Salta, halvnyttiga snacks?

Sel

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en ovana att överäta och så blir jag så Vansinnigt sugen på kvällen - inte på sött men på salt. Jag vidtagit flera andra åtgärder, men Finns det något åtminstone inte gräsligt onyttigt jag kan få gnaga på framför skärmen? :D
Jag gillar grönsaker men det känns halvdant att hälla salt på dem. Ibland kan pickles hjälpa.
Solrosfrön? Kanske inte supernyttigt men de är ju så fippliga att man inte får i sig särskilt mycket av dem.
 
Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en ovana att överäta och så blir jag så Vansinnigt sugen på kvällen - inte på sött men på salt. Jag vidtagit flera andra åtgärder, men Finns det något åtminstone inte gräsligt onyttigt jag kan få gnaga på framför skärmen? :D
Jag gillar grönsaker men det känns halvdant att hälla salt på dem. Ibland kan pickles hjälpa.
Solrosfrön? Kanske inte supernyttigt men de är ju så fippliga att man inte får i sig särskilt mycket av dem.

Var bara vaksam på att pickles har mycket socker. Men det är yum, yum.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en ovana att överäta och så blir jag så Vansinnigt sugen på kvällen - inte på sött men på salt. Jag vidtagit flera andra åtgärder, men Finns det något åtminstone inte gräsligt onyttigt jag kan få gnaga på framför skärmen? :D
Jag gillar grönsaker men det känns halvdant att hälla salt på dem. Ibland kan pickles hjälpa.
Solrosfrön? Kanske inte supernyttigt men de är ju så fippliga att man inte får i sig särskilt mycket av dem.
Popcorn som du poppar själv (alltså inte mikropop)? Vi har en Lékué mikroskål som poppar jättegoda popcorn. En skvätt olja och lite salt tillsammans med popcornkärnorna och sedan in i mikron ca 4 minuter :) !
 
Var bara vaksam på att pickles har mycket socker. Men det är yum, yum.
Jag brukar inte sätta i mig några mängder, det är ju en sådan stark smak. Jag gör även egen picklad coleslaw som är väldigt låg i både socker och fett. :)

Edit: gjorde en stor laddning just ikväll, med extra vårlök, rädisor och smaksatt med lite sötstark senap. :heart
 
Senast ändrad:
Popcorn som du poppar själv (alltså inte mikropop)? Vi har en Lékué mikroskål som poppar jättegoda popcorn. En skvätt olja och lite salt tillsammans med popcornkärnorna och sedan in i mikron ca 4 minuter :) !
Jag äääälskar popcorn, det är en last jag alldeles för lätt överäter av... Mina favoritsnacks! :D Och jag har varken micro eller popcornpanna så det blir alltid på påse. Men det känns oavsett bättre än flera andra alternativ!
 
Salta pinnar, är det tillräckligt bra? Jag brukar äta lite salta cashewnötter eller mandlar, det är lättare att låta bli att överäta än det mesta annat jag kan komma på.
Salta pinnar glömmer jag alldeles för ofta bort. Danke! Nötter kan funka ibland, om inte annat brukar de finnas i fina små snacksförpackningar så att man slipper köpa stor påse. Ohemult dyrt, men det kanske hjälper med motivationen också. :angel1:
 
Salta jordnötter är väldigt gott men konsumeras lätt (av mig) i ohälsosamma mängder. Jag älskar också hasselnötter och valnötter.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om du gillar pickles kanske du kan bli biten på syrat? Det blir både salt och syrligt och går att variera i oändlighet. Dessutom är det lite magiskt och interaktivt i och med bakteriekulturen som blir olika från gång till gång (det är lite som trädgård i en burk). Morot och ingefära; jordärtskocka; rödbeta, stjärnanis och nejlika; kål och fänkål; kål gurkmeja och ingefära; rödkål, apelsinskal, nejlika, kanel; tomat, vitlök, örter. Och salt har ju alla i sig.

Oliver tänker jag också på.

Leverpastej och saltgurka/syrad gurka/picklad gurka.
 
Kimchi (ej katt) är fantastiskt. Kan göras som, @manda är inne på, olika grönsaker men det klassiska är kinakål. Man behöver inte syra i flera månader. I Korea var traditionen att man grävde ner dem över vintern i stora förseglade stenkärl. Man kan köpa färdigsyrad och smaksatt kimchisås och hälla den över kålen och sedan låta den stå i några dagar.

Mtp styrkan är den också bra eftersom du tvingas dricka mycket och därför inte överäter lika lätt.
 
Kimchi (ej katt) är fantastiskt. Kan göras som, @manda är inne på, olika grönsaker men det klassiska är kinakål. Man behöver inte syra i flera månader. I Korea var traditionen att man grävde ner dem över vintern i stora förseglade stenkärl. Man kan köpa färdigsyrad och smaksatt kimchisås och hälla den över kålen och sedan låta den stå i några dagar.

Mtp styrkan är den också bra eftersom du tvingas dricka mycket och därför inte överäter lika lätt.
Ja, och även riktig syrning funkar att göra ”snabbt” på en vecka i rumstemp och en i kylen. Även om det blir godare med 2+4 så går det ju att snabbgöra så det räcker de sex första veckorna innan lite långlagrad är klar.

@Sel klart Kimchimatten ska snacksa på kimchi (obs liten bokstav)!
 
Jag äääälskar popcorn, det är en last jag alldeles för lätt överäter av... Mina favoritsnacks! :D Och jag har varken micro eller popcornpanna så det blir alltid på påse. Men det känns oavsett bättre än flera andra alternativ!
Jag gör det i traktörpanna på spisen, typ sån här :) blir perfekta popcorn!
Screenshot_2023-11-09-19-51-14-496_com.android.chrome.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp