Salt eller saltsten?

Min häst vill gärna inte äta saltet han får i kraften när han går på bete.. Har ni några bra tips att lura i det? Ger vanlig ren salt i dagsläget. Men jag vägrar ge Himalaya.
 
Min häst vill gärna inte äta saltet han får i kraften när han går på bete.. Har ni några bra tips att lura i det? Ger vanlig ren salt i dagsläget. Men jag vägrar ge Himalaya.
Min häst äter inte heller upp sitt kraftfoder om jag lägger i den mängd salt som krävs när han svettats så jag blandar det med vatten och sprutar in det i munnen. Inte super poppis men vad gör man annars. Funderar på om elektrolyter är lättare att få i honom men det känns samtidigt onödigt dyrt..🙈
 
Min häst vill gärna inte äta saltet han får i kraften när han går på bete.. Har ni några bra tips att lura i det? Ger vanlig ren salt i dagsläget. Men jag vägrar ge Himalaya.
Salt måste vänjas in och vissa typer av kraftfoder krockar totalt med salt. Smaka själv så märker du vilka. Jag löser upp salt och övriga mineraler i vatten. Rör och låter det stå några timmar så att det löser sig helt och sedan häller jag det över betfor.

Himalayasalt ska man definitivt inte ge till någon levande individ. Det har samma renhet som vägsalt och är inte föda.
 
Min häst äter inte heller upp sitt kraftfoder om jag lägger i den mängd salt som krävs när han svettats så jag blandar det med vatten och sprutar in det i munnen. Inte super poppis men vad gör man annars. Funderar på om elektrolyter är lättare att få i honom men det känns samtidigt onödigt dyrt..🙈
Det är ju smart! Tack!
 
Salt måste vänjas in och vissa typer av kraftfoder krockar totalt med salt. Smaka själv så märker du vilka. Jag löser upp salt och övriga mineraler i vatten. Rör och låter det stå några timmar så att det löser sig helt och sedan häller jag det över betfor.

Himalayasalt ska man definitivt inte ge till någon levande individ. Det har samma renhet som vägsalt och är inte föda.
Jag blandar vanligtvis hans müsli med salt och olja så det ska klubba ihop. När han står på box funkar det då han kan stå länge och äta det, men på sommaren vill han hellre slippa. Men ska testa att göra en saltblandning och spruta in det i stället 😊
 
Min är också galet kräsen med det mesta. Fnyser bara åt saltstenar, men konstigt nog äter han saltet om det är i kraftfodret. Skönt!
Saltstenen går bra tack och lov. Men inte en sån där himalayasaltsten som så många verkar gilla. Den vill ingen av mina ha :p Det ska vara vanlig vit modell stor tydligen haha.
 
Tillsätter alla här salt i fodret till sina hästar?

Jag kan förstår hästar i hård träning som svettas mycket, men min pensionär som går och njuter på sommarbetet får varken kraftfoder eller extra salt (däremot saltsten i hagen), aldrig hört att man behöver ge hästar salt i fodret utom vid hård träning :/

Jag brukar ge salt i fodret, men av anledning tvärtemot många andra; min första ponny käkade upp sina saltstenar på ungefär två veckor...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp