Salt i ridusbotten

M

Mims1

Vi ska byta ridhusbotten i sommar och då har frågan om salt i sanden dykt upp. Fanns åsikter att det var skadligt för hästarnas hovar.
Vi bor i norr där det blir riktigt kallt om vintrarna och även om vi har värme på i ridhuset så skulle salt kanske vara bra för att binda dammet. Det är ju inte lätt att vattna när det är -30 ute.
Någon med erfarenhet?
:bow:
 
Sv: Salt i ridusbotten

Man behöver inte lägga in stora mängder salt, för att binda dammet.
Jag la ut ca 150 kg på en yta av 30x60 o det är inte mkt, men det räckte!!:idea:
 
Sv: Salt i ridusbotten

Vi saltar både sommar och vinter med Magnesiumklorid (tror jag det var) Har inte sett några skador under de åren vi gjort så.
 
Sv: Salt i ridusbotten

På ridskolan som jag tidigare jobbat på, har vi varje vinter saltat ridhuset för att det inte ska damma. Det har funkat hur bra som helst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 269
Senast: Calmiche
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 447
Senast: Reville
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 708
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp