SAM-stödet unga jordbrukare

Nahar

Trådstartare
Är det någon på forumet som sökt detta? Jag tycker det står så himla luddigt kring vad som krävs. Det går ju att söka om en har stödrätter och företag, den biten förstår jag, men så står det lite löst 'behöver ibland styrkas med maskiner och fakturor, annars kan du bli återbetalningsskyldig'. Men, om en har sitt jordbruk utan maskiner och fakturor? Sista är ju för att det är helt nyuppstartat och det tar lång tid innan det går att faktiskt få det att gå runt. Jag vill inte söka om jag riskerar att bli återbetalningsskyldig men det hade ju varit en stor hjälp. Och ja, jag har ringt och frågat men tyckte inte jag fick bättre svar där heller, och har dålig erfarenhet av deras kundtjänst sen innan.
 
Är det någon på forumet som sökt detta? Jag tycker det står så himla luddigt kring vad som krävs. Det går ju att söka om en har stödrätter och företag, den biten förstår jag, men så står det lite löst 'behöver ibland styrkas med maskiner och fakturor, annars kan du bli återbetalningsskyldig'. Men, om en har sitt jordbruk utan maskiner och fakturor? Sista är ju för att det är helt nyuppstartat och det tar lång tid innan det går att faktiskt få det att gå runt. Jag vill inte söka om jag riskerar att bli återbetalningsskyldig men det hade ju varit en stor hjälp. Och ja, jag har ringt och frågat men tyckte inte jag fick bättre svar där heller, och har dålig erfarenhet av deras kundtjänst sen innan.
Jag har inte sökt, men jag jobbar med det. Hela stödet är jätteflummigt, men det går ut på att man vid en kontroll ska kunna se att det är du som har "kontroll" över företaget. Så att det inte är en scam, att en förälder skriver över på sitt barn för att stödmaximera.

Om inte fakturor, maskiner etc finns så kollar man på att du har koll på vad som händer, koll på din SAM-ansökan och i vissa fall kan man kolla om du bor på plats. Det är lite svårt att råda när jag inte vet exakt hur din jordbruksverksamhet ser ut, men jag tycker inte att du ska vara rädd för att söka. Vi hade ett fall där stödsökaren tydligt uppgav för kontrollanten att hon inte hade koll på något då marken tillhörde hennes farfar, men inte ens det var tillräckligt för att bli återbetalningsskyldig. Det höll inte juridiskt när vi körde det mot föreskrifterna.

Du får gärna fråga mer här eller i PM så ska jag försöka hjälpa dig.

Annars är det bättre att ringa Länsstyrelsen än Jordbruksverket, om du vill ha rakare svar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 102
Senast: ISABEL
·
Gravid - 1år Jag har hunnit bli tjugo år gammal nu och min man är 28. Vi har ett fast och stadigt förhållande och eftersom vi båda är vuxna och inte...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp