Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

B

Buppisen

Det är alltså så att min sambo vill att jag minskar ner på hästeriet. Nu har jag häst 4 dagar/v, lägger väl en 2500-3000kr/mån på häst och träningar/tävlingar/utrustning. Det är mina pengar. Vi har separat ekonomi.

Det han klagar på är tiden jag lägger ner och pengarna. Han själv tränar, vi har hund, men han har inget "brinnande" intresse för något direkt, så jag misstänker att han inte förstår min passion för kusarna.

Angående pengarna så är han inne på att vi ska spara till diverse saker, därför vill han att jag ska minska även mina utgifter.
Vi har båda 26' i månaden och jag tycker att jag klarar mig bra på det. Min lön kommer troligen att öka rejält i framtiden (jag har låg lön på nuvarande jobb med tanke på vad jag gör), hans med, troligen ännu mer än min.

När jag började med hästar igen efter ett 2-årigt uppehåll så red jag en gratis medryttarhäst 2-5dgr/v där han också fick vara delaktig. Han tyckte det var skitkul med hästar och jag lärde honom rida och vi pratade löst om att ha hästar hemma på gården (när vi köper hus) osv.

Nya hästen (ett år senare)står det i avtalet att bara JAG får rida. Sambon förljde med några ggr i början, men tröttnade snabbt. Min teori är att han inte känner sig delaktig när han itne får rida etc. Han kan följa med ibland och gå med mig, häst o hund på promenad.

Jag hade egen häst under min tonårstid men fick aldrig möjlighet att träna så mkt jag eg hade velat (pengar). Fick itne heller stöd av föräldrar med körning t tävlingar osv. Nu när jag är igång igen med hästarna, känner jag ett enormt sug att satsa och är beredd att köpa egen häst igen och lägga ner masor med möda och tid på att verkligen bli rejält mkt BÄTTRE på att rida. Jag vill ta igen det jag missade när jag hade häst sist! Men nu när sambon slår backen i känns det ut helt omöjligt.

När jag och sambon träffades för tre år sedan så tränade jag på gym som en galning (var väl där nästan varje dag i 1,5-2h och var jag inte där så var jag på långpromenad el liknande), men efter jag skadat knät så är ridning det enda som funkar i idrottsväg. Jag kan inte ens promenera i backar. Därför känns det HEMSKT att tänka på att han vill att jag drar ner på hästeriet. Jag som är så rastlös i mig själv, vill ju alltid vara igång.

En sak till är att jag precis fick veta att jag är allergisk och har allergisk astma.... mot hund (som vi ju har), katt, kossor, fåglar... Men INTE mot hästar. Det är ju ett tecken tycker jag - att jag borde fortsätta alltså.

Saken är också den att jag har en så kallad "allt eller inget personlighet". Jag ger allt när jag har ett intresse. För mig är dagens 4dgr/v egentligen för lite, jag vill ju ha FULL koll på hästens träningsupplägg. Däremot kan jag acceptera 4dgr/v för sambons skull. Och skulle jag köpa häst kan jag göra avkall på det med temperament och ålder på hästen och köpa en som han också kan rida, såv i har något kul tillsammans. Kanske även en inkörd häst! Har nämnt det åt honom , och då tycker jag mig se att han lyser upp, men jag vet inte riktigt då han är superdålig på prata och mest bara tiger om något jobbigt står på dagens agenda. Suck.

Vad ska jag göra? någon som varit med om detta? Det känns som om en stor klyfta har bildats mellan oss bara på några veckor pga detta... Vi som är nyförlovade och allt...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Angående pengarna så är han inne på att vi ska spara till diverse saker, därför vill han att jag ska minska även mina utgifter.
Är det han eller ni som vill spara och till vad? Har han några fler argument och förstår han dina argument för att utöva hästeriet?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Vad vill han att du ska göra då, de där fyra dagarna, i stället för att ha häst? Hålla honom i handen medan han tränar?

För mig vore det fullständigt omöjligt att vara tillsammans med nån som begärde att jag skulle sluta med mitt största intresse. I synnerhet om jag redan backat från heltidshästeri till 4 dagar/veckan.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag är urusel på förhållanden och har egentligen inget bra råd mer än att prata.

Om jag går till mig själv så vet jag att jag skulle ha slagit bakut direkt om någon kom o sa " du får lägga ner ridningen".
No Way, de är mitt liv och kan den inte acceptera de så är de bara att gå.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Han vill inte du.
Gör som du vill, han får skaffa ett eget intresse & inte kräva att du ska sitta hemma med honom hela eftermiddagarna.
Det är när man måste uppoffra sina största intressen i förhållanden som förhållandena inte brukar hålla så speciellt länge.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

detta skulle jag aldrig tolerera, så han ska ha intressen men inte du?
Klart att du ka fortsätta, för mig är hästen en stor del av min identitet, skulle inte klara mig utan.
Jag lägger mer än dubbelt så mkt pengar än dig på min häst o min sambo säger inte flaska om det. Istället stöttar han mig o uppmuntrar till ett intresse. Jag sparar minst 3000 varje månad, få ut ca 13 efter skatt.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

men jag vet inte riktigt då han är superdålig på prata och mest bara tiger om något jobbigt står på dagens agenda. Suck.

Jag har inte varit i din situation vad gäller att sambon vill att man ska dra ner på hästeriet men däremot har jag varit och är i din situation vad gäller det citerade.

Min lösning är att välja en situation där han inte kan gå ifrån diskussionen - till exempel när vi åker bil eller när vi gått och lagt oss på kvällen och sedan be honom berätta vad han känner, hur han tänker och varför. Ofta blir det tyst ett bra tag men jag har vant mig vid att låta det vara tyst. Svarar han inte eller försöker rymma genom att prata om något annat ber jag bara honom ännu en gång att berätta och talar om att jag måste få veta.

Kommunikation är nyckeln till vansinnigt mycket.

Vad gäller sakfrågan så kan jag å ena sidan förstå din sambo, han älskar dig och vill vara med dig så mycket som möjligt och hästar tar mycket tid. Men å andra sidan resonerar jag (och sambon tack och lov) som så att om jag mår bra när jag kommer från stallet så är det en bra förutsättning för att vi skall ha det bra den stund vi är tillsammans - och hellre det än en trött sur tjej som kommer direkt från jobbet.

Fritidsintressen är viktiga!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

han vill att vi sparar till hus och massa annat. Han är den sorten som inte vill ta för mcyket lån och tycker man sparar först - köper sen, vilket jag också håller med om. Men han är lite väl ibland. Jag tycker att LIVET är det viktigaste. Vem vet om jag ens lever när jag är 65?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Hörde ett intressant talesätt:

"My husband told me I could choose beteween him and the horse. Damn I´m going to miss that man!"
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det undrar jag också.

Han menar att om vi har hus så borde jag engagera mig mer i hemmet. Hålla på i trädgården osv. Men om jag tycker det är det tråkigaste som finns så gör jag ju det. Och var ska min glädje och energi komma ifrån om allt bara handlar om att "förfina" i hemmet osv?

Han tycker två dagar med häst är lagom. Jag tycker att det är samma som att inte ha häst alls.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Om han får läsa ditt första inlägg här och efter fortfarande tycker likadant, då är det något allvarligt fel... Hur man kan begära en sån sak förstår jag inte riktigt.

4dgr/v och 2500-3000kr/mån är ju inte ens "mycket" i mina ögon? Snarare så lågt man kan komma i tid och utgifter med egen häst.

Ni måste ju kunna prata om det. Lite barnslig låter han som inte vill att du fortsätter "leka" om inte han får vara med...?

Vad föreslår han att du gör istället med din tid som han tycker är ok? *mycket nyfiken på detta*
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Han menar att om vi har hus så borde jag engagera mig mer i hemmet. Hålla på i trädgården osv. Men om jag tycker det är det tråkigaste som finns så gör jag ju det.

Men kära nån. Det bestämmer du väl för sjutton SJÄLV? Ska han välja intresse åt dig?

Det låter inte klokt. Lika lite kan han välja hur många dagar i veckan du ska lägga på hästeriet. Varifrån har han fått att han kan bestämma över dig?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Har ni separat ekonomi och du har 26 i lön så är 3000kr inte alls mycket. Du borde kunna spara en slant ändå.
Att ägna sig åt en hobby fyra dar i veckan verkar rimligt, speciellt om ni inte har barn. Och hur mycket jobb tror han att ett hus är? Om ni inte ska renovera upp det från grunden.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

... jag försöker prata när vi gått och lagt oss. Men han tiger och till slut somnar han .. Gissa hur arg jag blir då? ;) Jag som kokar av pratsjuka...

Får nog trycka på det där; "sur bitch som kommer från jobbet eller lycklig sprallig trött rödkindad tjej som kommer från stallet"?

Och visst, det är ju så att han älskar mig och vill att vi ska vara tillsammans mer... Det vill ju jag med att vi kan vara. Men jag tror inte han vill vara mycket med mig om jag känner mig ledsen och seg för att jag bara jobbar och fixar hemma.

Sanningen är ju att han GÖR massa jobb hemma. Men jag tycker inte det är viktigt att ha tipptopp jord på blommorna hemma, eller att ha nyklippta rabatter eller vad fasiken det nu kan vara. Och därför gör jag det inte. Han, å andra sidan, tycker det är OERHÖRT viktigt... och därför gör han det och kvider att jag bara är i stallet och har ett så"fritt liv" när han är fast med alla måsten. Men det är ju han som väljer vad som är viktigt! Vi skulle LÄTT klara oss utan perfekta rabatter, vi bor ju i en hyresrätt.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det undrar jag också.

Han menar att om vi har hus så borde jag engagera mig mer i hemmet. Hålla på i trädgården osv. Men om jag tycker det är det tråkigaste som finns så gör jag ju det. Och var ska min glädje och energi komma ifrån om allt bara handlar om att "förfina" i hemmet osv?

Han tycker två dagar med häst är lagom. Jag tycker att det är samma som att inte ha häst alls.

Tror nog att din sambo är lite avundsjuk på dig som har ett eget intresse? kan ju vara det att om nu bara du får rida på denna hästen?

Du skall inte sälja din häst bara för att någon annan, det vill säga din kille, vill detta, men däremot om ni är på samma våglängd så sätt er ner och diskutera hur ni skall göra med hus med mera, det verkar ju som att du är med på att man skall spara innan man köper, men det skall ju inte bli på bekostnad av att du mår dåligt för att du tvingas avsluta eller trappa ner på dina intressen.
Han kan ju inte tvinga dig till att bli "husmor" bara för att han tycker du skall pyssla hemma och i trädgården, alla har vi ju våra intressen och detta blir ju inte roligt om du tvingas till det.
Han kan väl pyssla lite själv hemma :idea:

Nä sätt er ner och diskutera och tala om för honom hur du känner, säg ungefär som du skrev i ditt första inlägg. :)

Lycka till
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Vill också tillägga att sambon inte ställer några krav på mig att sluta, så han är INGET monster, snarare världens mjukaste, snällaste kille som alltid ställer upp.

Men med sitt sätt så märkte jag för ett tag sedan att han blev tjurig/ledsen när det handlade om stallet. Han tycker jag ska tänka över det ordentligt.

Ett tillägg. Hästen är inte min, det är en medryttarhäst, men jag gör närapå hur och vad jag vill med den. Tävlar och tränar.

Ja, med min lön får jag över några kronor och kan tom köpa kläder o äta ute osv. Men jag har FETA studielån och betalar 2000/mån på det, så där försvinner ju en slant. SKulle dock helt klart klara en häst på egen ekonomi, nemas problemas.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Är det nån speciell anledning till att bara du får rida hästen? kunde du inte ta med sambon ut ibland ändå? han kan följa med och gå eller cykla när du rider? Får han inte rida alls någongång, jag menar han rider väl inte så hårt att han förstör hästen? :confused:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Eftersom han är så ekonomisk så kan det ju vara att jag lägger så mycket på medryttarhästen som stör honom... han ser det som bortkastade pengar.
jag ser det som ett ypperligt sätt att träna upp mig och komma igång efter ett långt uppehåll, så jag kan köpa egen häst snart igen! :)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

det är ägaren som är noga med hästen. Och jag följer hennes regler.

Hästen är snäll o så, men känslig som tusan för skänkel, vikt och i mun, så det är väl det hon tänker på. Han har också mkt nerv, men det hade hästen sambon lärde sig rida på också.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp