Bukefalos 28 år!

T

Thindra

Någon här som kommit i kontakt med den rasen? Jag tycker att de är så vackra :love: , verkar vara en mycket trevlig ras.
 
jaaa... visst är de vackra :love:. en kompis arbetsgivare hade haft såna och hon sa att de var precis som arabhästar i sinnet. fråga ishtar, hon verkar ha pejl på det här med vinthundar.
 
Tycker också dom är fina!
I mitt förra stall finns en som föder upp såna,
så ibland kom hon med en hel armé o parkerade dom utanför stallet :D
Dom är jättetuffa!
 
Hej! Ja en Saluki är verkligen en fröjd för ögat... Jag har för mig att du pratat om Saluki förut här på Buke, stämmer det?

Salukiringen har en kanonbra hemsida med bra rasinformation, mer än bara en rastandrad alltså. Närmare bestämt 4 sidor information om hur det är att leva med rasen och dess historia. Det finns foton på alla salukins färgvarianter, den sidan är kul. Där kan man hitta sin favoritfärg. :)

En Saluki är en personlig hund, ganska lättskött och efter några kanske ganska vilda år väldigt lugn inomhus, den luktar sällan hund. Det är en ganska speciell ras till mentaliteten, en ganska typisk vinthund. Väldigt stark jaktinstikt, så man får oftast jobba för att kunna ha den lös med en fungerande lydnad.

Besök salukiringens superba hemsida!

Mvh Ishtar
 
Jag har vuxit upp med en saluki (och under en kort period hade vi två). Han var mitt hjärta!! :love: En kung med en enorm värdighet, mer ett väsen än en hund. Han förde sig med enorm stolthet och om man BAD honom göra något så kunde det väl gå an, men tvinga honom till något var långt under hans värdighet att gå med på... :) Det verkade finnas två olika mentala typer av Salukis - dels den lugna, förnäma, värdiga "kungen" som min hund var (litegrann åt Irländsk varghund-hållet till), men även en typ som var mer livlig, flamsig, hejhopp-sturig (lite mer åt Afghanmentalitet-hållet till)...
Inget att lydnadsdressera direkt, men en underbar jämlik vän! Sen är det ju passionen till att springa också... Svår att låta gå lös (vi släppte honom bara lös i inhägnader) eftersom koppelfri är samma sak som "jaaa nu ska jag springa järnet så mycket jag bara orkar". Men vilken njutning det var att se honom springa! Som han älskade det! Lure coursing och hundkapp på Skarpnäck var väldigt välkomna aktiviteter i hans liv - han höll på att krypa ur skinnet i bilen på väg till dom aktiviteterna. :D
Det är däremot inte alla som håller med om att Salukis är en av de vackraste raserna, eftersom man får många elaka kommentarer när man är ute och går med sin Saluki... :smirk:
 
hej..
jag har en saluki kille hemma, han är en typisk saluki men med mycket bus i sig då han bara e 10 mån... e det någon som undrar över salukin, vill ha råd inför köp eller likn... kanske bor du nära göteborg o har en saluki, då kunde vi ju kanske träffas med våra vovvar!?? sander_love@hotmail.com
 
Min väninas familj hade saluki när vi var yngre. Det var en fin och lugn hund men tydligen omöjlig att klippa klorna på. Om de är generellt för rasen vet jag inte men den hunden gillade det inte, klorna var långa och hade rullat in sig. De hade en annan saluki innan den nämnda men den kunde de inte ha kvar för den öppnade kylskåpet hela tiden, och div andra dörrar. Det var vad som sas i alla fall, vi var inte så gamla då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 333
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 061
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 138
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 844
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp