Bukefalos 28 år!

Saltvattensakvarium - vågar man eller...?

Myrten

Trådstartare
Jag har länge varit sugen på att åter starta upp ett akvarium. Jag hade ett sällskapsakvarium i mitt studentrum en gång i tiden. Under flera år hade jag och mitt ex flera akvarier (för vi kunde INTE samsas om vad som skulle finnas i dem). Jag tyckte alltid bäst om labyrintfiskar och höll dem vanligen tillsammans med olika botier. Med det konceptet fick jag lek och lyckades föda upp yngel av kortfenad kampfisk, honungsgurami och dvärggurami. Om jag ska ha ett nytt sötvattensakvarium är jag helt övertygad om att jag åter vill ha labyrintfiskar och då allra helst en sort jag alltid drömt om, men aldrig fått tag på - betta imbellis.

Idag gick jag in i min lokala zooaffär för att köpa hundgodis. Ägarna är duktiga akvarister och jag passade på att förhöra mig lite om vad akvarier kostar nu för tiden (det var mer än tio år sedan jag slutade). Till saken hör att jag alltid drömt om ett saltvattensakvarium, men jag ryggat tillbaka dels för de skyhöga kostnaderna, dels för att det verkade så krångligt. För några år sedan skötte jag ett saltvattensakvarium i veckorna (hyrde ett hus när jag jobbade på annan ort) och faktiskt var ju inte vardagsskötseln några problem. Så jag frågade faktiskt affärsinnehavarna vad som "gäller" nu för tiden. Introducerades då till s.k. nanokar på ca 60 l. Tycks vara något all-teknik-ingår med ett initialt pris på ca 1800. Det är ju en väldigt överkomlig summa för att prova, tänkte jag (inser att det med sten, salt, djur blir det dubbla) och rusade hem för att läsa på.

Har nu plöjt diverse akvariewebbar och det tycks som om inställningen till nanokaren inledningsvis (2006 - 2007) var negativ, men har svängt. Blev inspirerad av en tråd där en akvarist mycket pedagogiskt visar och berättar hur han arbetat med ett "clownhotell". Han var mycket erfaren men byggde karet som ett projekt i syfte att se om det kunde funka för nybörjare och resultatet blev jättefint.

Jag skulle allra helst vilja ha ett par kolglödfiskar, men inser att de förmodligen är för stora. Så nu är jag mest intresserad av små gobies + vad som behövs i djurväg för att få en bra biotop och ett vackert akvarium. Ett krav är att djuren ska vara odlade. Jag vill inte använda viltfångat material i ett nybörjarprojekt. Ja... den levande stenen blir väl "viltfångad", men där drar jag gränsen.

Så - några erfarenheter? Vad tror Buke-akvaristerna? Är det idiotiskt att ge sig på ett litet saltvattensakvarium? Ska jag köpa ett 54 l vanligt och försöka få fatt på mina små bettor istället? Eller vågar man?

Naturligtvis skall jag ställa frågor på renodlade akvariesiter när jag fått mer kött på benen, men Buke är ju "hemma" så jag börjar här.
 
Sv: Saltvattensakvarium - vågar man eller...?

Testa salt du. Det är kul, och som du redan kommit på behöver det inte skena iväg för mycket. Tänk bara på att inte stoppa i för stort (som du redan nämnt) eller för svårt (tex envisas med anemoner) om inte ljuset räcker till.
 
Sv: Saltvattensakvarium - vågar man eller...?

Tack för input!

Jag har (ännu) nollkoll på koraller, men det finns väl de som är odlade och hyfsat lättskötta. Har fattat att man bör ha t.ex. eremitkräftor för renhållning. Beträffande fiskar är jag mest intresserad av gobies, gärna små och färgglada (hittar inte min fiskguide just nu, grrr). Tänker mig gärna bara EN sorts fisk. Finns det någon sort man har möjlighet att få att leka är det naturligtvis positivt. Sedan kanske det inte går, men det kan väl ändå vara ett mål?

Kolglödfiskar var mina favoriter när jag snorklade i Röda havet, men för att kunna ha dem som "jag vill" krävs anemon. Således får de definitivt vänta till en annan gång. Men jag tror jag ska våga mig på ett 60 l nanokar. Sedan får vi se vart det leder.

Några idéer om fiskar som kan passa?
 
Sv: Saltvattensakvarium - vågar man eller...?

Jag gillar tex Cryptocentrus cinctus:

http://www.flippersandfins.net/GobyWatchman.htm

cryptocentrus-cinctus.jpg
 
Sv: Saltvattensakvarium - vågar man eller...?

Prova du! Sonen fick som nybliven tonåring för sig att starta saltvattensakvarium. "Ja, ja, vi får väl se hur det går" tänkte jag (ok, erkänner att jag inte trodde på projektet :o). MEN det gick alldeles lysande!

Han hade det sedan igång i flera år, och allt funkade jättebra, och fiskarna blir riktiga små favoriter!!! :love:

Mina tips: Ge själva uppstarten god tid, vattnet behöver flera veckor för att "sätta sig". Och köp ett ganska stort akvarium, har för mig att det var lättare att få rätt halter om det var över 100 l.

Lycka till! (Berätta gärna hur det går!)

Milene
 
Sv: Saltvattensakvarium - vågar man eller...?

Tycker absolut du ska prova! Jag har iaf ett par saltvatten så jag kan ju svara utifrån hur jag startade upp mitt senaste nano.

Kortfattat; Vad du ska tänka på att att ha mycket levande sten - ju mer LS desto enklare är det att skapa balans i akvariet. Jag skulle satsa på ett ca 50-70L och sen fylla ut med så mycket LS jag haft råd med samt införskaffat en billig osmos och skummare, en hyfsad cirkulationspump, salt, saltmätare och belysning.
Saltvatten behöver stå en längre "inkörningsperiod" än sötvatten eftersom det alltid kommer nitritspikar i saltvatten ibörjan, skulle säga minst 2-3 mån. Så låt all teknik och LS köra igång innan du stoppar ner något levande samt innan du lägger i sanden.
Den enda skötsel jag lägger ner på mitt nano är att jag gör ett 20%vattenbyte varannan vecka, fyller på osmosvatten när det dunstat och gör rent skummarkoppen när det behövs.

Gobys är trevliga, ett tips är de arter som lever i symbios med pistolräkor - räkan ser till att grottan är uppgrävd och gobyn håller utkik för fiender. Skulle jag skaffat gobys hade jag satsat på ett sådant par :)
Ex; http://www.youtube.com/watch?v=fcPfjC03j3s&feature=related

En bra sida för inspiraton mm är http://www.nano-reef.com/, som inriktar sig på saltvattensnano

Sedan finns väl inget som hindrar dig ifrån att starta upp flera akvarier? ;) Betta imbellis är inte alls omöjlig att få tag på idag!
Lycka till iaf!
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp