Salt till tävlingshäst

L

Lindi

Vad är det för slags salt man ska ge som tillskott till en tävlingshäst? Vilken mängd? Var kan man köpa det?
 
Jag ger vanligt salt fast utan jod. Finns att köpa i det flesta affärer. Jag ger 2 tsk om dagen.
Annars kan man köpa Kraffts Salt, vet inte om det är billigare.
 
Underhållsbehovet, alltså vad hästen behöver när man INTE rider, är Natrium motsvarande 30g koksalt (vanligt hushållssalt). Rids hästen behövs mer, beroende på hur hårt man rider. Jämförelsevis behöver en häst som tävlar fälttävlan en varm dag motsvarande 250g koksalt för att få i sig det förlorade Natriumet!

30g är vad som får plats i en "filmburk" ungefär.

Du kan köpa fodersalt som inte klumpar sig på t.ex Granngården.
 
ok, ska snart till Granngården så då ska jag leta igenom hyllorna! :devil:
Pållen är en startklar travare, han tränar alltså rätt hårt. De stall med travare som jag vet ger salt brukar ge ca 1 näve varje dag utom helgerna. Är det ungefär lagom?
 
Jag skulle ge i alla fall 1 dl om hästen gått hårt och ½ dl när den tränat lugnare. Ett snabbjobb måste vara rätt ansträngande för hästen?!
 
ja, ett snabbjobb är ansträngande för en pålle.
De dagar då han inte går alls eller bara skrittas, ska han inte ha något salt då? (kan bli väldigt svårt att förklara det här för gubben som fodrar.. :rofl: :rofl: )
 
Jo, underhållsbehovet är ju 30g koksalt, dvs när han bara skrotar och inte jobbar.
 
hehehe... Ska bli intressant att berätta detta för den 60-årige gubben som är ansvarig för fodret... Får väl skriva typ 15 påmminelselappar... :devil:
Tack för hjälpen, ska åka till Granngården så snart jag hinner!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
430
Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 389
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 326
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp