Saluki-utställning utbruten frånUppdateringstråd 26

Nope. Inte ett ord.
"Alla färger och kombinationer av färger är tillåtna. Brindle är inte önskvärt."

Och under "fel" står endast följande:
"Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse och dess påverkan på hundens hälsa och välbefinnande samt förmåga att utföra sitt traditionella arbete."


Standarden inleds dessutom med:
"Saluki varierar i typ och denna variation är önskvärd och karakteristisk för rasen. Orsaken till typvariationen är dels den speciella ställning som saluki har haft i den arabiska kulturen, dels den
väldiga geografiska omfattningen av de områden i Mellanöstern där saluki har använts som jakthund sedan tusentals år tillbaka. Ursprungligen hade varje nomadstam den typ av saluki som lämpade
sig bäst för jakt på just det slags villebråd som förekom inom det aktuella området."

Dvs, saluki SKA variera i typ. Så länge det är en funktionell och bra jakthund för den typ av jakt som salukin används till, så är det en bra saluki. Om domare enbart dömer fram en typ av hund, då dömer de fel enligt rasens standard.
Och då har ju min kompis brindle grizzle tre ck och en cert. Såatteh!
 
Med andra ord borde man kolla upp vilka domare som gillat henne och sedan kolla om de dömer i Sverige eller högt upp i Finland/Norge och ställa där...
Screenshot_20220726-083212_Chrome.jpg


https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FI17049/15&R=269
 

Men det är en domares åsikt. Nästa gång kan den lika gärna få very good eller excellent. 🤷🏻‍♀️
Nja, om domaren ger neddrag för något som faktiskt inte är ett fel enligt standarden, så kan man faktiskt protestera mot det. Färg är dessutom en sådan enkel sak och i detta fall var det dessutom ett kraftigt prisneddrag pga en färg som alltså är godkänd i rasen och som t o m tas upp som exempel på tillåten färg i domarkompendiet.
 
"För glad svans" betyder att svansen bärs för högt, inte att hunden viftar med den, så det är inte alls konstigt att få neddrag eller anmärkning för detta.

Ja, jag har förstått det nu men det var inte så givet för sådana som är oinsatta i "utställningsspråket", som jag själv t.ex.

Det hade nog varit tydligare om man bara skriv ut ut "för högt uppsatt svans" istället, så hade man sluppit missförstånden att hunden var för glad helt enkelt. Men man lär sig nått nytt varje dag!
 
5895843B-F5E0-418C-B09E-EE16F62B7D42.jpeg

Nu är detta iofs marsvin men jag fick denna kritiken på ett SM en gång. Domarens enda förklaring till varför han inte fick silverkort (cert) var för att han inte förtjänade det, vilket jag inte tycker är någon förklaring när man gett så sjukt höga poäng. Det finns ingen utsatt undre gräns för silverkort vad jag känner till men under 88-89p så får de i regel inte silverkort och poängen går väldigt sällan över 92-93p. Jag har även haft en hona som blev BIS pet 1 ett par gånger trots att hon inte förtjänade det pga fetma.

Med andra ord, domare dömer som de känner för och i vissa fall struntar de fullständigt i standarden vilket är väldigt trist och ibland till och med skadligt 😞
 
Ja, jag har förstått det nu men det var inte så givet för sådana som är oinsatta i "utställningsspråket", som jag själv t.ex.

Det hade nog varit tydligare om man bara skriv ut ut "för högt uppsatt svans" istället, så hade man sluppit missförstånden att hunden var för glad helt enkelt. Men man lär sig nått nytt varje dag!
Glad svans behöver inte betyda att den är för högt ansatt, bara att den bärs för högt. Det är ett mycket vanligt uttryck. En annan variant på samma sak är t ex att hunden är "stolt över sin svans". Domare varierar gärna sina ord lite, för att kritikerna ska bli lite mer levande. Om man inte förstår vad som menas med något i kritiken så kan man alltid gå tillbaka till ringen och fråga ringsekreteraren (helst den som är ropande, då den som skriver ofta har fullt upp) om det, så brukar denne förklara.
 
Jag tycker också att det är svårt att förstå - jag har alltid trott att man inte kan protestera mot hur domaren dömt sas utan bara mot typ att man anmält i klass man inte har rätt till eller sånt. Men inte typ hunden fick cert trots diskvalificerande fel.

Utan att ha någon aning egentligen så hoppas jag att det är så att man enbart kan protestera om ens egen hund blivit felaktigt behandlad i något som inte är en bedömningsfråga (tex detta med färgen).

Det känns dom stor risk för en helt ohållbar situation om man skulle kunna protestera mot att andras hundar blivit för ”snällt” bedömda. Skulle väl hagla protester då ;)

Alla diskvalificerande fel är ju inte heller så svarvita eller uppenbara att någon utanför ringen ens kan avgöra.
 
Utan att ha någon aning egentligen så hoppas jag att det är så att man enbart kan protestera om ens egen hund blivit felaktigt behandlad i något som inte är en bedömningsfråga (tex detta med färgen).

Det känns dom stor risk för en helt ohållbar situation om man skulle kunna protestera mot att andras hundar blivit för ”snällt” bedömda. Skulle väl hagla protester då ;)

Alla diskvalificerande fel är ju inte heller så svarvita eller uppenbara att någon utanför ringen ens kan avgöra.
Tror också att det är så för som du skriver det skulle ju hagla protester annars!
 
En av mina schäfrar ställdes samtidigt som sin kullsyster som unghundar. Det gick endast att se skillnad på dom när dom stod precis bredvid varandra. Tiken var liiiite mindre. Samma domare. Vår fick bra päls men ljusa ögon. Tiken fick långhår, vackra ögon. Bägge var långhår och hade väldigt ljusa ögon. Vi skrattade gott åt protokollen.
 
När vi var i Torneå fick en hund med ett fel som anges som diskvalificerande i standarden cert. Skulle man kunnat protestera mot det alltså? @LaMagia ? (Kan ju vara bra att veta till en annan gång)
Tja om man tycker att det är viktigt att bli ovän med folk så kan man säkert göra det. Jag skulle personligen inte lägga någon energi på det, utan möjligen sortera in den domaren bland de mindre kunniga och därmed låta bli att anmäla för denne igen. Det känns lite småaktigt att lämna in protester för att andra fått utmärkelser som de kanske inte skulle ha. Skulle du lämna in en protest om din egen hund med tippöra fick cert?
 
Utan att ha någon aning egentligen så hoppas jag att det är så att man enbart kan protestera om ens egen hund blivit felaktigt behandlad i något som inte är en bedömningsfråga (tex detta med färgen).

Det känns dom stor risk för en helt ohållbar situation om man skulle kunna protestera mot att andras hundar blivit för ”snällt” bedömda. Skulle väl hagla protester då ;)

Alla diskvalificerande fel är ju inte heller så svarvita eller uppenbara att någon utanför ringen ens kan avgöra.
Lämna in protester kan man alltid göra och man får betala dubbel anmälningsavgift när man gör det. Om protesten går igenom (alltså att man får rätt) så får man tillbaka sina pengar. En kunnig och klok bestyrelse kommer dock att avråda dig från att lämna in en protest om de ändå direkt kommer att avslå den.
Man införde detta med dubbel anmälningsavgift för inlämnande av protest, just för att slippa okynnesanmälningar från dåliga förlorare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp