Sålt släp utan ägarbyte

De kan inte göra minsta om den nya ägaren inte medverkar. Dessvärre. Det här är ett stort och reellt problem där ägarbyten inte går igenom och så står säljaren där och får alla parkeringsböter etc. det är bla därför alla elektroniska sätt att byta ägare kommit.
I hans fall löste det sig som sagt.
 
Vad är relevansen med det? Poängen var att det även vid potentiellt suspekta köpare går att undvika besvär.

Att skryta om att vara/att man utger sig att vara bilmålvakt känns bara dumt?
Och du fattar som vanligt inte skämt. :D
 
Vad är anledningen att du agerar bilmålvakt?
Personer som gör det får mig att önska att man som privatperson enbart borde få äga typ max 3-5 bilar och sedan ansöka om tillstånd för att äga fler...
Jag äger 2 bilar, den ena är 855-an jag använder till vardags och så en Renault Kangoo som jag fick bara för att motorn sagt upp sig pga. kamrensbrott och den står just nu hos en kompis då han just nu använder den, det är våran gemensamma "slängbil" så bilmålvakt är ett internt skämt. :D
 
Jag äger 2 bilar, den ena är 855-an jag använder till vardags och så en Renault Kangoo som jag fick bara för att motorn sagt upp sig pga. kamrensbrott och den står just nu hos en kompis då han just nu använder den, det är våran gemensamma "slängbil" så bilmålvakt är ett internt skämt. :D

Okej, det var inte så det lät. Men då förstår jag.
 
Öh jo, alla kan råka ut för bedrägerier. Men klart, vissa tror dom är så perfekta att dom aldrig kan göra fel eller på något sätt göra misstag..dock så finns det ingen perfekt och felfri så sådana kanske nångång kommer ner på jorden dom också och inser att även dom är människor med fel och brister som alla andra..

Klantigt som sagt att inte tänka till men som sagt, misstag kan hända alla.

Detta är knappat att betrakta som ett bedrägeri. Det kan inte hända alla, men det händer ju mer frekvent de som slarvar med rutinerna.
 
Okej, det var inte så det lät. Men då förstår jag.
Inte så lätt att veta, fö. hatar jag all form av kriminalitet TROTS att jag har ett y-namn. :D

Jag har ju bekanta inom blåljussektorn så jag vet hur mycket skit halv och helkriminella ställer till med. :rage: En av dom är hundförare, han brukar bussa hunden på mig när nån ny kollega är med och när kollegan protesterar med "men han har väl inte gjort nåt" så blir det bara "har han säkert, han tål det" :devil: när jycken "hoppar" på mig och börjar busa. :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
När jag sålde mitt släp, gjorde vi ägarbytet direkt via transportstyrelsen app "mina fordon", kommer ihåg att det finns en QR-kod på del 2 av fordonspapprena (brukar va gul om jag ej missminner mig). Tycker själv det var smidigt då varken jag som säljare eller den som köpte behövde fundera mer på det då det redan var gjort.
Nu låter det som det är lite väl långt gånget för att det ska funka smidigt här, men kan vara något att tänka på i framtiden eller så kan det hjälpa någon annan också. :)
 
Själv hade jag nog först ställt av släpet (redan gjort nu) sedan hade jag tagit ut nytt reg.bevis och kritat ditt köparens namn och sedan skickat in. Visst, det är ju inte lagligt att göra så utan personens medgivande men för att bli av med problemet så hade jag nog övervägt att göra så. Köparen lär ju knappast anmäla det hela i och med att denne ju har släpet i sin ägo.
 
Historien har äntligen fått sitt slut. :bow:
Släpet ställdes som sagt av i måndags fm, pappa tog ut ett nytt registeringsbevis omedelbart och vi meddelade köparen om avställningen per SMS omedelbart. Naturligtvis fick vi inget svar då. Pappa började bli seriöst orolig, då han skulle vara bortrest på konferens/utbildning med bl.a. några representanter från Transportstyrelsen nu under veckoslutet och gärna ville ha det avklarad innan dess.
I början av veckan hade han berättat hela historien per telefon för en av sina bekanta på TS, som också skulle vara med på detta event. Denne bekanta lovande honom en gratiskurs i hur man gör ett korrekt ägarbyte (:cool:) under någon lunch, samt titta närmare på fallet och se om TS kunde vara behjälplig på något mer sätt.

Så blev det torsdag och pappa åkte iväg. Fortfarande inte ett knyst om släpet. Jaja, jag får väl lösa det nästa vecka, som han uppgivet uttryckte det. Det blev torsdag långlunch. Han och hans bekanta skulle precis sätta sig ned och titta närmare på fallet, när det ringde i pappas mobiltelefon. Ett okänt nummer, men han svarade.

Det visade sig vara polisen som ringde. Under torsdag morgon-fm hade de nämligen haft en trafikkontroll i *köparens bostadsort* och då stoppat ett sedan måndagen avställt, och inom en vecka oskattat hästsläp, med sommardäck (trots vinterväglag!), som körde för fort och som pappa stod som ägare på. :grin: Föraren (köparen) hade uppgivit att denne köpt det den 20e oktober, men att säljaren därefter direkt gått under jord, gjort sig oanträffbar och satt på registreringsbeviset så att inget ägarbyte kunde göras. Avställningen, det nya registreringsbeviset från i måndags, att det snart var oskattat och att det var högst olämpligt (och olagligt) att köra för fort med sommardäck på under vinterväglag, var köparen helt oförstående/ovetande till. :banghead: Det slutade med böter hursom.
Konstapeln som ringde (tillsynes samma som hade haft kontrollen?) verkade milt uttryckt skeptisk till köparens historia, och ville gärna höras pappas version. Pappa berättade att det var precis tvärtom mot köparens historia ; Det var köparen som hade gjort sig oanträffbar, vi hade försökt få kontakt otaliga gånger, såväl via mail, som samtal och sms, och att vi när det gått en månad av fruktlösa försök och skatten snart behövde betalas, beslutade att ställa av släpet och ta ut ett nytt registeringsbevis, vilket vi därtill meddelade köparen per sms omedelbart. Konstapeln medgav att han redan vid trafikkontrollen misstänkte ett scenario liknande det pappa beskrev. Han bad pappa skicka alla skriftliga monologer till honom, och tackade sedan för sig.

Efter samtalet återgick pappa direkt till lunchen med sin bekanta. Han återberättade (ovan) vad polisen sagt. Bekantingen tyckte att pappa skulle börja med att försöka ringa och smsa köparen igen, för att se om denne mjukats upp något efter poliskontrollen. 3 samtal och 2 sms på 30 min - fruktlöst. :banghead: Pappas bekanta tyckte då att de skulle prova att ringa från den bekantas telefon istället, eftersom att det numret ju skulle vara obekant för köparen. Sagt och gjort. De fick napp direkt! Jag vet inte vem som var argast, pappa eller köparen, men någonstans i all aggression lyckades de iaf, med hjälp av pappas bekanta, få till stånd ett ägarbyte via TS hemsida. :up: Nu såg jag att det även hade gått igenom när man sökte på registreringsnumret och soppan är officiellt över! :bow::bump::banana:

Lärdomar man kan dra av det här då? Även om det funkade att skicka med registreringsbeviset med köparen under 40 år och vid ett 40-50-tal fordonsaffärer, funkar det (uppenbarligen) inte längre.
Sedan bör man kanske lita på sin magkänsla - får man en dålig känsla av köparen från första början kanske man ska avstå från att göra affären.
 
Historien har äntligen fått sitt slut. :bow:
Släpet ställdes som sagt av i måndags fm, pappa tog ut ett nytt registeringsbevis omedelbart och vi meddelade köparen om avställningen per SMS omedelbart. Naturligtvis fick vi inget svar då. Pappa började bli seriöst orolig, då han skulle vara bortrest på konferens/utbildning med bl.a. några representanter från Transportstyrelsen nu under veckoslutet och gärna ville ha det avklarad innan dess.
I början av veckan hade han berättat hela historien per telefon för en av sina bekanta på TS, som också skulle vara med på detta event. Denne bekanta lovande honom en gratiskurs i hur man gör ett korrekt ägarbyte (:cool:) under någon lunch, samt titta närmare på fallet och se om TS kunde vara behjälplig på något mer sätt.

Så blev det torsdag och pappa åkte iväg. Fortfarande inte ett knyst om släpet. Jaja, jag får väl lösa det nästa vecka, som han uppgivet uttryckte det. Det blev torsdag långlunch. Han och hans bekanta skulle precis sätta sig ned och titta närmare på fallet, när det ringde i pappas mobiltelefon. Ett okänt nummer, men han svarade.

Det visade sig vara polisen som ringde. Under torsdag morgon-fm hade de nämligen haft en trafikkontroll i *köparens bostadsort* och då stoppat ett sedan måndagen avställt, och inom en vecka oskattat hästsläp, med sommardäck (trots vinterväglag!), som körde för fort och som pappa stod som ägare på. :grin: Föraren (köparen) hade uppgivit att denne köpt det den 20e oktober, men att säljaren därefter direkt gått under jord, gjort sig oanträffbar och satt på registreringsbeviset så att inget ägarbyte kunde göras. Avställningen, det nya registreringsbeviset från i måndags, att det snart var oskattat och att det var högst olämpligt (och olagligt) att köra för fort med sommardäck på under vinterväglag, var köparen helt oförstående/ovetande till. :banghead: Det slutade med böter hursom.
Konstapeln som ringde (tillsynes samma som hade haft kontrollen?) verkade milt uttryckt skeptisk till köparens historia, och ville gärna höras pappas version. Pappa berättade att det var precis tvärtom mot köparens historia ; Det var köparen som hade gjort sig oanträffbar, vi hade försökt få kontakt otaliga gånger, såväl via mail, som samtal och sms, och att vi när det gått en månad av fruktlösa försök och skatten snart behövde betalas, beslutade att ställa av släpet och ta ut ett nytt registeringsbevis, vilket vi därtill meddelade köparen per sms omedelbart. Konstapeln medgav att han redan vid trafikkontrollen misstänkte ett scenario liknande det pappa beskrev. Han bad pappa skicka alla skriftliga monologer till honom, och tackade sedan för sig.

Efter samtalet återgick pappa direkt till lunchen med sin bekanta. Han återberättade (ovan) vad polisen sagt. Bekantingen tyckte att pappa skulle börja med att försöka ringa och smsa köparen igen, för att se om denne mjukats upp något efter poliskontrollen. 3 samtal och 2 sms på 30 min - fruktlöst. :banghead: Pappas bekanta tyckte då att de skulle prova att ringa från den bekantas telefon istället, eftersom att det numret ju skulle vara obekant för köparen. Sagt och gjort. De fick napp direkt! Jag vet inte vem som var argast, pappa eller köparen, men någonstans i all aggression lyckades de iaf, med hjälp av pappas bekanta, få till stånd ett ägarbyte via TS hemsida. :up: Nu såg jag att det även hade gått igenom när man sökte på registreringsnumret och soppan är officiellt över! :bow::bump::banana:

Lärdomar man kan dra av det här då? Även om det funkade att skicka med registreringsbeviset med köparen under 40 år och vid ett 40-50-tal fordonsaffärer, funkar det (uppenbarligen) inte längre.
Sedan bör man kanske lita på sin magkänsla - får man en dålig känsla av köparen från första början kanske man ska avstå från att göra affären.
... eller så gör man rätt från början och slipper allt trassel. Synd bara att ni torskar på skatten men ni får se det som lärpengar. ;) Skönt att det har löst sig iaf. :)
 
... eller så gör man rätt från början och slipper allt trassel. Synd bara att ni torskar på skatten men ni får se det som lärpengar. ;) Skönt att det har löst sig iaf. :)

Precis, det var det pappas bekanta också sa! :laugh: Ja, 450 kr är ju inte så farligt, och huvudsaken är att vi inte står som ägare till lådan längre.
 
Fast det är inte lag på vinterdäck nu vinterväglag eller ej. Olämpligt ja , olagligt nej!
Kanske hade bilen dubbdäck och om det då är vinterväglag blir det detta, taget från Transportstyrelsen hemsida under dubbdäck 1 okt - 15 april:

"Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. "
 
Vi köper och säljer runt 40-50 bilar om året. Skulle aldrig någonsin lämna ifrån mig papprena på ett fordon. Skönt att allt gick bra nu.
Nej ärlighet är en rejäl bristvara i dagens samhälle tyvärr och vissa skiter fullständigt i att bry sig och skyller på allt mellan Jesus och jultomten när dom blir påkomna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 058
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 934
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp