Samanfattning och bilder av mitt stall!

weasel_

Trådstartare
Vet inte om så många kommer ihåg men för ett tag sedan la jag ut en tråd ang att hyra ett helt stall själv.. jag hade många delade tankar och funderade länge och väl.. och allt blev kanonbra :D!
Stallet har 5 boxar, egentligen 6 men i den 6:e har dom byggt en spolbox.
Sadelkammaren glömde jag tyvärr att fota men den är super stor och har högt i tak med stänger som man hänger upp täckena på.

Anledningen till att jag ville hyra ett eget stall var att jag hade alla mina tre hästar inackorderade och det innebar stalltjänst x3 :crazy:, stallhyra x3,
dåliga träningsmöjligheter, dåliga hagar, dåligt hö (ingick i hyran), dålig havre (ingick också).

Nu har jag på gården i stort sett oändligt med analyserat hösilage och köper foder till mina hästar själv och vet exakt vad de får i sig.
Det roliga är att själva stall och hästutgifterna blir lägre nu än när jag hade inackorderat.. det enda minuset är att jag har liiite längre till stallet nu och får åka fler gånger.. men gud så kul det är med eget och ha det precis som man vill :)

Så, här kommer lite kassa mobilbilder!

27454305.jpg

27454307.jpg
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

grannhagen
27454309.jpg

mina hagar
27454316.jpg

vy ut mot de 250 fåren :)
27454330.jpg

utebanan
27454322.jpg
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

och lite bonusbilder på min tvättäkta stallhund Sigge som också trivs bra i nya stallet :p
27454319.jpg

27454334.jpg

27454339.jpg
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Oj va mysigt det såg ut!
Viken bra idé, eftersom det inte är högre kostnader än innan. Förstår att det är skönt att få bestämma helt själv!
Fina bilder på fin hund också. :) Lycka till i fortsättningen! :p
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Ja, visst är det mysigt!
Och min hyresvärd är jättegullig och trevlig :)
När jag var inackorderad betalade jag 4800:-/mån för 3 hästar, nu batalar jag 3500:- för ett helt stall som jag kan ha 2 inhyrningar i också (har redan en) +en gigantisk utebana med kanonunderlag och med hindermaterial till :)
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Visst är det skönt med eget stall? :)

Inga bilder på hur det ser ut inne i själva stallet?

och så billigt :D
 
Senast ändrad:
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

hehe, jo.. jag kom på det nu :) glömde de..

Här kommer bilder på insidan.
27454291.jpg

27454295.jpg

spolbox
27454296.jpg


Har inte hunnit fått till allt som jag vill ha det än, så mycket man vill göra :)
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

ja, det är underbart!

Det jag stör mig lite på är att de har okuperat en hel box med en varmvattenberedare när brunnarna är ute på stallgången..
såhär..
27455669.jpg


funderar på att flytta ut beredaren och lysrören till gången och kunna använda boxen :)
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Ja, visst är det mysigt!
Och min hyresvärd är jättegullig och trevlig :)
När jag var inackorderad betalade jag 4800:-/mån för 3 hästar, nu batalar jag 3500:- för ett helt stall som jag kan ha 2 inhyrningar i också (har redan en) +en gigantisk utebana med kanonunderlag och med hindermaterial till :)

Men det är ju helt fantastiskt!
Nu sitter jag ju här och blir riktigt avundsjuk ju. ;)
Härligt också att kunna komma och gå precis som man vill också. :D
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

ja det var lite tokigt.. det var kanske inte alls planerat för spolplats..annars hade det väl varit brunnar i "boxen"
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

ja, boxen är från början en box :) så jag förstår inte riktigt grejen med det hela.
Det som hade varit bra med att ha duschen på gången är ju att det går att sätta fats hästen i två ändar.. som annars är lite svårt i en fyrkantig box..
På själva stallgången finns till och med tre brunnar..
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Ang varmvattensberedaren, skulle du inte kunna fråga om du kan få dra om det, så du får det ut till gången, kan ju skriva det i kontraktet att du betalar för det själv och om dom vill, betalar för att göra iodrning det som det var innan om du skulle flytta?
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Jo, jag ska höra med dom om jag skulle kunna få flytta ut den för att kunna använda boxen..
men frågan är då om dom vill ha mer hyra för stallet.. jag hyr ju trotts allt stall med 5 boxar, tar jag ut den blir det 6..
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Väldigt fint stall!

Men varför vill du ha spolplatsen i gången? låter väldigt opraktiskt i mina öron, med tanke på hur blött det blir runt omkring. Tänk också på hur stallmiljön blir med all fukt, det krävs väldigt bra ventilation om man har duschen inne i stallet :)
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Det blir ju mins lika fuktigt och blött om duschen är i en box..?
Jag har öppningar i båda ändarna i stallet samt en jättebra fläkt som är på nattetid samt öppningsbara fönster i alla boxar.
Jag tycker det verkar mest logiskt med tanke på att det är tre brunnar på själva stallgången men ingen i boxen :S
Vattnet rinner ut som det ska i boxen ut till brunn nr 1 så det är inga problem med att duschen är i en box.. bara det att det känns onödigt.
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

du får höra med stallägarna om de vill ha mer stallhyra innan du flyttar på vattenberedaren ;)
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Men om du ska duscha en häst på gången mellan andra boxar kommer det ju bli blött i hela stallet i princip, in i boxarna osv.
Jag tycker det låter väldigt osmidigt men det är min åsikt ;)
 
Sv: Samanfattning och bilder av mitt stall!

Eftersom att de ligger brunnar på stallgången så lutar golvet rätt så att säga. Och det syns väl när vattnet rinner från spolboxen ut till brunnen.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ju flytta. Och hästen med. Stallet är super. Lösdrift bredvid ridhus och tillgång till egen box. (Varje häst på lösdriften har sin...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 396
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 754
Senast: Pudlan
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp