Salva eller annat till eksem/torr mule?

L

Lord Owen

Min häst har en rosa mule. Sött, javisst :crazy:, men han dras med torra partier och eksemliknande sprickor, flagor osv året runt. Det kliar inte, men om man inte sköter om det så blir det till slut småsår av det.

Han hade detta redan när jag köpte honom för 4 år sedan. Jag har smörjt det med en massa olika grejer, men det som egentligen funkar bäst är Helosan. Dock behövs det smörjas i alla fall 1ggr/dag, och blir ändå inte helt bra - bara bättre.

Det är värre på sommaren med solen, men det är en gradskillnad. Sitter bara runt näsborrarna och framtill nere på mulen - ENBART där han är rosa så jag tror att det har med den känsliga, tunna huden att göra.


Vad finns det för "starkare" grejer att smörja det här med?
Jag har funderat på spensalva men jag vet inte. Det känns ju inte riktigt ok att smörja med Helosan när det ändå inte blir riktigt bra. :cool:
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Zilon salvan är skitbra finns på bebis avd på apoteket.
Hjälper mot rosa mular och även om dom bränt sej.
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Okej, jag ska titta efter det nästa gång jag åker via apoteket. :)

Fler tips?
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

vilken helosansalva använder du den blå tuben eller den gula,den gula är det solskydd i..emu olja kanske går den ska vara mot mugg men den går säkert att använda på mulen
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Nåt som funkar riktigt bra till precis allting är vegebomsalva. Hade samma problem som du på en häst i somras, inget hjälpte förutom vegebomsalvan.

Lycka till!
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

min häst har lika dant, jag smörjer med aloe vera salva och det funkar kanon bra! :) på sommaren brukar jag även vara noga med att smörja på solskyddsfaktor
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Det är ingen skillnad om jag använder blå eller gul tub.
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Har provat aloe vera också och det funkade inte alls, blev bara som ett geggigt lager ovanpå - gick inte in i huden alls. :crazy: Fast det kan ju bara ha varit den salvan förstås.
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Vad är det för slags salva och var får man tag på den? :)
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

det var inte riktigt som en salva utan mer som gel, den är genomskinlig och går in i huden jätte bra.
jag köpte den på en lokal häst affär här i örebro, kommer inte ihåg vad märket på gelen hette men jag kan kolla ikväll när jag ska till stallet.
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

DEt är en universalsalva. Här i östergötland (eller iaf motala) finns den endast att köpa hos veterinärer, den är inte receptbelagd. Dock ganska dyr, men helt klart värt pengarna!
I övrigt har jag hört att den kan finnas i ridsportbutiker.

Du kan gå in på www.vegebom.se och läsa mer.

Jag tycker att den är helt suverän, använder den till precis allt!:D
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Har provat gelen med. :D Tyvärr. Lika illa den.
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Ja, den var ju inte billig. Får fundera på det, de verkar ju sälja den i webshopen också!

Hur är det, funkar den till sommareksem på hästar tro? Att smörja i manen/svansen som mjukgörande?
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Det tror jag säkert att den gör! den är väldigt dryg och faktiskt väl värd pengarna, tror inte du blir besviken om du köper den.
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Har sökt runt som en dåre efter info om den här vegebom salvan nu men det verkar inte som att så många skriver/berättar om den för att vara en sån "dundersalva". Så lite osäker blir man ju, är i princip bara du på buke som skrivit om den när man använder sökfunkt. :D

Om det sedan beror på att den inte är så speciell eller att den är dyr är ju en annan sak.
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Hehe, så det är bara jag som dyrkar salvan..:D

Ska jag vara ärlig så är det inte så många som vet om den. Många jag har pratat med ser ut som :confused: när jag nämner vegebom. Men å andra sidan, de som sen har testat den har varit jättenöjda. Jag tror att många backar pga priset..

Jag blev rekomenderad av min veterinär för ett par år sedan att testa den, eftersom jag litar väldigt mycket till denne så köpte jag den.

Kan även tillägga att den ser lite hemlig ut då salvan är grön...
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Beställde silverlotion nu precis, det var billigare :angel: Det var mer "bukedokumenterat", haha. Om det inte funkar får jag väl överväga vegebom, har ju det bakom örat nu i alla fall!

Silverlotionen är fö till eksemponnyn, ska leta annat till problemmulen, så tar gärna emot fler tips! Tror jag ska leta efter en bra spensalva dock, då jag hört flera som lyckats bra med det!
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Hoppas att du får ordning på den rosa mulen!

Jag får väl starta en himla massa vegebomtrådar så den oxå blir bukedokumenterad :rofl::p
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

Haha ja, det vore ju bra faktiskt. :D Inte ens på google hittade jag mkt info om den, egentligen.

Men vi får väl se, antagligen sitter jag väl där med en burk vegebom till slut i alla fall. :p
 
Sv: Salva eller annat till eksem/torr mule?

En av mina hästar brukar bli väldigt torr på sidorna av huvudet.
Och på honom brukar jag andvända vaseline, det sitter kvar väldigt länge och återfuktar bra.
Det fungerar jättebra på min häst:)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: HeleneF
·
O
Däggdjur Ytterligare en marsvinstråd från mig... :crazy: (jag jobbar hårt, jag...) Jag sitter här med en liten grabb på 6 månader som har en...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: sussantuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp