Salt mängd?

Moppa123

Trådstartare
Hejsan på er! jag skulle vilja ha ett råd från er foderstatskunniga :)
jag har en kallblodig travare som äter saltsten som besatt, har tänkt köpa Kraffts lössalt, men hur mycket salt ska en häst ha per dag??? just nu är hon otränad men börjar sakta sätta igång henne igen ...
 
E det varmt och/eller hästen svettas mycket så ska den ha ca 25-30 g salt i fodret.
 
tack så mycket!
nu har jag lite riktlinjer ... jag väntar nämligen på höanalysen då ska jag (försöka) räkna ut en ok foderstat till henne :)
tack igen! ;)
 
Det var en bra sida!
Kopierade av det så slipper man leta upp det :)
"Det är inte ovanligt att hästar antingen inte äter av saltstenen, eller också äter alldeles för mycket av den.

Man kan lösa detta genom att servera saltet löst direkt på fodret i stället. Vanligt bordssalt läggs i krubban. En vuxen stor häst (500 kg) har ett underhållsbehov på ca 10 gram/dag. Tillägg för arbete måste göras till detta i samband med arbete där hästen svettas. En travhäst i intensiv träning har ett behov på omkring 30-40 gram/dag. Du kollar lätt om hästen äter för lite eller för mycket av saltstenen genom att väga den. Skriv ner hur mycket saltstenen väger dag ett och väg den sedan en gång om dagen och se om din häst slickar i sig tillräckligt med salt i förhållande till fodertabellernas rekommendationer för just din häst. Ser du att den äter för mycket eller för lite, kan du överväga att ge hästen "löst" salt i krubban i stället för saltstenen."
 
E det varmt och/eller hästen svettas mycket så ska den ha ca 25-30 g salt i fodret.
Inte riktigt korrekt. 30g koksalt är UNDERHÅLLSBEHOV. Alltså om det INTE är varmt eller hästen arbetar.
 
Jag har en bok där det står så?! Och atg s veterinärer säger ju att underhållsbehovet är 10 g för en häst på 500 kg.
 
Då borde ATGs veterinärer läsa på lite. Eller så menar de 10gNa, och koksalt är ju NaCl.
 
Det hittade inte jag, bara att det står koksalt. I en annan fråga hänvisar de till det foderhäfte där underhållsbehovet 0,2gNa/100 kg häst står, och hur de då kan få fram att det skulle bli 10gNaCl för en 500 kg häst har jag svårt att förstå, någon där måste ha svårt för matte :D .
 
Oj, förlåt, det var ju NINA som skrev om natrium (0.2 g per 100 kg häst i underhållsbehov, det blir 10 g till 500 kg häst). Jag blandade ihop. Men kan ju hoppas att ATG också gjort det, men de skriver ju bordssalt.

/Alexandra - ögonen är snabbare än hjärnan ibland, sorry :crazy:
 
Oj, förlåt, det var ju NINA som skrev om natrium (0.2 g per 100 kg häst i underhållsbehov, det blir 10 g till 500 kg häst). Jag blandade ihop. Men kan ju hoppas att ATG också gjort det, men de skriver ju bordssalt.

/Alexandra - ögonen är snabbare än hjärnan ibland, sorry :crazy:
 
jag ger min en ½ dl när han svettas mkt. Han rör aldrig sin saltsten om det inte är för att klia sig på den. :rofl:
Det står i kraffts foderbok att man kan ge för mkt salt utan att det är farligt, de bara kissar mer.. hur sant kan inte jag svara på... Man får tro på experterna...
VAd jag inte förstår är att de rekommenderar bordssalt. Saltet man har på borden innehåller JOD och det ska inte vara bra... :crazy:
 
Det finns bordssalt utan jod.

Om man ger för mkt salt eller hästen äter för mycket salt så dricker de mer och överskottet kissas ut ja. MEN, det följer med andra mineralsalter ut (samma som vid diarre), och dessutom får njurarna jobba för högtryck. Inte speciellt bra med andra ord. Sen var gränsen går för när det är "skadligt mycket" salt är svårt att säga.

Mitt kblsto åt en liten saltsten i veckan, och när jag frågade vet så tyckte han att "tja, sådär jättebra är det inte egentligen, men har hon gjort det hela livet utan att ta skada och dricker ordentligt så kan du ju låta henne, men det bästa är om du ger löst salt".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
386
Senast: Elo
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 606
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp