Sålt släp utan ägarbyte

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Den 20 oktober sålde jag och pappa vårt gamla hästsläp. Köparen insisterade på att betala kontant, vilket väl i sig inte var så konstigt, då summan var tämligen låg.
Samtidigt med försäljningen skickade vi (dumt nog!) med ägarbytespapprena så att köparen i lugn och ro skulle kunna fylla i och skriva på. På tisdag har det gått 1 månad, och ägarbytet har fortfarande inte gått igenom. :meh:

Vi har legat på köparen flera gånger, särskilt som vi fått årets skattekrav nyligen också, och denne hävdar att den ska skicka in ägarbytespapprena "någon gång". Bara det att detta "någon gång" aldrig verkar bli av. Och vi vill ju inte gärna vilja betala skatten för ett fordon vi inte har längre, samt att det ju är problematiskt att stå på ett fordon man inte längre brukar.

Trots att jag gick juridik på gymnasiet och pappa är inom fordonsförsäkringsbranschen är vi inte helt på det klara över vilka medel vi kan ta till mot köparen, som av någon anledning verkar ovillig att göra ägarbytet. Pappa har erbjudit sig att beställa hem ett nytt registreringsbevis som köparen får komma hem till oss och skriva på, och som vi sedan skickar in (så vi vet att det blir av!). Men köparen har inte nappat på detta. Vad gör vi då?
 
Har varit med om detta, men tvärtom. Köpte en gammal husvagn, den tidigare ägaren insisterade på att skicka in papperna själv. Två år efter köpet skulle vi sälja den, så vi fick spåra upp säljaren. Den hade tappat bort både papper och mina uppgifter, så vi löste det då.

Har sålt en traktor utomlands, den personen skickade aldrig in papper som vi var extremt tydliga med att vi var tvungen att få (typ bevis på att den lämnat landet) så den står sambon som ägare på för alltid antar jag.

Jag tror det är väldigt svårt att göra något, åk hem till köparen och gör ett byte via appen. Eller be köparen skicka bild på sitt körkort(jag skulle dock aldrig göra det), för då finns alla siffor/ uppgifter ni behöver utan att underskrift kvävs.
 
Den 20 oktober sålde jag och pappa vårt gamla hästsläp. Köparen insisterade på att betala kontant, vilket väl i sig inte var så konstigt, då summan var tämligen låg.
Samtidigt med försäljningen skickade vi (dumt nog!) med ägarbytespapprena så att köparen i lugn och ro skulle kunna fylla i och skriva på. På tisdag har det gått 1 månad, och ägarbytet har fortfarande inte gått igenom. :meh:

Vi har legat på köparen flera gånger, särskilt som vi fått årets skattekrav nyligen också, och denne hävdar att den ska skicka in ägarbytespapprena "någon gång". Bara det att detta "någon gång" aldrig verkar bli av. Och vi vill ju inte gärna vilja betala skatten för ett fordon vi inte har längre, samt att det ju är problematiskt att stå på ett fordon man inte längre brukar.

Trots att jag gick juridik på gymnasiet och pappa är inom fordonsförsäkringsbranschen är vi inte helt på det klara över vilka medel vi kan ta till mot köparen, som av någon anledning verkar ovillig att göra ägarbytet. Pappa har erbjudit sig att beställa hem ett nytt registreringsbevis som köparen får komma hem till oss och skriva på, och som vi sedan skickar in (så vi vet att det blir av!). Men köparen har inte nappat på detta. Vad gör vi då?[/


Oavsett medela att släpet ställs av,
beställ nya reg paper på släpet och be dom komma för signatur.
Eller möt upp eller åk dit till de somhar släpet och fota av pappren innan ni postar ägarbytet.
 
Ex sålde en bil för många år sedan där köparen skulle posta ägarbytet. Pengar bytte ägare och sen krockade köparen med en lyktstolpe och lämnade bilen på platsen och gick därifrån. Det blev indrivning på lön då ägarbytet aldrig gjordes och bilen stod reggad på ex vid olyckan. Jag minns inte hur mycket det kostade att byta ut gatlyktan, men billigt blev det inte + betalningsanmärkning i 3 år.
 
Säger som de andra, ställ av släpet omedelbart och meddela köparen.
Samt nästa gång, skicka aldrig aldrig aldrig med ägarbytespappren med köparen

Nej, det gör vi definitivt aldrig om :p
Kan dock sägas att pappa använt denna princip vid ägarbyten i 40 år utan att något hänt... But time change eller vad säger man?
 
Vi har gjort en sån också. Ni kan ställa ett litet ultimatum mot köparen, antingen dyker hen upp hemma hos er och signerar de nya papprena/i appen eller så ställer ni av släpet och ringer polisen. Då brukar det bli fart på folket.

Kanske får göra det. Det märkliga är dock att köparen bor liksom 45 min bort och verkade ha en del tid (kom och köpte det mitt på dagen en vardag ex.), men att masa sig hem till oss och skriva papper, det verkar svårare. :banghead:

Får på något sätt en dålig känsla, då köparen inte skulle ha det som hästsläp, betedde sig lite "märkligt" när hen kom och köpte det, insisterade på att betala kontant och nu vägrar ägarbyta. Men jag ska väl inte dra förhastade slutsatser.
 
Alltså kolla upp vad som gäller genom transportstyrelsen.
Tveksam att det är bra och ställa av den om den används och det händer nå, ni har ju liksom inte koll på att den står still. Kanske blir ännu dyrare för er då.
 
Kanske får göra det. Det märkliga är dock att köparen bor liksom 45 min bort och verkade ha en del tid (kom och köpte det mitt på dagen en vardag ex.), men att masa sig hem till oss och skriva papper, det verkar svårare. :banghead:

Får på något sätt en dålig känsla, då köparen inte skulle ha det som hästsläp, betedde sig lite "märkligt" när hen kom och köpte det, insisterade på att betala kontant och nu vägrar ägarbyta. Men jag ska väl inte dra förhastade slutsatser.
Vet massa med folk som har hästsläp som vilken kärra som helst så ser inget konstigt med det.
Själv jobbar jag mellan 15:48 och 00:42 fyra dagar/ vecka och en annan jag känner jobbar ons,lör och sön och några jobbar 3 skift och är lediga var fjärde vecka och ytligare några jobbar natt och andra 5 skift så ser inget konstigt med att vara ledig mitt på dagen, alla dessa jobbar heltid om än inte 40h/v.
 
Nej, det gör vi definitivt aldrig om :p
Kan dock sägas att pappa använt denna princip vid ägarbyten i 40 år utan att något hänt... But time change eller vad säger man?

Då har din pappa haft en jäkla tur bara. Var glad det inte är en bil. Hade kunnat bli väldigt dyrt för er. Det står ju tom på ägarpapperet (har jag för mig) att man inte ska lämna ifrån sig det och att det alltid är ägaren som ska skicka in ägarbyte inte köparen.
 
Vet massa med folk som har hästsläp som vilken kärra som helst så ser inget konstigt med det.
Själv jobbar jag mellan 15:48 och 00:42 fyra dagar/ vecka och en annan jag känner jobbar ons,lör och sön och några jobbar 3 skift och är lediga var fjärde vecka och ytligare några jobbar natt och andra 5 skift så ser inget konstigt med att vara ledig mitt på dagen, alla dessa jobbar heltid om än inte 40h/v.
Precis jag jobbar ständig kväll 16.30 - 22.15 12 dagar på raken sen ledig två sen börjar det om. Allt jag måste fixa görs på vardagsdagar (speciellt eftersom nästan allt är stängt på söndagar)
 
Vet massa med folk som har hästsläp som vilken kärra som helst så ser inget konstigt med det.
Själv jobbar jag mellan 15:48 och 00:42 fyra dagar/ vecka och en annan jag känner jobbar ons,lör och sön och några jobbar 3 skift och är lediga var fjärde vecka och ytligare några jobbar natt och andra 5 skift så ser inget konstigt med att vara ledig mitt på dagen, alla dessa jobbar heltid om än inte 40h/v.

Jag menade inte att det i sig var konstigt, däremot kombinationen (tillsynes) mycket tid på vardagar mitt på dagen + konstigt beteende + ville bara betala kontant + inte vill ägarbyta = Suspekt

Inte kanske ens två av sakerna tillsammans behöver väl vara konstigt, men allt ovanstående tillsammans tycker jag ger en märklig eftersmak.
 
Då har din pappa haft en jäkla tur bara. Var glad det inte är en bil. Hade kunnat bli väldigt dyrt för er. Det står ju tom på ägarpapperet (har jag för mig) att man inte ska lämna ifrån sig det och att det alltid är ägaren som ska skicka in ägarbyte inte köparen.

*Gick och kollade i högen av det 20-talet reg.bevis. vi har hemma, daterade 80-tal till nutid*
På vissa av de gamla står det, men inte de nyare. :)
 
Får på något sätt en dålig känsla, då köparen inte skulle ha det som hästsläp, betedde sig lite "märkligt" när hen kom och köpte det, insisterade på att betala kontant och nu vägrar ägarbyta. Men jag ska väl inte dra förhastade slutsatser.

Det är ju enormt vanligt att någon försöker dra den här valsen när skatteuppbörden ligger nära i tid.
 
Jag menade inte att det i sig var konstigt, däremot kombinationen (tillsynes) mycket tid på vardagar mitt på dagen + konstigt beteende + ville bara betala kontant + inte vill ägarbyta = Suspekt

Inte kanske ens två av sakerna tillsammans behöver väl vara konstigt, men allt ovanstående tillsammans tycker jag ger en märklig eftersmak.
Alla har inte swish eller har interntbank öht så då finns bara postväxel kvar om det ens finns länge eller kontanter. Att personen inte skulle skicka in ägarbytet visste ni ju inte innan för i så fall varför inte posta det själva?
Då är det bara att personen var konstig kvar, vad det nu är att vara konstig?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 012
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 784
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp