Nel

Trådstartare
Hej

Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till högsta nivån inom sporten och jobba med detta. Det är ju många ryttare som på något vis har samarbete med uppfödare/hästägare och därmed kan utöva sporten utan att behöva stå för inköp/alla kostnader det innebär. De bästa får ju t.o.m. betalt. Men hur hittar man egentligen dessa samarbeten om man inte redan är proffs på elitnivå?

Jag är ingen dålig ryttare, även om jag har mycket kvar att lära. Har arbetat och ridit hos flera väl etablerade hästmänniskor redan under tonåren och lärt mig massor. Men jag har inte tävlingsresultat på den nivå jag egentligen rider på pga jag haft brist på hästar att tävla på. Går det att hitta seriösa samarbeten då? Många ”samarbeten” jag har haft har tyvärr varit ren utnyttjning där jag ska utbilda eller rehaba hästen och samtidigt stå för stora kostnader, sen när hästen blivit frisk/bra tar de tillbaka hästen även fast det var sagt att jag skulle få fortsätta när hästen var frisk/mer utbildad. Har stött på en del orättvisor, där till exempel vissa får mer möjligheter av en viss person för att de har större ekonomisk tillgång trots att jag jobbat/hjälp till mest i stallet (dvs all ledig tid jag hade under skolgången och lite till). Helt enkelt väldigt lite tacksamhet för jobbet man gör med deras hästar, vissa har haft attityden att jag bara ska få vara glad att jag ens får umgås med deras häst trots att jag faktiskt gör ett jobb som ex utbildning eller rehab på hästen.

Klart inte alla har varit dåliga, många har varit superbra och jag har fått ovärderlig kunskap. Men majoriteten har varit ganska dåliga.
Vet inte om jag bara haft otur att träffa fel människor eller om det jag upplevt är vanligt inom branschen. Så till frågan igen, går det att hitta bra samarbeten trots att man kanske inte är den mest välmeriterade ryttaren som finns och hur hittar man egentligen dessa? Eller är ”enda” sättet att köpa sig en egen häst att utvecklas på och därefter kunna inleda samarbeten? Jag är bara så himla trött på att bli utnyttjad.
 
Skulle säga att det absolut sämsta sättet är att köpa en egen häst att göra karriär på. Då är du helt beroende av en enda häst som ska hålla sig frisk, fräsch och i form. De som blivit duktigast i min kull verkar snarare vara de som inte hade egen häst utan fick möjlighet att rida flera olika åt andra. Tävlat någon ponny som behöver ridas till, gjort det bra, fått förfrågan att starta åt någon annan osv. Med en egen häst är man mer sårbar än om man rider såpass att man får träna andras regelbundet. Tex hoppa en dressyrhäst, såna överenskommelser dyker upp med jämna mellanrum 🙂 då kan du lägga pengarna på Din träning och inte hovslagare och flugtäcke
 
Söka jobb i stall där du får chans att rida?
Det är nog svårt annars, om du inte har tur och hittar tex en medryttarhäst eller liknande där ägaren vill få hästen tävlad. Men du får nog räkna med att initialt stå för kostnaderna själv.
 
Jag skulle försöka hitta jobb i ett stall som har den inriktningen du vill hålla på med. Och då menar jag ett tävlingsstall, inte ett typ försäljningsstall eller så.

Det bästa sättet är att jobba sig uppåt, är du duktig kommer du får rida mer osv. Du kan också bygga kontaktnät som kan få dig att komma vidare till andra jobb.
 
Att direkt få samarbeten med bra hästar där ägare står för kostnad får man nog glömma tills man antingen har resultat på högre nivå eller jobbat ett tag och visat sig vara bra.

Jag hade förvisso en ponny. Men det var en med dålig exteriör, noll utbildning innan mig och tidigare utdömd för lynnesfel. Det var ingen tävlingshäst eller häst som hade lätt för sig/såg flashig ut/etc.
Jag började hjälpa till att sköta finare och välutbildade hästar med ägare som var väldigt mkt duktigare än mig. Fick sen börja rida ut dem och därefter få rida lektioner på dem.
Jag har förvisso jobbat i elitstall innan. Men det var på travet. Jag var en jäkel på svåra hästar. Men hade ju inte mkt till ridutbildning direkt.
Men IOM att ryttarna märkte att jag inte förstörde något fick jag betalt för att ta hand om hästar och rida deras lediga dagar.
Jag fick ett gäng hästar att rida lektion på utöver min egen som då började bli gammal också.

Så småningom om lärde jag mig mer och började utbilda hästar och ryttare. Jag hade innan det tagit en helsikes massa lektioner och ridit en massa olika hästar, jag gick som lärling med två olika tränare under några år etc.

Då fick jag hem Bland annat en häst som jag hade ett år i utbildning. Den köpte jag sen loss billigt IOM att det var en problemhäst.
Honom tog jag med mig då jag sen bodde och jobbade hos mina tränare ca ett år. Under den tiden där fick jag jobba med unghästar till svårklasshästar och fick dagligen minst en lektion samtidigt, vi jobbade hästarna samtidigt och jag kunde kolla vad tränaren gjorde. Ibland studerade jag och ena tränaren vad den andra gjorde och den som satt med mig förklarade etc. Och ibland berättade tränaren som jobbade hästen själv vad han gjorde och vi kunde bytas av så jag fick testa.
Drt kom ju också en hel del elitryttare dit och tränade. Så lärorikt!
Efter det året där tyckte de att jag nu utan hjälp kan utbilda häst tom St George +piaff, piruetter. Det känner jag mig trygg i.

Nu tävlar inte jag IOM ointresse för det. Men jag har ju som tränare fått hem hästar mot betalning för utbildning. Det är ju en typ av samarbete.
Så det är så min väg hit har varit.
Jag började med problemlösning, lärde mig mer om dressyr och sen blev det dressyr och rehab främst.
Jag fick en utdömd ponny och fick hitta andra vägar att utvecklas mer.

Att först göra skitgörat är ju inte en ovanlig start.
Att hitta stalljobb eller gå som lärling är guld värt. Hittar man en tränare man tycker är duktig och lite bussig och engagerad i sina elever så kan man ju ofta lära sig mycket av att hjälpa till. Ibland leder det till att man får rida mkt och utvecklas.
Så det hade jag satsat på om jag vore du.
 
Antingen stå för alla vardags kostnader, men ta en tävlingshäst på foder för att träna och tävla. Då slipper du iaf inköpspriset, och kan få resultat och visa vilken nivå du ligger på.
Eller sök jobb i ett stall med den inriktningen du är intresserad av.
 
Det finns såna som mig!😱
Som älskar att ha häst att träna och få fram, men inte tävla! 😉
Har precis hittat en tjej som ska tävla min unghäst i dressyr. Jag står för licens, startavgiften, kör hästen dit, låter henne träna för tränare som jag betalar m.m.
Hon planerar in vilka tävlingar hon vill anmäla till och så anpassar jag min ridning efter det.
Hon har egen häst som hon tävlar men vill rida mer och utvecklas.
Samtidigt är hon en som jag vet är bra med hästarna och har ett lugnt sätt och kan utbilda min häst.
För mig är det värt att betala för, förhoppningsvis ökar ju priset på hästen när hon är tävlad om jag skulle vilja sälja!😉
 
Det finns såna som mig!😱
Som älskar att ha häst att träna och få fram, men inte tävla! 😉
Har precis hittat en tjej som ska tävla min unghäst i dressyr. Jag står för licens, startavgiften, kör hästen dit, låter henne träna för tränare som jag betalar m.m.
Hon planerar in vilka tävlingar hon vill anmäla till och så anpassar jag min ridning efter det.
Hon har egen häst som hon tävlar men vill rida mer och utvecklas.
Samtidigt är hon en som jag vet är bra med hästarna och har ett lugnt sätt och kan utbilda min häst.
För mig är det värt att betala för, förhoppningsvis ökar ju priset på hästen när hon är tävlad om jag skulle vilja sälja!😉
Det låter ju som ett jättebra samarbete. Hur hittade ni varandra? Hade du några krav på ryttaren, typ att denne skulle ha tävlat/ligga på en speciell nivå eller gick du mer på ryttarens känsla vid ridningen/hanteringen?

Jag har bara tävlat lätt klass men tränar medelsvår c/b och har en god grundridning men har i alla fall svårt att hitta samarbete/jobb i stall(som inte är enbart hästskötare eller obetalt) då det inte finns ”på papper” att jag kan rida högre :/ Såvida jag inte kan betala det mesta själv, då finns det ju massor med möjligheter.
 
Det finns såna som mig!😱
Som älskar att ha häst att träna och få fram, men inte tävla! 😉
Har precis hittat en tjej som ska tävla min unghäst i dressyr. Jag står för licens, startavgiften, kör hästen dit, låter henne träna för tränare som jag betalar m.m.
Hon planerar in vilka tävlingar hon vill anmäla till och så anpassar jag min ridning efter det.
Hon har egen häst som hon tävlar men vill rida mer och utvecklas.
Samtidigt är hon en som jag vet är bra med hästarna och har ett lugnt sätt och kan utbilda min häst.
För mig är det värt att betala för, förhoppningsvis ökar ju priset på hästen när hon är tävlad om jag skulle vilja sälja!😉

tror att många är beredda att betala för att få sin häst utbildad och tävlad, men då ska det ju gärna vara någon som har meriter och faktiskt kan utbilda hästen.
 
Vissa söker ju tävlande medryttare, det kanske kan vara nått för att komma upp i klasserna? Kostar ju förvisso, men inte lika mycket som att ha egen häst.
 
@Nel hon bor bara några km ifrån mig och jag känner hennes föräldrar och syskon. Hon har tidigare utbildat sin ponny från insutten 4-åring till att komma 11a på ponny SM i dressyr får några år sedan. Hon har även vidare utbildat ett par andra ponnyer och hästar åt andra med väldigt bra resultat.
Men framför allt har hon ett väldigt lugnt och bra sätt med hästarna som jag gillar. 😃
 
Jag hittade medryttarhästar som jag fick träna/tävla. Kostade en slant i månaden såklart men det var trevliga hästar där ägarna av olika anledningar själva inte ville/kunde rida och träna på den nivån de önskade.
 
Det låter ju som ett jättebra samarbete. Hur hittade ni varandra? Hade du några krav på ryttaren, typ att denne skulle ha tävlat/ligga på en speciell nivå eller gick du mer på ryttarens känsla vid ridningen/hanteringen?

Jag har bara tävlat lätt klass men tränar medelsvår c/b och har en god grundridning men har i alla fall svårt att hitta samarbete/jobb i stall(som inte är enbart hästskötare eller obetalt) då det inte finns ”på papper” att jag kan rida högre :/ Såvida jag inte kan betala det mesta själv, då finns det ju massor med möjligheter.
Det är väl inte så konstigt egentligen? Som hästägare gör man ju det man kan för att säkerställa att det blir rätt, då blir meriter jätteviktigt. Du får nog räkna med att lägga ut en hel del pengar själv tills du har meriter på pappret att visa upp. Antingen som sagt att ta häst på foder och utbilda och tävla (och då riskera att hästen plockas hem igen i förtid) eller om du kan hitta en medryttarhäst där ägaren är ok med tävling. Oavsett vad du väljer så innebär det ju att du lägger ner tid och pengar på någon annans häst, det går inte att komma ifrån i ditt läge. Se det som en del i din process och kom ihåg att det hade kostat dig ännu mer pengar om du hade behövt köpa hästen själv.

Själv hade jag gärna haft en sådan medryttare om medryttaren verkligen är så pass duktig. Jag är själv dressyrinriktad och har tankar på att betala en kompis för att tävla min unghäst initialt, men hon har egna tävlingsmeriter och jag vet med 100% säkerhet att hon skulle ge min häst bra tävlingserfarenheter. Hade jag haft en hoppintresserad medryttare hade den gärna fått träna och tävla, men jag skulle nog inte vilja stå för kostnaden eftersom jag inte är lika intresserad av hoppningen själv.
 
Senast ändrad:
Det låter ju som ett jättebra samarbete. Hur hittade ni varandra? Hade du några krav på ryttaren, typ att denne skulle ha tävlat/ligga på en speciell nivå eller gick du mer på ryttarens känsla vid ridningen/hanteringen?

Jag har bara tävlat lätt klass men tränar medelsvår c/b och har en god grundridning men har i alla fall svårt att hitta samarbete/jobb i stall(som inte är enbart hästskötare eller obetalt) då det inte finns ”på papper” att jag kan rida högre :/ Såvida jag inte kan betala det mesta själv, då finns det ju massor med möjligheter.

Jag känner ju personligen att om jag ska anställa någon som ska rida de träningshästar jag får hem så ska ju denne ha betydligt högre nivå ridmässigt än msv c. Om vi då pratar annat än typ rida ut lite kravlöst.
Det är ju inte bara den timlön personen får ut man ska betala. Det är rätt kostsamt med anställd.
Plus att om personen rider på MSV C nivå så kan den ju inte utbilda hästarna så högt. Plus att man ju saknar rutin att utbilda öht, även yngre etc i förhållande till ett proffs rutin.
Som tränare är man ju ansvarig för att hästarna för bästa möjliga utvecklingskurva hos en. Och man vill ju lämna ifrån sig det bästa jobbet man gjort när hästen åker hem.

Så jag tror nog man får vara beredd på att göra lite skitjobb för att få rida om man är hos någon bra ryttare/tränare om man inte har råd att betala för sig. Man får vara där och jobba som hästskötare, lära sig och sen gradvis få rida mer och mer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Solstig
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 302
Senast: Blyger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp