saltvattensakvarium?

patchi

Trådstartare
Hur svårt är det egentligen? Npgon som har det hemma? Har slltid velat ha men fått höra jämt att det ska vara så extremt svårt och att man måste vara skvarieproffs för att klara det.
Sen säger folk stt dr måste vara så extremt stora, minst 300 litrt, är det verkligen så? Att det är dyrt har jag förstått men det kan det vara värt :) självklart är jag beredd att läsa på och ta råd från kunnigt folk. Men det är tråkigt när msn får höra att det är omöjligt i princip och blir klappad på huvudet och tillsagd stt skaffa guppys.. Har haft vanligt akvarim under många år. Men nu har jag inget.
 
Sv: saltvattensakvarium?

Jag har också hört att det är extremt svårt. Det jag tror är svårast är att ha koll på levande korall, då de är väldigt känsliga och när dom väl har blivit påverkade är det liksom för sent att rädda.(har jag för mig.) Det är ju även flera olika sorters "apparater" och tillbehör som man behöver, har inte koll på vad allt heter dock :p
Fiskarna och korallerna är ju onekligen fina att se på, så när du har läst på lite så tycker jag allt att du ska prova! Se till att du har kontakt med en bra zooaffär, jag kan tänka mig att man även bör ha koll på vart fiskarna kommer ifrån.(uppfödare, så det inte är viltfångade utrotningshotade fiskar osv.)
 
Senast ändrad:
Sv: saltvattensakvarium?

I stort sett alla saltvattensfiskar är viltfångade, så det är svårt att komma undan. Vissa clownfiskar odlas i stor skala, samma sak med kardialer, men annars så fångas det.
Har lite ont om tid, svar kan komma i början av nästa vecka om jag hittar denna tråden igen.
 
Sv: saltvattensakvarium?

Det är en hel jäkla kemiuppsats att ha ett fungerande saltvattenakvarie med koraller, anemoner och fisk.
Sen ska man ha koll på lysen hit o dit - o vågmaskiner o någon gastub byts ut då o då. Vattnet ska genom sumpar och belysas med något mojsljus och det är stora hinkar med salt o små byttor med käk. Firrarna med låååånga näsor måste äta på speciellt sätt - skalade räkor i plaströr m hål.
Det går säkert att ha ett fungerande saltvattenakvarie med lite fisk och den enklaste korallen billligt och med lite utrustning men jag har aldrig hört om någon som har det....
Här är det ett separat rum på 5 kvm där akvariet tar upp 2x0.80 m och det är grejer överallt och det har kostat hundratusentals kronor utöver timmarna i skötsel.
sida10.jpg

//Luff - gift med en saltvattensnörd
 
Sv: saltvattensakvarium?

Okej det är alltså för svårt att ha ett sånt akvarium :/ tråkigt.. Tänkte att det kandke fanns bra hjälpmedel och så, inte att man var tvungen vara kemidt i princip. Kemi var mitt sämsta skolämne :p
Tack för svaren iallafall :)
 
Sv: saltvattensakvarium?

FÖR svårt är det inte, men det kräver en del kunskap. Lite kemi skadar nog inte att kunna.
 
Sv: saltvattensakvarium?

Det är klart att du kan ha ett sådant akvarie - man lär sig väl allteftersom och kollar med saltaffärerna vilka koraller som är lätta osv.
Det finns forum för saltvattensnördar där det finns massor med nybörjartips - in o läs och köp en balja med saltvattenfisk och utgå från det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 696
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 052
Senast: Kiwifrukt
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 519
Senast: Amk
·
Relationer Hej Buke, nu skulle jag behöva bolla lite tankar... Det är lite det här med vänner, hur man vet om man ska kämpa för att behålla...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp