Saltsten från biltema?

Jag köper nästa alltid saltsten från biltema, bättre pris än i hästbutiker. Hästarna tycker om den och salt är väl salt? Har inte ens tänkt tanken att det skulle vara något annorlunda med dem jämfört med de från hästbutiker.
 
Biltemas saltsten, bra eller skit?
Ska ju vara en vanlig Naturell saltsten. Men känner mig tveksam att köpa saker från butiker som inte är inriktade på djur.
Börjar bli dags för ny saltsten i hagen och ska ändå förbi biltema i veckan, så tänkte att det vore smidigt om man kunde handla när man ändå var där ;) men vill kolla först om det är ok eller skit :confused:

https://www.biltema.se/fritid/hast/...sBtd2sK0KfVm3lykroxjSYt6mHb_gXhUaAnNrEALw_wcB
Jag hade velat ha en innehållsdeklaration vilket ska finnas och brukar finnas klistrad på stenen. Det framgår ju inte på hemsidan om det är rent salt eller om det är någon av alla de blandningar som finns och det behöver man ju veta för att kunna svara på om det är något som är bra eller inte.
 
Jag köper nästa alltid saltsten från biltema, bättre pris än i hästbutiker. Hästarna tycker om den och salt är väl salt? Har inte ens tänkt tanken att det skulle vara något annorlunda med dem jämfört med de från hästbutiker.
Jag köper också den. Jag har den till i princip alla djur, även vilt.
Tack för era svar :)



Jag hade velat ha en innehållsdeklaration vilket ska finnas och brukar finnas klistrad på stenen. Det framgår ju inte på hemsidan om det är rent salt eller om det är någon av alla de blandningar som finns och det behöver man ju veta för att kunna svara på om det är något som är bra eller inte.
Ja, självklart kommer jag kolla innehållsförteckning på plats :)
 
De vanligaste kommersiella salten på markanden är vaccumsalt, bergsalt och havssalt. Vaccumsalt är renast, man sprutar ned vatten i saltgruvan och suger upp saltlösningen med vaccum. Saltlösningen torkas och man tillsätter antiklumpmedel tex kiseldioxid max 1%.( säljes bla som kosttillskott i hälsobutiker) Bergsalt finns i olika reningsgrader och i många färger beroende på olika substanser. Finns rosa som kallas Himalayasalt och bryts i Pakistan. I en polsk saltgruva såg jag både grönt och blått bergsalt samt massa olika nyanser. Alla är nog inte lämpliga som livsmedel. Bergsalt används som vägsalt och livsmedelskvalite sk Rocksalt. Dessa salter är inte renade som vaccumsalt är. Havssalt kommer från nutida hav och flingtorkas oftast, de kan då innehålle mer moderna föroreningar. Så jag hade inte varit orolig för att köpa salt på biltema. Salt är ett billigt livsmedel åtminstonde de stora kommersiella varianterna. Alla tillsatser är dyrare än själva saltet. Nu gäller detta inte mineralstenar som är något helt annat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 577
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 878
Övr. Katt GAH! Vilka människor det finns på våran planet!:mad: Som vissa av er kanske redan vet så har jag för ca en månad sedan varit och...
2
Svar
28
· Visningar
2 584
Senast: tistlan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp