Saluki-utställning utbruten frånUppdateringstråd 26

Står det alltså i kritiken? Bokstavligen just så?
Jag har inte läst det själv, men förstod det på ägaren/uppfödaren som att det stod i kritiken (kanske andra ord, men hunden fick nedslag på att den hade för mycket muskler). Hon visste inte om hon skulle skratta, gråta eller bli arg. Hunden var väldigt välmusklad - som en brukshund ska vara - och i bra/lagom hull dvs inte fet.
 
Lämna in protester kan man alltid göra och man får betala dubbel anmälningsavgift när man gör det. Om protesten går igenom (alltså att man får rätt) så får man tillbaka sina pengar. En kunnig och klok bestyrelse kommer dock att avråda dig från att lämna in en protest om de ändå direkt kommer att avslå den.
Man införde detta med dubbel anmälningsavgift för inlämnande av protest, just för att slippa okynnesanmälningar från dåliga förlorare.
Vad händer om man får igenom protesten, mer än bara att man får tillbaka avgiften för att få lämna in protesten? Kan resultatet för sin hund ändras, eller får man tillbaka startavgiften, eller något annat?
 
Vad händer om man får igenom protesten, mer än bara att man får tillbaka avgiften för att få lämna in protesten? Kan resultatet för sin hund ändras, eller får man tillbaka startavgiften, eller något annat?
För sin egen hund? Ja förstås, certet kan ju flyttas till en annan hund. Det händer ju ibland
 
Tja om man tycker att det är viktigt att bli ovän med folk så kan man säkert göra det. Jag skulle personligen inte lägga någon energi på det, utan möjligen sortera in den domaren bland de mindre kunniga och därmed låta bli att anmäla för denne igen. Det känns lite småaktigt att lämna in protester för att andra fått utmärkelser som de kanske inte skulle ha. Skulle du lämna in en protest om din egen hund med tippöra fick cert?
Jag skulle inte ställa ut min hund om den hade tippöra. Jag frågade enbart för att jag inte trodde det var något man kunde protestera emot men om man kunde göra det för en saluki med korrekt färg men felbedömning så undrade jag om det gick i detta fall också.
 
Jag skulle inte ställa ut min hund om den hade tippöra. Jag frågade enbart för att jag inte trodde det var något man kunde protestera emot men om man kunde göra det för en saluki med korrekt färg men felbedömning så undrade jag om det gick i detta fall också.
Du kommer knappast att få igenom en protest som gäller vad någon annans hund har vunnit (på felaktiga grunder).
 
Jag skulle inte ställa ut min hund om den hade tippöra. Jag frågade enbart för att jag inte trodde det var något man kunde protestera emot men om man kunde göra det för en saluki med korrekt färg men felbedömning så undrade jag om det gick i detta fall också.
En form av domslut man kan lämna in en protest mot och även få igenom är om domaren diskvalificerar en hund för något som det inte finns stöd för i rasstandarden. Domaren kan inte diskvalificera en hund pga t ex bettfel om inte rasstandarden anger bettfel som diskvalificerande.
Det som händer om ens hund blir diskvalificerad på felaktiga grunder och man lämnar in en protest mot detta på utställningen är att domslutet tas bort och man får tillbaka anmälningsavgiften (och avgiften för inlämnande av protest).
 
En form av domslut man kan lämna in en protest mot och även få igenom är om domaren diskvalificerar en hund för något som det inte finns stöd för i rasstandarden. Domaren kan inte diskvalificera en hund pga t ex bettfel om inte rasstandarden anger bettfel som diskvalificerande.
Det som händer om ens hund blir diskvalificerad på felaktiga grunder och man lämnar in en protest mot detta på utställningen är att domslutet tas bort och man får tillbaka anmälningsavgiften (och avgiften för inlämnande av protest).
Min kompis italienare fick disk på en utställning pga de tyckte hunden var för stor. På nästa fick den cert.
 
En form av domslut man kan lämna in en protest mot och även få igenom är om domaren diskvalificerar en hund för något som det inte finns stöd för i rasstandarden. Domaren kan inte diskvalificera en hund pga t ex bettfel om inte rasstandarden anger bettfel som diskvalificerande.
Det som händer om ens hund blir diskvalificerad på felaktiga grunder och man lämnar in en protest mot detta på utställningen är att domslutet tas bort och man får tillbaka anmälningsavgiften (och avgiften för inlämnande av protest).

Aha! Tycker inte att det är så tydligt vad man kan / får protestera emot och inte, men det är väl iofs rimligt för annars hade det säkert blivit väldigt mycket protester. För det kan väl inte vara så vanligt med protester idag?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp