Bukefalos 28 år!

Saltad ridbana?

P

plutoaurora

Vill höra lite från er som har erfarenhet av saltade ridbanor. Vi är inte riktigt överens i min klubb huruvida bra det är för hästens ben och hovar. Själv är jag väldigt skeptisk till det!
Magdalena.
 
Bara spola av hästens med efter ridning, så gör vi iallafall, lättare än att inte kunna använda ridbanan under vintern.
 
skulle gärna vilja lägga till två frågor

,påverkar det inte hästen under själva passet?

vad kan hända om det skulle blir kvar.?
 
vi har saltad ridbana och ingen möjlighet att spola på vintern.

borstar av ordentligt och inga av våra hästar har tagit skada av det!
 
Våran tränare har saltat sin ridbana i alla år han hållt på med hästar/ridning och han har aldrig spolat av ett ben. Ingen av hans hästar har tagit skada.

Vi har beställt salt till ridbanan men kommer tyvärr inte att kunna salta den i år. Saltet har inte kommit ännu och nu har ridbanan frusit så det är kört med att få ner saltet i sanden. :cry: Det får bli till nästa år!

Sen är ju alla ridhus saltade och inte spolar du av benen efter ett ridpass i ett ridhus?!?! :confused:

//Alice
 
Tack för intresset.
Kan tänka mig det bör vara bättre om man spolar av benen. Jag jobbar själv mycket med salt, och vet att mina händer inte känns speciellt bra av att bara vara i (utblandat med vatten )salt i ca 5 min. Hästen har ju hår, är det säkert att huden under inte förändras? Man klagar ju på saltning av vägar, för att bilarna rostar. Måste man alltså börja med saltning innan tjälen? Hur ofta saltas det?
Magdalena.
 
Vi har använt saltlösaning och hur ofta beror helt och hållet på hur mycket nederbörd det är, saltar man och det tokregnar i ett par dagar efter så är saltet försvunnet, men så som det var förra vintern så håll sig banan närmare i månad innan det har behövts salta igen.

Det har varit helt fruset innan det saltades och tjälen hade satt sig men banan tinade upp och var perfekt att rida på.

Eftersom vi alltid spolar våra hästar efter så kan jag inte säga vad som händer om man inte gör det, men du frågade innan hur det påverkar hästens arbete, ingenting.
 
Så den kan vara helt frusen och man kan salta ändå??? Våran stallägare har sagt att man måste harva ner saltet när ridbanan är otjälad för att det ska hjälpa. H*n har beställt 1 ton salt och tänkte, vad jag förstod, slänga på allt på en gång. Hur gör du när du saltar? Hur mycket slänger du ut på en gång? *nyfiken*

//Alice
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 826
Senast: MiniLi
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 815
Senast: Blyger
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 050
Senast: AntiPrimax
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 406
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp