det/det är inte bra för dem?
Brukar vara jod i vanliga mineralblandningar så beroende på hur mycket jod foderstaten redan innehåller kanske man råkar överdosera. Jag har dock läst att man kan överskrida rekommenderade jodgivan ganska rejält innan det blir farligt.
 
Tillsätter alla här salt i fodret till sina hästar?

Jag kan förstår hästar i hård träning som svettas mycket, men min pensionär som går och njuter på sommarbetet får varken kraftfoder eller extra salt (däremot saltsten i hagen), aldrig hört att man behöver ge hästar salt i fodret utom vid hård träning :/
 
Tillsätter alla här salt i fodret till sina hästar?

Jag kan förstår hästar i hård träning som svettas mycket, men min pensionär som går och njuter på sommarbetet får varken kraftfoder eller extra salt (däremot saltsten i hagen), aldrig hört att man behöver ge hästar salt i fodret utom vid hård träning :/
Precis som man ger hästen rätt mängd mineraler och med rätt kvot i förhållande till varandra ger man såklart hästen den mängd salt hen behöver. Det är inte konstigare än att se till att hästen får rätt mängd energi, protein och aminosyror. Eller att hästen blir skodd/verkad med lagom intervall osv. osv.
 
Tillsätter alla här salt i fodret till sina hästar?

Jag kan förstår hästar i hård träning som svettas mycket, men min pensionär som går och njuter på sommarbetet får varken kraftfoder eller extra salt (däremot saltsten i hagen), aldrig hört att man behöver ge hästar salt i fodret utom vid hård träning :/
Jag funderar på att börja igen. Hästen blir svettig av att stå i hagen när det är såhär varmt och äter inte mer på saltstenen för det. Hästar ska äta typ 2msk salt om dagen som grundbehov (det var ett tag sedan jag kollade siffror så reserverar mig mot felsägning/glömska) vilket innebär att en vanlig tvåkilos saltsten man brukar ha i boxen ska ta slut typ 4ggr om året till varannan månad om hästen äter det den behöver därifrån. De flesta jag vet byter saltsten i boxen maximalt 1-2ggr/år.
 
Tillsätter alla här salt i fodret till sina hästar?

Jag kan förstår hästar i hård träning som svettas mycket, men min pensionär som går och njuter på sommarbetet får varken kraftfoder eller extra salt (däremot saltsten i hagen), aldrig hört att man behöver ge hästar salt i fodret utom vid hård träning :/
Nej har aldrig gjort. Kör med saltsten. Byter ca varannan månad.
Sommartid även en stor saltsten i hagen (höst, vinter och tidig vår regnar den mest sönder).
 
Har börjat ge min häst salt. Hon har ätit en saltsten under hela sitt 13 åriga liv. Hon slickar bara om man håller den åt henne. Hennes mamma älskade sina saltstenar däremot. Dom tog slut fort.
 
Tillsätter alla här salt i fodret till sina hästar?

Jag kan förstår hästar i hård träning som svettas mycket, men min pensionär som går och njuter på sommarbetet får varken kraftfoder eller extra salt (däremot saltsten i hagen), aldrig hört att man behöver ge hästar salt i fodret utom vid hård träning :/
Jag gjorde inte det förut då hon slickade mkt på sin saltsten. Efter stallbyte slickar hon väldigt lite på saltstenen och då har jag börjat ge i fodret istället.
 
Tillsätter alla här salt i fodret till sina hästar?

Jag kan förstår hästar i hård träning som svettas mycket, men min pensionär som går och njuter på sommarbetet får varken kraftfoder eller extra salt (däremot saltsten i hagen), aldrig hört att man behöver ge hästar salt i fodret utom vid hård träning :/
Jag ger salt i fodret. Vintertid gör det stor skillnad på hur mycket mina hästar dricker. Min ena häst hade problem med kolik känningar för några år sedan men efter att jag började ge salt i fodret varje dag, dricker hon mer vatten och har efter det inte haft problem med kolik.
 
Jag ger salt i fodret. Ffa nu på sommaren ger jag det i väldigt blöt mash så de i princip dricker vätskan. Läste nån forskning inför nåt OS som skulle vara väldigt varmt att de tillgodoser sig saltet bäst om de dricker det. Ingen aning om det stämmer men det känns ändå bra att ge extra blöt mash när det är så varmt.
 
Jag ger salt i fodret. Ffa nu på sommaren ger jag det i väldigt blöt mash så de i princip dricker vätskan. Läste nån forskning inför nåt OS som skulle vara väldigt varmt att de tillgodoser sig saltet bäst om de dricker det. Ingen aning om det stämmer men det känns ändå bra att ge extra blöt mash när det är så varmt.
Har för mig att jag läst samma och om jag minns rätt så är det mest fördelaktiga för upptag att ha en hink med fysiologisk koksaltlösning och en hink vanligt vatten.
 
Ger alltid salt i fodret och räknar alltid på saltet när foderstaterna görs. Upplever att användandet av saltsten avgörs mer av individen än individens behov, dvs. vissa vill slicka och andra vill aldrig slicka på någon saltsten. Att få i dem rätt mängd salt har också hjälpt vissa som varit sämre på att dricka, vilket mindskar risken för kolik :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
381
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 066
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp