Salt och häst som inte svettas

drutta

Trådstartare
Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte intresserad av saltstenen då heller.

Behöver jag ge extra salt i maten? Även fast hon inte svettas? Kan det bli en ond cirkel att hon inte känner att hon behöver salt om hon inte svettas?

Är väl lite salt i mineralerna hon får. Frågan är om det är tillräckligt?
 
Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte intresserad av saltstenen då heller.

Behöver jag ge extra salt i maten? Även fast hon inte svettas? Kan det bli en ond cirkel att hon inte känner att hon behöver salt om hon inte svettas?

Är väl lite salt i mineralerna hon får. Frågan är om det är tillräckligt?
Vilken typ av saltsten får den? En del saltstenar innehåller annat än salt, kan vara både smakämnen och diverse mineraltillskott. Min erfarenhet är att en den hästar ratar den typen av saltstenar.
Jag ger enbart saltstenar som består av rent salt, utan andra tillsatser. Det brukar vara mer poppis.
 
Underhållsbehovet är ca 30 g salt per dag (för en 550 kg häst), det motsvarar ungefär 1,5 matskedar fodersalt. En vanlig saltsten (2 kg) bör ta slut på drygt två månader, annars får hästen inte i sig tillräckligt mycket. Använder inte hästen sin saltsten behöver du tillsätta salt i maten🙂
 
Vilken typ av saltsten får den? En del saltstenar innehåller annat än salt, kan vara både smakämnen och diverse mineraltillskott. Min erfarenhet är att en den hästar ratar den typen av saltstenar.
Jag ger enbart saltstenar som består av rent salt, utan andra tillsatser. Det brukar vara mer poppis.
Jag har saltsten utan tillsatser. Har även provat himalaya-saltsten. Den är lika orörd den.
 
Använder inte hästen sin saltsten behöver du tillsätta salt i maten🙂
Hur kan du säga det så tvärsäkert, när du inte vet hur mycket salt hästen ifråga får i sig via den övriga maten? Du vet inte hur mycket hästens mineraler innehåller, inte heller vad den äter för foder i övrigt.
 
Underhållsbehovet är ca 30 g salt per dag (för en 550 kg häst), det motsvarar ungefär 1,5 matskedar fodersalt. En vanlig saltsten (2 kg) bör ta slut på drygt två månader, annars får hästen inte i sig tillräckligt mycket. Använder inte hästen sin saltsten behöver du tillsätta salt i maten🙂
Ja, hon har haft sin saltsten betydligt längre än två månader..
Provade i somras att ge salt i maten. Problemet är att hon är väldigt kräsen. Funkade när jag bara gav lite. När det blev för mycket ville hon inte ha. Finns det något smakligare alternativ?
 
Ja, hon har haft sin saltsten betydligt längre än två månader..
Provade i somras att ge salt i maten. Problemet är att hon är väldigt kräsen. Funkade när jag bara gav lite. När det blev för mycket ville hon inte ha. Finns det något smakligare alternativ?
Du får smyga in lite salt successivt. Att hästen får i sig tillräckligt med salt är viktigt även på vintern, det gör förhoppningsvis att hästen dricker mer vilket förbygger kolik.
 
Himalayasalt är skit. Minns inte var jag läste om det men kan ha varit här på buke under Allmänt. Ska tydligen vara mycket föroreningar i det och det kommer inte från Himalaya.

Nej precis, himalayasalt är nog den största bluffen som finns höll jag på att skriva... Tungmetaller och andra föroreningar, och bryts av människor med extremt dåliga arbetsvillkor. Inget jag vill stötta iaf.
 
Ja, hon har haft sin saltsten betydligt längre än två månader..
Provade i somras att ge salt i maten. Problemet är att hon är väldigt kräsen. Funkade när jag bara gav lite. När det blev för mycket ville hon inte ha. Finns det något smakligare alternativ?

Det finns ju kraftfoder med varierande grad salt i.

Och så finns det smaksatta elektrolyter om man behöver lura i en kräsen individ.
Min kräsna herre dricker gärna hink med vatten och smaksatta elektrolyter. Men kan antingen ge det så i vattenhink eller i kraftfodergiva. Ger man elektrolyt-vatten bör dock hästen erbjudas även vatten utan. Man kan kombinera elektrolythink med vattenkopp eller ren vattenhink.
 
Nej precis, himalayasalt är nog den största bluffen som finns höll jag på att skriva... Tungmetaller och andra föroreningar, och bryts av människor med extremt dåliga arbetsvillkor. Inget jag vill stötta iaf.
Inlägg även till andra som inte är citerade 😇.

Finns det andra bättre saltstenar än Himalaya som är lika hårda?
Har problem med att min tuggar saltsten emellanåt. Och ja, jag har provat lite olika. Med himalaya så är problemet nästintill löst, även om jag tidvis tar bort den och ger fodersalt för att hålla saltförbrukning i schack. Det verkar som det görs om han tex är lite rastlös, och dessutom tycker det är lite för gott. Han får diverse aktivering i hagen. Går med två kompisar. Får grenar att gnaga på och så mycket hö/halm han kan tugga utan att bli för tjock mm. Hård saltsten som inte är rolig att bita på verkar vara lösningen.
Har en balanserad foderstat i övrigt..
Så jag slipper gärna en diskussion om att han inte mår bra i övrigt och tar tacksamt emot tips på om ni hittat någon annan bra sten för en sådan situation.
 
Inlägg även till andra som inte är citerade 😇.

Finns det andra bättre saltstenar än Himalaya som är lika hårda?
Har problem med att min tuggar saltsten emellanåt. Och ja, jag har provat lite olika. Med himalaya så är problemet nästintill löst, även om jag tidvis tar bort den och ger fodersalt för att hålla saltförbrukning i schack. Det verkar som det görs om han tex är lite rastlös, och dessutom tycker det är lite för gott. Han får diverse aktivering i hagen. Går med två kompisar. Får grenar att gnaga på och så mycket hö/halm han kan tugga utan att bli för tjock mm. Hård saltsten som inte är rolig att bita på verkar vara lösningen.
Har en balanserad foderstat i övrigt..
Så jag slipper gärna en diskussion om att han inte mår bra i övrigt och tar tacksamt emot tips på om ni hittat någon annan bra sten för en sådan situation.

Hmm, nej det vet jag faktiskt inte... Misstänker att stenar för vilt även har andra spårämnen som man inte vill ha tillsatta, annars var det en tanke att de kanske är gjorda för att hålla längre ute osv. Kanske bäst att ge salt i maten om man har en sådan häst? Tänker att oftast behöver man ju ändå ge övriga mineraler i någonting, så då kan man blanda i salt där också.
 
Inlägg även till andra som inte är citerade 😇.

Finns det andra bättre saltstenar än Himalaya som är lika hårda?
Har problem med att min tuggar saltsten emellanåt. Och ja, jag har provat lite olika. Med himalaya så är problemet nästintill löst, även om jag tidvis tar bort den och ger fodersalt för att hålla saltförbrukning i schack. Det verkar som det görs om han tex är lite rastlös, och dessutom tycker det är lite för gott. Han får diverse aktivering i hagen. Går med två kompisar. Får grenar att gnaga på och så mycket hö/halm han kan tugga utan att bli för tjock mm. Hård saltsten som inte är rolig att bita på verkar vara lösningen.
Har en balanserad foderstat i övrigt..
Så jag slipper gärna en diskussion om att han inte mår bra i övrigt och tar tacksamt emot tips på om ni hittat någon annan bra sten för en sådan situation.
Jag håller med @Nevermind men vill lägga till att du kan testa större saltstenar och lägga den lös på ett ställe där den inte blir blöt om du inte redan har testat med sådan. Alltså sådana stora saltstenar man vanligtvis har på bete. En saltsten som inte sitter fast är oftast inte riktigt lika rolig att gnaga på som en som sitter fast i en hållare.
 
Jag håller med @Nevermind men vill lägga till att du kan testa större saltstenar och lägga den lös på ett ställe där den inte blir blöt om du inte redan har testat med sådan. Alltså sådana stora saltstenar man vanligtvis har på bete. En saltsten som inte sitter fast är oftast inte riktigt lika rolig att gnaga på som en som sitter fast i en hållare.
Jag har hållare 😉.
Jag tror stor blir ungefär samma. Vill minnas att jag provat för länge sen. Med tanke på att jag har just en sån hållare sen gammalt..
Låter som jag får prova göra som nu då, men med stor sten. Fodra salt den tråkiga perioden, och sen betesperioden kolla om saltstenar funkar just då. Bara det att jag gillar att de kan komplettera själva.
När han inte får vad som känns som fix idé äter han nämligen mer lagom med salt..
 
Jag har hållare 😉.
Jag tror stor blir ungefär samma. Vill minnas att jag provat för länge sen. Med tanke på att jag har just en sån hållare sen gammalt..
Låter som jag får prova göra som nu då, men med stor sten. Fodra salt den tråkiga perioden, och sen betesperioden kolla om saltstenar funkar just då. Bara det att jag gillar att de kan komplettera själva.
När han inte får vad som känns som fix idé äter han nämligen mer lagom med salt..
Ja det är just det där att den sitter fast som verkar trigga vissa hästar. Med saltsten liggandes lös blir det inte samma motstånd och då är det inte lika kul utan blir mer slickande istället.
 
Ja det är just det där att den sitter fast som verkar trigga vissa hästar. Med saltsten liggandes lös blir det inte samma motstånd och då är det inte lika kul utan blir mer slickande istället.
Det är tyvärr samma sak då. Då drar han runt den tills han får tag att bita. Och nu med sand/grushage får han i sig sand istället då...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 192
Senast: Ramona
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp