Saluki-utställning utbruten frånUppdateringstråd 26

Red_Chili

Trådstartare
Usch, så irriterad jag blir. I helgen var det en saluki som fick "good" på utställning, för att domaren inte gillade färgen... Det nämndes dock inte på kritiklappen utan framkom sedan när några gick och ifrågasatte hur hunden kunde få så bra kritik och ändå ett good. Och just den hunden är t.o.m. med i domarkompendiet för att visa ett exempel på färg som saluki kan ha :grin: Till saken hör den att de nu ändrat reglerna för lure coursing, som är rasens bruksprov och enda anledningen till att ägaren ställer ut nu är för att få meriter till LC... Usch vad jag hatar utställningsfokuset överallt, framförallt när domarna uppenbarligen får döma helt efter tycke och smak istället för efter rasstandard.
 
Usch, så irriterad jag blir. I helgen var det en saluki som fick "good" på utställning, för att domaren inte gillade färgen... Det nämndes dock inte på kritiklappen utan framkom sedan när några gick och ifrågasatte hur hunden kunde få så bra kritik och ändå ett good. Och just den hunden är t.o.m. med i domarkompendiet för att visa ett exempel på färg som saluki kan ha :grin: Till saken hör den att de nu ändrat reglerna för lure coursing, som är rasens bruksprov och enda anledningen till att ägaren ställer ut nu är för att få meriter till LC... Usch vad jag hatar utställningsfokuset överallt, framförallt när domarna uppenbarligen får döma helt efter tycke och smak istället för efter rasstandard.
Sådant där hatar jag! Min hund fick också Good en gång, men ingen förstod varför eftersom kritiken var bra (hon har fått övervägande Excellent annars). Om man nu ska ge ett dåligt betyg måste man ju kunna motivera det? Vad är annars kritiklappen till för? Då kan man ju i sådana fall göra som i andra länder, att helt enkelt strunta i kritiklappen och enbart dela ut betyg.
 
Usch, så irriterad jag blir. I helgen var det en saluki som fick "good" på utställning, för att domaren inte gillade färgen... Det nämndes dock inte på kritiklappen utan framkom sedan när några gick och ifrågasatte hur hunden kunde få så bra kritik och ändå ett good. Och just den hunden är t.o.m. med i domarkompendiet för att visa ett exempel på färg som saluki kan ha :grin: Till saken hör den att de nu ändrat reglerna för lure coursing, som är rasens bruksprov och enda anledningen till att ägaren ställer ut nu är för att få meriter till LC... Usch vad jag hatar utställningsfokuset överallt, framförallt när domarna uppenbarligen får döma helt efter tycke och smak istället för efter rasstandard.

Jag hade lämnat in en protest i det fallet.
 
Usch, så irriterad jag blir. I helgen var det en saluki som fick "good" på utställning, för att domaren inte gillade färgen... Det nämndes dock inte på kritiklappen utan framkom sedan när några gick och ifrågasatte hur hunden kunde få så bra kritik och ändå ett good. Och just den hunden är t.o.m. med i domarkompendiet för att visa ett exempel på färg som saluki kan ha :grin: Till saken hör den att de nu ändrat reglerna för lure coursing, som är rasens bruksprov och enda anledningen till att ägaren ställer ut nu är för att få meriter till LC... Usch vad jag hatar utställningsfokuset överallt, framförallt när domarna uppenbarligen får döma helt efter tycke och smak istället för efter rasstandard.
Ja visst kan det vara svårt att ta utställningar på allvar när man hör sånt där. Behöver man ha minst VG för att få starta LC?

En ytlig bekant fick kritiken ”för glad svans” en gång. Ehh ok… 🤔
 
Ja visst kan det vara svårt att ta utställningar på allvar när man hör sånt där. Behöver man ha minst VG för att få starta LC?

En ytlig bekant fick kritiken ”för glad svans” en gång. Ehh ok… 🤔
För Cacil-klass ja. Ett dåligt försök till att få rättvisa klasser utan inmixade fuskhundar. Det går inte så bra kan jag meddela dig.
 
Sådant där hatar jag! Min hund fick också Good en gång, men ingen förstod varför eftersom kritiken var bra (hon har fått övervägande Excellent annars). Om man nu ska ge ett dåligt betyg måste man ju kunna motivera det? Vad är annars kritiklappen till för? Då kan man ju i sådana fall göra som i andra länder, att helt enkelt strunta i kritiklappen och enbart dela ut betyg.
Eller hur! Jag fick se kritiklappen. Jag har fått liknande på någon av mina hundar vid något tillfälle, med excellent eller 1a i kvalitet (minns inte om det var före eller efter man ändrade systemet).

Jag hade lämnat in en protest i det fallet.
Hur gör man det? Jag har ringt och pratat med SKK. Fick som svar ungefär "Det är ju synd, jag förstår att det är frustrerande, det är bara att försöka igen".

Ja visst kan det vara svårt att ta utställningar på allvar när man hör sånt där. Behöver man ha minst VG för att få starta LC?

En ytlig bekant fick kritiken ”för glad svans” en gång. Ehh ok… 🤔
"För glad svans" brukar det stå på salukikritikerna när hundarna bär svansen för högt. Värre då när man får "för välmusklad" eller något på kritiklappen...

Ang LC så har det blivit så att man delar in hundarna i cacil-klass eller css-klass, där den första klassen är för de med utställningsmeriter från internationell utställning (very good), och där den andra är för "fulhundarna". Det är så på alla internationella tävlingar från och med i år, men i Sverige har man infört samma klassindelning även på de nationella tävlingarna. Eftersom det blir tveklöst mest konkurrens i cacil-klass och det dessutom är därifrån Sverige valt att plocka ut hundar till landslaget så blir det en nackdel att ha hunden i css-klass. I tex Finland kör de fortfarande att hundar av samma ras springer tillsammans oberoende av utställningsmeriter på de nationella LC-tävlingarna. I Sverige var det tidigare i somras så att hund från css-klass (just den hund som nu fick "good" på utställning) fick dagens högsta poäng på en LC-tävling. Hon är svinbra. Men, någon plats i landslaget kommer hon inte ha en chans på förrän hon fått ett vg på utställning, vilket blir svårt när domarna inte dömer enligt rasstandard. Skitsurt.
 
Jag motsätter mig inte att hunden får Good, bara att det är märkligt att det inte motiveras i kritiken. Om kritiken är jättebra är det ju konstigt att hunden får Good?
Absolut ska det motiveras det håller jag med om. De flesta jag har sett som har fått good har även fått en muntlig förklaring med kritiken.
 
Absolut ska det motiveras det håller jag med om. De flesta jag har sett som har fått good har även fått en muntlig förklaring med kritiken.
Men det är ju rent felaktigt om hunden får en sämre bedömning bara för att domarens personliga (!) åsikt är att en färg inte är rätt, även om det är en fullt tillåten färg som hör till rasen. Sånt skit måste bort ur domarnas huvud. De kan ju inte bara hitta på egna regler.
 
Ja men den muntliga förklaringen var ju inte ens korrekt? Hunden har ju uppenbarligen en godkänd färg medan domaren säger att den är fel?
Jag tycker också att detta ska anmälas/protesteras mot om det är som @Red_Chili skriver.
Dessutom händer ju detta en del, både just inom saluki och inom whippet. Det är ofta brindle(?) hos saluki och svart hos Whippet som vissa domare bara ogillar trots att det inte borde få påverka.
 
Ja men den muntliga förklaringen var ju inte ens korrekt? Hunden har ju uppenbarligen en godkänd färg medan domaren säger att den är fel?
Jag tycker också att detta ska anmälas/protesteras mot om det är som @Red_Chili skriver.

Dessutom händer ju detta en del, både just inom saluki och inom whippet. Det är ofta brindle(?) hos saluki och svart hos Whippet som vissa domare bara ogillar trots att det inte borde få påverka.

I det här fallet är hunden svart. Det enda som står i rasstandarden om färgen är att brindle inte är önskvärt. Trots detta döms svart ofta ner, eftersom det i princip bara förekommer hos hundarna i ursprungsländerna och hundar med sådana linjer i stamtavlan, och folk (framförallt inom utställningsvärlden) är ofta emot hundar från ursprungslinjer för att de inte ser ut som utställningshundarna :cautious:

Det står också i standarden, ang färg då, att "Ögonen skall vara mörkbruna till hasselnötsbruna.". Hunden i fråga har bruna ögon, inget snack om saken (och är som sagt var med i domarkompendiet som exempel på färg).
 
I det här fallet är hunden svart. Det enda som står i rasstandarden om färgen är att brindle inte är önskvärt. Trots detta döms svart ofta ner, eftersom det i princip bara förekommer hos hundarna i ursprungsländerna och hundar med sådana linjer i stamtavlan, och folk (framförallt inom utställningsvärlden) är ofta emot hundar från ursprungslinjer för att de inte ser ut som utställningshundarna :cautious:

Det står också i standarden, ang färg då, att "Ögonen skall vara mörkbruna till hasselnötsbruna.". Hunden i fråga har bruna ögon, inget snack om saken (och är som sagt var med i domarkompendiet som exempel på färg).
Låter då som att domaren skyllde på färgen, när det egentligen var typen av hund (ursprungstypen) den inte gillade?
 
Låter då som att domaren skyllde på färgen, när det egentligen var typen av hund (ursprungstypen) den inte gillade?
Det går lite hand i hand med saluki. Alltså. Salukis av ursprungstyp exteriört kan gå bra på utställning utan problem, OM de har vanliga färger. Är de däremot helsvarta eller andra "ursprungslandsfärger" så dras betyget ner direkt. Just det med färg på saluki är extremt känsligt ämne för många och bottnar i att vissa fått för sig att brindle är ett tecken på att hundarna är greyhoundkorsningar (vilket inte stämmer), och eftersom svart kan dölja brindle, så gillas inte svart heller även om det inte finns något "officiellt" sagt om svart. me

Jag såg hundar som exteriört verkade vara lika den här svarta tiken som nu i helgen fick excellent. Det är en färgfråga och en fråga om just ursprunget i grund och botten, betydligt mer än en fråga om den faktiska typen. Hade den här hunden tex varit cremefärgad, eller bara haft tantecken istället för att vara helt svart, så hade den mest troligt fått ett excellent eller som sämst ett very good istället, sett till hur domaren dömde i övrigt den dagen samt vad som faktiskt står i kritiken.
 
I det här fallet är hunden svart. Det enda som står i rasstandarden om färgen är att brindle inte är önskvärt. Trots detta döms svart ofta ner, eftersom det i princip bara förekommer hos hundarna i ursprungsländerna och hundar med sådana linjer i stamtavlan, och folk (framförallt inom utställningsvärlden) är ofta emot hundar från ursprungslinjer för att de inte ser ut som utställningshundarna :cautious:

Står det något om vilka färger som är önskvärda? Hos boxer står det att färgen ska vara gul eller tigrerad, med svart mask. Det står inte uttryckligen att vitt är förbjudet, dock att mer än 1/3 vita tecken är ett fel. Hur mycket en domare sen dömer ner det varierar väldigt och diskuteras livligt.
 
Står det något om vilka färger som är önskvärda? Hos boxer står det att färgen ska vara gul eller tigrerad, med svart mask. Det står inte uttryckligen att vitt är förbjudet, dock att mer än 1/3 vita tecken är ett fel. Hur mycket en domare sen dömer ner det varierar väldigt och diskuteras livligt.
Nope. Inte ett ord.
"Alla färger och kombinationer av färger är tillåtna. Brindle är inte önskvärt."

Och under "fel" står endast följande:
"Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse och dess påverkan på hundens hälsa och välbefinnande samt förmåga att utföra sitt traditionella arbete."


Standarden inleds dessutom med:
"Saluki varierar i typ och denna variation är önskvärd och karakteristisk för rasen. Orsaken till typvariationen är dels den speciella ställning som saluki har haft i den arabiska kulturen, dels den
väldiga geografiska omfattningen av de områden i Mellanöstern där saluki har använts som jakthund sedan tusentals år tillbaka. Ursprungligen hade varje nomadstam den typ av saluki som lämpade
sig bäst för jakt på just det slags villebråd som förekom inom det aktuella området."

Dvs, saluki SKA variera i typ. Så länge det är en funktionell och bra jakthund för den typ av jakt som salukin används till, så är det en bra saluki. Om domare enbart dömer fram en typ av hund, då dömer de fel enligt rasens standard.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp