Sålt släp utan ägarbyte

Så hade jag också gjort. Hade allt fungerat med överlåtelsen hade jag svalt skatten eftersom jag varit skyldig att göra det men med strulet hade jag ställt av och låtit det bli köparens problem.

Hade överlåtelsen fungerat som den skulle hade inte vi varit ägare fr.om. 19/10....:banghead:
Men ja, vi lägger det helt på köparens bord eftersom att vi öht inte skulle ha ägt det i november om det nu inte var för köparen.
 
Gjort fel och fel, klantigt kanske men det är ju inte dom som gjort fel. Dom har råkat ut för en oärlig köpare helt enkelt, kan hända alla.

Kunde inte uttryckt det bättre! :)
Som även pappa sa, självklart ska vi vara väldigt självkritiska till hur vi skötte vår del, det är inte tu tal om annat, men det är inte vi i grunden som har gjort fel. Vi var väldigt klantiga, absolut, men vi är liksom inte "pudelns kärna", det är inte på vårt bord det verkliga felet ligger. Med facit i hand kan man möjligen säga att vi kanske inte alls skulle ha sålt släpet till den personen, då denne som sagt uppträdde "avvikande" redan vid visnings/köptillfället, men det är ju lätt att vara efterklok.
 
Kunde inte uttryckt det bättre! :)
Som även pappa sa, självklart ska vi vara väldigt självkritiska till hur vi skötte vår del, det är inte tu tal om annat, men det är inte vi i grunden som har gjort fel. Vi var väldigt klantiga, absolut, men vi är liksom inte "pudelns kärna", det är inte på vårt bord det verkliga felet ligger. Med facit i hand kan man möjligen säga att vi kanske inte alls skulle ha sålt släpet till den personen, då denne som sagt uppträdde "avvikande" redan vid visnings/köptillfället, men det är ju lätt att vara efterklok.
Spelar ju ingen roll, det är ju ni som fått en bökig situation i knät som ni hade kunnat undvika.
 
Kunde inte uttryckt det bättre! :)
Som även pappa sa, självklart ska vi vara väldigt självkritiska till hur vi skötte vår del, det är inte tu tal om annat, men det är inte vi i grunden som har gjort fel. Vi var väldigt klantiga, absolut, men vi är liksom inte "pudelns kärna", det är inte på vårt bord det verkliga felet ligger. Med facit i hand kan man möjligen säga att vi kanske inte alls skulle ha sålt släpet till den personen, då denne som sagt uppträdde "avvikande" redan vid visnings/köptillfället, men det är ju lätt att vara efterklok.
Men vad är egentligen så himla avvikande? Hittills har jag inte läst något som känns avvikande, det är alltså din känsla?
 
Alltså jag hjälpte pappa sälja ett släp till tre litauer. Då ingen av dem hade svenskt körkort och var öppna med att de tänkte exportera släpet så fick de vackert leta upp en kompis med svenskt id-kort. Som jag ringde transportstyrelsen och kollade att han skulle godkännas som ägare innan vi skrev papprena. Sen var jag extremt noga med att JAG direkt postade ägarbytet.

De tre litauerna hade fel dragkula på bilen och angav att de handlade på uppdrag av en arbetsgivare i Litauen osv. Udda/avvikande var bara förnamnet. Men det var mycket enkelt att undvika få problem. Och de betalade kontant, släpet blev registrerat på ny ägare med svensk folkbokföring och svenskt id.

Släpet är fortfarande registrerat på den personen men avställt. I realiteten är det troligen i Litauen utan formell export dock...
 
Kunde inte uttryckt det bättre! :)
Som även pappa sa, självklart ska vi vara väldigt självkritiska till hur vi skötte vår del, det är inte tu tal om annat, men det är inte vi i grunden som har gjort fel. Vi var väldigt klantiga, absolut, men vi är liksom inte "pudelns kärna", det är inte på vårt bord det verkliga felet ligger. Med facit i hand kan man möjligen säga att vi kanske inte alls skulle ha sålt släpet till den personen, då denne som sagt uppträdde "avvikande" redan vid visnings/köptillfället, men det är ju lätt att vara efterklok.

Det enda udda här är att din pappa lyckats sälja 40 bilar utan att veta om att det är han som säljare som ska fixa ägarbytet. Hade ni gjort rätt hade köparen kunnat vara hur konstig som helst utan att ni skulla haft problem. Köparen hämtade släpet och betalade kontant mer smärtfritt går ju inte. Det enda ni skulle ha fixat var en underskrift på ett papper alt gjort det online och allt skulle vara fix.
 
Alltså jag hjälpte pappa sälja ett släp till tre litauer. Då ingen av dem hade svenskt körkort och var öppna med att de tänkte exportera släpet så fick de vackert leta upp en kompis med svenskt id-kort. Som jag ringde transportstyrelsen och kollade att han skulle godkännas som ägare innan vi skrev papprena. Sen var jag extremt noga med att JAG direkt postade ägarbytet.

De tre litauerna hade fel dragkula på bilen och angav att de handlade på uppdrag av en arbetsgivare i Litauen osv. Udda/avvikande var bara förnamnet. Men det var mycket enkelt att undvika få problem. Och de betalade kontant, släpet blev registrerat på ny ägare med svensk folkbokföring och svenskt id.

Släpet är fortfarande registrerat på den personen men avställt. I realiteten är det troligen i Litauen utan formell export dock...
Litauen och övriga forna öststaterna är som ett svart hål, kommer det dit försvinner det spårlöst. Det finns en filial här hos mig, här försvinner också allting spårlöst. :o Eftersom jag äger fordon som finns hos andra så är min fejjanstatus bilmålvakt. :p
 
Men vad är egentligen så himla avvikande? Hittills har jag inte läst något som känns avvikande, det är alltså din känsla?

Tänker inte gå närmare in på det, men köparen uppträdde lite märkligt i vissa situationer. Inte på något sätt hotfullt eller så, men på ett sätt man inte förväntar sig av en släpvagnsköpare.
 
Öh. Nä. Om man följer protokoll och gör som man ska råkar man inte ut för detta.
Öh jo, alla kan råka ut för bedrägerier. Men klart, vissa tror dom är så perfekta att dom aldrig kan göra fel eller på något sätt göra misstag..dock så finns det ingen perfekt och felfri så sådana kanske nångång kommer ner på jorden dom också och inser att även dom är människor med fel och brister som alla andra..

Klantigt som sagt att inte tänka till men som sagt, misstag kan hända alla.
 
Men har ni frågat transportstyrelsen? Som jag förstått det finns sätt att göra ägarbyte utan underskrift (som när sambons ägarbytespapper försvann i posten...) Vet inte detaljerna dock.
 
Litauen och övriga forna öststaterna är som ett svart hål, kommer det dit försvinner det spårlöst. Det finns en filial här hos mig, här försvinner också allting spårlöst. :o Eftersom jag äger fordon som finns hos andra så är min fejjanstatus bilmålvakt. :p

Vad är anledningen att du agerar bilmålvakt?
Personer som gör det får mig att önska att man som privatperson enbart borde få äga typ max 3-5 bilar och sedan ansöka om tillstånd för att äga fler...
 
Men har ni frågat transportstyrelsen? Som jag förstått det finns sätt att göra ägarbyte utan underskrift (som när sambons ägarbytespapper försvann i posten...) Vet inte detaljerna dock.

De kan inte göra minsta om den nya ägaren inte medverkar. Dessvärre. Det här är ett stort och reellt problem där ägarbyten inte går igenom och så står säljaren där och får alla parkeringsböter etc. det är bla därför alla elektroniska sätt att byta ägare kommit.
 
Litauen och övriga forna öststaterna är som ett svart hål, kommer det dit försvinner det spårlöst. Det finns en filial här hos mig, här försvinner också allting spårlöst. :o Eftersom jag äger fordon som finns hos andra så är min fejjanstatus bilmålvakt. :p

Vad är relevansen med det? Poängen var att det även vid potentiellt suspekta köpare går att undvika besvär.

Att skryta om att vara/att man utger sig att vara bilmålvakt känns bara dumt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 668
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 052
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 889
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp