Bukefalos 28 år!

Samband anaplasmos och artros?

Ulrikas73

Trådstartare
har en bordercollie/labrador tik som är 10,5 år. Sommaren 2013 upptäckte en veterinär att hon hade antikroppar i blodet mot anaplasmos då jag tyckt honvarit hängig. Hon hade troligtvis gått med sjukdomen ett tag innan vi upptäckte det. Hon fick antibiotika mot detta. Hon fick i november 2014 diagnosen artros och har sedan dess gått på metacam. Var på återbesök hos veterinären som satt upp henne på livstids medicinering. Under sommaren tycker jag att hon blir sämre och jag vet att hon är gammal men funderar på om hon kan blivit smittad av borrelia eller fått anaplasmos igen? Eller är artrosen en följdsjukdom av anaplasmosen? Hon har livsgnistan och busar gärna med sin kompis men haltar mycket speciellt då hon legat still länge och vill inte gärna gå långt längre. Är det någon här som varit med om liknande eller har bra tips och råd? Kan det vara borrelia? Tacksam för svar! Ulrika och Maja
 
Det låter mest sannolikt som artros. Många hundar med artros får det jobbigare i perioder.
Det finns inga vetenskapliga bevis på att borrelia orsakar klinisk sjukdom hos hund och anaplasmos utlöser inte artros, däremot kan hunden bli plötsligt stel och få ont i leder när de insjuknad i anaplasmos. De symtomen försvinner dock snabbt efter insatt behandling.

Att en hund har antikroppar mot en bakterie betyder inte att hunden är sjuk, enbart att den någon gång tidigare haft kontakt med bakterien och bildat antikroppar. Därav kan man inte ställa en diagnos enbart efter förhöjda titrar. En del försäkringsbolag, bland annat agria, har på grund utav detta slutat betala ersättning för de typer av tester.
 
Jag hade utan tvekan bett min vette om antibiotika som "tar" borrelia och anaplasmos utan att testa hunden igen. Blir hunden bättre av det så är allt ok. Om inte, så är det troligtvis artrosen som ställer till det.
 
Jag hade utan tvekan bett min vette om antibiotika som "tar" borrelia och anaplasmos utan att testa hunden igen. Blir hunden bättre av det så är allt ok. Om inte, så är det troligtvis artrosen som ställer till det.

Fast det är emot antibiotikapolicyn och jag hoppas innerligt att ingen veterinär gör så.
Om du vill testa din hund mot anaplasma ska man skicka in ett blodprov där man analyserar halten av bakteriens DNA (kallas PCR-prov). Om detta är negativt så behövs ingen behandling. För borrelia kan man inte ta ett blodprov utan man måste söva hunden och ta ett prov från ledvätskan och göra ett PCR-prov på då det är mycket sällan det hittas i blodet.
Som sagt, att mäta antikroppar är att kasta pengarna i sjön.
 
För borrelia kan man inte ta ett blodprov utan man måste söva hunden och ta ett prov från ledvätskan och göra ett PCR-prov på då det är mycket sällan det hittas i blodet.

Gnäp! Blir nu totalt nojjig då detta aldrig gjorts på min hund trots ett par gånger kollats för det - enligt veterinären... O_o
 
ok! Tack för svar. Får fortsätta med glukosamin och metacam och massage och hoppas att hon bara har en sämre period just nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 531
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp