Sålt släp utan ägarbyte

https://www.dackia.se/om-dack-och-falgar/lagar-och-regler
Citat:
" Om det råder vinterväglag kräver lagen att vinterdäck används under denna period. "

Såvitt jag vet är det inte 1 dec än

Viktiga datum för vinterdäck är 1 december – 31 mars. Om det råder vinterväglag kräver lagen att vinterdäck används under denna period. Även tunga fordon som lastbilar och bussar lyder under vinterdäckslagen. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria
 
Kanske hade bilen dubbdäck och om det då är vinterväglag blir det detta, taget från Transportstyrelsen hemsida under dubbdäck 1 okt - 15 april:

"Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. "

Det vet jag. Men det framgick inte i berättelsen.
 
Såvitt jag vet är det inte 1 dec än

Viktiga datum för vinterdäck är 1 december – 31 mars. Om det råder vinterväglag kräver lagen att vinterdäck används under denna period. Även tunga fordon som lastbilar och bussar lyder under vinterdäckslagen. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria
Det står i ts inlägg att vinterväglag rådde när polisen stoppade ekipaget.
 
Ja och? Det är inte krav på vinterdäck före 1dec iallafall. Läser du inte din egen länk du lägger in?
”När är det vinterväglag?
Tidigare tolkades vinterväglag som när det fanns snö, is eller frist på vägbanan och/eller angränsande vägar.

Numera anses vinterväglag råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om det råder vinterväglag på platsen är det polisen som avgör.
Du kan alltså inte hävda att det råder eller inte råder vinterväglag om polisen är av en annan åsikt.”

Läser mig inte blind på datum. Tycker det är du som inte läser. Har vi fått snö i juni ska du använda vinterdäck.
 
Ring å fråga transportstyrelsen om du anser att jag har fel. Ser inga bevis för ditt uttalande.


Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag.


Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid


https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
 
Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag.


Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid


https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Sista meningen där får du gärna läsa några ggr:
Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid

Kopierat rakt av från ditt egna inlägg. Med andra ord om vi får vinterväglag i juni får du använda dubbdäck i juni.
 
Och du noterade inte den den lilla skillnaden FÅR istället för SKA som du hävdade?
Jag skrev ska om vinterdäck ja.
Överst på transportstyrelsen hemsida står det behöver, det tolkar jag som ska.
Vinterdäck
När det är eller befaras bli vinterväglag behöver vi i Sverige använda vinterdäck eller dubbdäck.
 
Jag skrev ska om vinterdäck ja.
Överst på transportstyrelsen hemsida står det behöver, det tolkar jag som ska.
Vinterdäck
När det är eller befaras bli vinterväglag behöver vi i Sverige använda vinterdäck eller dubbdäck.

OMG Seriöst vad är det du inte fattar? Har du körkort?
 
Jag har inte sett något från din sida som visar att du har rätt.
Och kan du droppa dina försök till idiotförklaring tack, eller kan du inte argumentera för din sak utan?

Saken är att du idiotförklarar dig själv rätt bra utan min hjälp! 🙄

Tänk bara på detta när du kuggar teorin om du en dag tänker ta körkort :up:
 
Saken är att du idiotförklarar dig själv rätt bra utan min hjälp! 🙄

Tänk bara på detta när du kuggar teorin om du en dag tänker ta körkort :up:
Disagre först å främst för det andra bara för att man lägger till en positiv smiley så kommer du fortfarande bara med ett kasst uppförande istället för att vara saklig och hålla en rak å trevlig diskussion.
 
Disagre först å främst för det andra bara för att man lägger till en positiv smiley så kommer du fortfarande bara med ett kasst uppförande istället för att vara saklig och hålla en rak å trevlig diskussion.
Men det är liksom lagreglerat, så det är inte så mycket att tolka och diskutera?
Och reglerna står ju dessutom på nämnda hemsida (eller massor av andra ställen).
Det är under perioden 1 dec-31mars och om det då är vinterväglag som du SKA ha vinterdäck.

Är 4 kap. 18 a § trafikförordningen (1998:1276) en bättre referens?
"Personbil klass I, personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och lätt buss samt släpvagn, som dras av sådant fordon, ska vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december- 31 mars när vinterväglag råder. "
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 011
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 781
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp