Marvin

Trådstartare
Hur lurar man i hästen salt när den vägrar saltsten och lämnar maten med salt i?

I vanliga fall, när hon står på stall, har jag 2 matskedar salt i betforen på kvällen. Då har hon natten på sig att äta upp, och det är alltid renslickat i krubban på morgonen.

Nu går hon på bete dygnet runt och jag stödfodrar 2 ggr dagligen. Har då salt i kraftfodret. På nåt sätt lyckas hon sortera ut det (:confused:) och lämnar de sista decilitrarna kraftfoder med det mesta av saltet i. Sen går hon, och jag kan ju inte vänta där i timmar på att hon kan tänka sig att komma tillbaka och äta upp, inte heller lämna fodret i hagen, då tar de andra hästarna det.

De har saltsten i hagen, men jag skulle inte tro att hon får i sig tillräckligt med tanke på att vi tränar hårt och hon svettas mycket.

Förslag??
 
Sv: Salt

du ger inte betfor nu blandat med kraftfodret? Enda sättet att få i en häst ngt den inte vill är att blanda i plast spruta och spruta in i munnen :) Det skulle ju gå att lösa upp salt i vatten och spruta in.

Men det kan ju hända att hon slickar på stenen fast du inte tror det, och om det är pellets du ger så innehåller de lite salt också.
 
Sv: Salt

Varför ska du ger salt?
Bruka du tvya i dig nåt du vill inte har? :yuck:

Det finns forskning på att hästar i hårt arbete ofta inte får i sig tillräckligt med salt och elektrolyter även om de har saltsten, utan behöver tillskott för att må på topp. Gäller även hästar som inte slickar tillräckligt på sin sten av ena eller andra skälet. Inga konstigheter alltså. Ingår inte sällan i högprestationsfoder. Men eftersom det är svårt att få hästar att förstå att det är bra för dem så är man ju så illa tvungen till att lura i dem det. :(


Tips på hur man gör har jag dock ont om. Har du provat de vanliga gamla tricken med skivade äpplen/morötter eller äpplejuice? Har hört folk som kört med tranbärsjuice också. Jag har en häst som är svår att pula i kraftfoder överhuvudtaget, men i det fallet visade det sig att en ändring i HUR hon fodrades var viktigare än VAD hon fodrades med. Det är så klurigt att lösa problem när hästen inte kan förmedla vad problemet egentligen är... :meh:
 
Sv: Salt

du ger inte betfor nu blandat med kraftfodret? Enda sättet att få i en häst ngt den inte vill är att blanda i plast spruta och spruta in i munnen :) Det skulle ju gå att lösa upp salt i vatten och spruta in.

Men det kan ju hända att hon slickar på stenen fast du inte tror det, och om det är pellets du ger så innehåller de lite salt också.

Kan du inte tala om det för min häst? Avmaskning nån gång ibland går hyffsat men medicin eller liknande flera dagar i rad går ikke! Såvida du inte är 2,80 lång och stark som en oxe kanske.. :banghead:

Min äter sitt salt fortare om jag häller på lite vatten. :)
 
Sv: Salt

Det finns forskning på att hästar i hårt arbete ofta inte får i sig tillräckligt med salt och elektrolyter även om de har saltsten, utan behöver tillskott för att må på topp. Gäller även hästar som inte slickar tillräckligt på sin sten av ena eller andra skälet. Inga konstigheter alltså. Ingår inte sällan i högprestationsfoder. Men eftersom det är svårt att få hästar att förstå att det är bra för dem så är man ju så illa tvungen till att lura i dem det. :(


Tips på hur man gör har jag dock ont om. Har du provat de vanliga gamla tricken med skivade äpplen/morötter eller äpplejuice? Har hört folk som kört med tranbärsjuice också. Jag har en häst som är svår att pula i kraftfoder överhuvudtaget, men i det fallet visade det sig att en ändring i HUR hon fodrades var viktigare än VAD hon fodrades med. Det är så klurigt att lösa problem när hästen inte kan förmedla vad problemet egentligen är... :meh:

hur många hästar känner du som gå i hårt arbetet?

Rena BS, hästar är smärtar än dom flesta homo sapians.
 
Sv: Salt

hur många hästar känner du som gå i hårt arbetet?

Rena BS, hästar är smärtar än dom flesta homo sapians.

Tja, några stycken känner jag allt och ridskolorna har ju ett helt gäng även om jag inte känner dem personligen utan bara ser dem i arbete då och då.

Bullshit eller inte men det finns ju också vetenskapliga rapporter som gör gällande att även beteshästar (helt utan träning) också kan lida av saltbrist trots saltsten då bete i sig är saltfattigt och att en andel av de hästar som arbetas medelhårt eller lätt också saknar salt och elektrolyter, framför allt om de svettas mycket.

Jag tillåter mig att vara försiktigt skeptisk till saltunderskottet på beteshästar och måttligt arbetande hästar som har tillgång till saltsten tills jag läst några rapporter på mer utförliga undersökningar samt en tillförlitlig utredning på huruvida det här saltunderskottet på dessa måttligt belastade hästar i så fall faktiskt är ett problem. Vilket jag ännu inte gjort. Hästar är ju i regel rätt bra på att reglera sin saltbalans.

Men jag kan inte kalla det bullshit. Jag tror på vetenskap så länge den kommer från trovärdiga källor och med tillräckliga grunder.


Kolla t.ex. upp Anna Janssons (SLU) et al rapporter/artiklar:
Jansson, A., Lindberg, J. E. 2012. A forage-only diet alters the metabolic response of horses in training. 6:12, pp 1939–1946

Jansson, A., Lindholm, A., Dahlborn, K. 2002. Effects of acute intravenous aldosterone administration on Na+, K+ and water excretion in the horse. J. Appl Physiol. 92, 135-141

Jansson, A., Lindholm, A., Lindberg, J. E., Dahlborn, K. 1999. Effects of potassium intake on potassium, sodium and fluid balance in exercising horses. EQUINE EXERCISE PHYSIOLOGY 5. Equine vet. J. Suppl. 30, 412-417

Jansson, A., Johannisson, A., Kvart C. 2010. Plasma aldosterone concentration and cardiovascular response to low sodium intake in horses in training. Equine Vet J. Suppl. 42, 329-334

Jansson. A., Nyman. S., Morgan. K., Palmgren-Karlsson. C., Lindholm. A., Dahlborn. K. 1995. The effect of ambient temperature and saline loading on changes in plasma and urine electrolytes (Na + and K +) following exercise. Equine Vet. J. Suppl. 20, 147–152



Här är några snabbt uppsökta examensarbeten från SLU (inga forskningsresultat alltså, bara "sammanställningar av information") som inte inte är helt och hållet relevanta, även det finns information som är applicerbar för diskussionen, och i slutet av rapporterna finns många källor av olika karaktär som man kan gå vidare med att kika på om man vill veta mer!

Salt to ruminants and horses, Karolina Johansson [2008]

Vätske- och saltbalans i samband med
transport av häst, Nathalie Joel [2013]


Kraftfodrets påverkan på återhämtningsförmågan hos hästar efter träning och
transportering, Madeleine Axelsson [2011]
 
Sv: Salt

Mitt kraftfoder innehåller inget salt.
Självklart kanske hon slickar på stenen, men jag tror inte att hon fyller på den mängd hon gör av med. Häromdagen när det var varmt var hon täckt med skum efter ridpasset, och även när hon inte blir så svettig så blir det en saltbeläggning på pälsen.

Betfor ville hon inte ha nu. :meh:

På tävling brukar jag lägga lite betfor och salt i en hink och fylla på med flera liter vatten, för att lura henne att dricka, häromdagen ville hon inte ha det heller, hon ville bara äta gräs.

Vi var iväg i helgen, då fick hon gå i en egen hage vid gäststallet, och jag kunde lämna hinken med kraftfoder (och salt :sneaky:) i hagen, då åt hon upp. Idag kunde hon tänka sig att äta upp hon fick äta det direkt från marken... :banghead:

Nu har jag gjort en nästan mättad saltlösning, så jag kan prova att bara hälla på en liten mängd vätska, får se om det funkar.

Spruta i munnen kommer jag inte att göra, hon kommer att hata mig... även avmaskningsmedel lägger jag i fodret, som sagt så äter hon ju upp om hon får tid på sig.
 
Sv: Salt

Se moirans svar.

Min häst rör knappt sina saltstenar. I boxen har hon en vanlig saltsten, som hon aldrig rör, och en Himalaya-sten som hon kliar rumpan mot... :mad:
Ibland, ytterst sällan är Himalaya-stenen slickad på.
 
Sv: Salt

hur många hästar känner du som gå i hårt arbetet?

Rena BS, hästar är smärtar än dom flesta homo sapians.

Min häst fick natriumbrist förra sommaren, trots minimalt med arbete och alltid tillgång till saltsten. Hon gillar helt enkelt inte saltsten och slickade inte alls tillräckligt mycket på den. Så nu är det du som snackar BS, alla hästar får inte i sig det de behöver och varför riskera att hästen får natriumbrist?

I en hage med flera hästar har man dessutom inte koll på vem som använder saltstenen eller hur mycket de får i sig. Så saltunderskott även på beteshästar kan förekomma och varför tror du att du känner alla hästar och vet vad de behöver och inte? Kalla inte något för BS innan du verkligen har alla hästars olika behov klart för dig.

Bruka du tvya i dig nåt du vill inte har?

Inte för att jag vet vad tvya betyder? Men det händer att jag måste tvinga i mig medicin ibland och jag måste också tvinga i både katt och häst medicin ibland, allt för att de ska må bra. Vilket även innefattar att lura dom till att äta den mängd mineraler de behöver.
 
Sv: Salt

Natriumbrist?
Då måste du har en j-vle dum häst, eller en metabolic sjuk häst, att kroppen inte säjer ifrån att den behöva salt när det finns framför näsen!

Vad är det med såna här siter som locka fram dom mest otroliga hästfolk och deras onormal hästar?
Trams :meh:
 
Sv: Salt

Mitt kraftfoder innehåller inget salt.
Självklart kanske hon slickar på stenen, men jag tror inte att hon fyller på den mängd hon gör av med. Häromdagen när det var varmt var hon täckt med skum efter ridpasset, och även när hon inte blir så svettig så blir det en saltbeläggning på pälsen.

Betfor ville hon inte ha nu. :meh:

På tävling brukar jag lägga lite betfor och salt i en hink och fylla på med flera liter vatten, för att lura henne att dricka, häromdagen ville hon inte ha det heller, hon ville bara äta gräs.

Vi var iväg i helgen, då fick hon gå i en egen hage vid gäststallet, och jag kunde lämna hinken med kraftfoder (och salt :sneaky:) i hagen, då åt hon upp. Idag kunde hon tänka sig att äta upp hon fick äta det direkt från marken... :banghead:

Nu har jag gjort en nästan mättad saltlösning, så jag kan prova att bara hälla på en liten mängd vätska, får se om det funkar.

Spruta i munnen kommer jag inte att göra, hon kommer att hata mig... även avmaskningsmedel lägger jag i fodret, som sagt så äter hon ju upp om hon får tid på sig.

Vad är det för kraftfoder? jag känner ingen sånt utan salt.

Slicka hon på saltsten då fixa hon själv salt behovet.

Skummet är slägg produkter som kommer fram, efter det kommer ett klar svett vaska.
 
Sv: Salt

Det mesta från dig är BS, oavsett om det gäller hovar, hantering eller skötsel av hästar. :yuck:
 
Sv: Salt

Skummet bildas av svett när det blir friktion över en svettig yta. På halsen efter tyglarna, på bringan efter martingalen, under schabraket, mellan bakbenen.

Här finns en intressant artikel om hur man kan beräkna svettförlusten genom hästens svettmönster: http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/ny-metod-for-att-uppskatta-saltbehovet.htm

Fodrar med lympos sport.

*kl*

I morse provade jag med koncentrerat saltvatten i liten mängd i fodret, och hon åt upp allt. :sneaky:
 
Sv: Salt

Natriumbrist?
Då måste du har en j-vle dum häst, eller en metabolic sjuk häst, att kroppen inte säjer ifrån att den behöva salt när det finns framför näsen!

Vad är det med såna här siter som locka fram dom mest otroliga hästfolk och deras onormal hästar?
Trams :meh:

Tack för den. Varför avfärdar du andra människors erfarenheter som trams? Varför så fort någon inte håller med dig så är det onormalt? Jag hittar inte på, jag trodde hästen fick i sig tillräckligt med salt genom saltstenen men så var inte fallet och detta konstaterades med hjälp av provtagning och veterinär? Jag delar med mig av detta för att saltbrist inte är helt ovanligt och saltsten inte alltid är tillräckligt enligt forskning på SLU, är deras forskning också trams? Nej visst det var ju BS enligt dig. Men vet du vad jag tror faktiskt du har fel och din attityd är otroligt tråkig och nedlåtande, du verkar förakta alla som inte håller med dig eller har samma erfarenheter som du.
 
Sv: Salt

Han har väldigt begränsade erfarenheter och stämmer inte verkligheten med kartan, dvs fungerar inte hästen som den ska så är det en "j-vle dum häst". :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 817
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Jag har ett sto som äter väldigt mycket salt. För en vecka sedan kom hon hem från betet och stallades in på natten & har nu ätit...
Svar
7
· Visningar
2 689
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp