Bukefalos 28 år!

Salta delar av hage

dressyrtjejen

Trådstartare
Precis i insläppet till vår gräshage är det otroligt gyttjigt och när det fryser på kommer det ju att bli väldigt "knöggligt" där- risk för vrickningar o dyl tänker jag.

Skulle det hjälpa att salta över gyttjan?

Kommer saltet att göra att det senare inte växer gräs där?
 
Alltså saltet kommer ju inte ligga kvar utan gå rakt ner i marken om du ska lägga det i lera ...

Varför inte istället lägga matta och grusa om det bara är precis vid grinden? Det är ingen jättegrej /jättekostnad om det bara handlar om grindområdet.
 
Inte salt i hagen. Ett lass stenmjöl löser däremot problemet.

Tillfälligt i alla fall. Har ännu inte varit med om att något man lagt direkt på leran löst ett problem mer än ca 1 år.

Som @mackan säger med duk under är bättre men det är ännu bättre med markraster, vad jag förstår.
 
Tillfälligt i alla fall. Har ännu inte varit med om att något man lagt direkt på leran löst ett problem mer än ca 1 år.

Som @mackan säger med duk under är bättre men det är ännu bättre med markraster, vad jag förstår.

Ja ibland är det tillfälligt men det beror också på markens beskaffenhet och trycket på hagen. Har man sandjord och få hästar kan det räcka men inte om man har blålera eller många hästar. Matta behövs inte heller överallt. Kör man bort matjorden och dränerar med grus (stenkross underst, sedan ett lager med grövre grus och sist stenmjöl) så blir det bra och det räcker att fylla på med någon dm stenmjöl på utsatta ställen vart femte år om man sköter mockningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp