Bukefalos 28 år!

Salt och hovar

N

nicken

Jag har saltat hagen för det var jätteisigt. Nu har hästarna gått i hagen i några timmar per dag i två dagar.
Efter att jag har tagit in dem har jag borstat ur hovarna med en rotborste och sedan oljat in dem. har jag gjort rätt eller ska jag göra något mer. (Försökte att skölja hovarna, men vattnet frös till is på dem) :confused: :o.
 
Jag har för mig att man ska skölja ur karlederna och skölja hovarna för att få bort saltet då det sliter.
Kan du inte ta varmvatten att tvätta med om det fryser? Jag är emot hovolja osv eftersom jag har fått lära mig att det torkar ut hovarna.
 
ta oliv olja!! det torkar inte ut utan ger fukt åt hovarna och dom håller sig fina och fuktiga!
däremot är jag skepptisk till hårt hovfett! :confused:
 
om det inte går att tvätta ordentligt med tväl och vatten så borsta noggrant.annars kan du få problem med karlederna plus at du förstör glasyrlagret på hovarna.var mest noggran vid kronranden...använd sedan olivolja eller idominsalva.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
979
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
773
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp