lisa412

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd. Jag har aldrig varit sambo förut så det finns säkert massa saker man bör tänka på.

Just nu tänker jag mest på det här med ekonomi. Jag vill helst inte ha gemensamt konto där alla våra pengar blandas. Jag vill att han ska kunna göra vad han vill med hans pengar och samma för mig men att man kanske har ett separat konto där man för över en summa från våra konton som går till hyra, mat osv? Alltså gemensamma räkningar.

Eller finns det smartare sätt?
Är det nått mer man bör ha koll på?
 
Tråkigt svar, men skriv samboavtal där ni specificerar vilken som tar med vad i boet. Tyvärr vet man ju aldrig om det behövs. När jag var sambo hade vi separat ekonomi men gemensamt mat/räkningskonto, funkade bra och var och en gjorde som man ville med sina egna pengar :up:
 
Jag behöver lite tips och råd. Jag har aldrig varit sambo förut så det finns säkert massa saker man bör tänka på.

Just nu tänker jag mest på det här med ekonomi. Jag vill helst inte ha gemensamt konto där alla våra pengar blandas. Jag vill att han ska kunna göra vad han vill med hans pengar och samma för mig men att man kanske har ett separat konto där man för över en summa från våra konton som går till hyra, mat osv? Alltså gemensamma räkningar.

Eller finns det smartare sätt?
Är det nått mer man bör ha koll på?

Vi har helt separat ekonomi men delar på gemensamma utgifter. Har en tabell i anteckningar i mobilen där vi skriver upp om någon handlat eller betalat annat gemensamt som restaurangbesök, biljetter eller liknande. I slutet av månaden räknar vi ut hur mycket vi är skyldiga varandra och swishar det beloppet. Finns även appar som räknar ut det direkt typ Spiltwise och liknande. Har fungerat jättebra för oss.

Månadsavgift, parkering, el osv betalar jag (jag äger boendet) men sambon har lagt in en återkommande månadsvis överföring på hälften av den kostnaden, så det går in på mitt konto.
När vi hittar nytt boende kommer vi att skriva samboavtal då vi båda kommer att äga boendet och gå in med olika kontantinsatsen och då känns det viktigt!
 
Tråkigt svar, men skriv samboavtal där ni specificerar vilken som tar med vad i boet. Tyvärr vet man ju aldrig om det behövs. När jag var sambo hade vi separat ekonomi men gemensamt mat/räkningskonto, funkade bra och var och en gjorde som man ville med sina egna pengar :up:

Det är nått sånt jag tänkt mig. Öppnade ni ett separat konto till det eller hur gjorde ni?
 
Vi har ett gemensamt konto dit vi för över samma summa varje månad. Därifrån betalas det gemensamma. Vi har som grund att alltid ha en buffert på 10' på det kontot för oförutsett. När alla räkningar är betalda förs den summan på kontot som överstiger 10' till vårt gemensamma sparkonto.

Nu är ingen av oss millimeternoga med vad som är gemensamt och inte. För oss jämnar ut sig i slutet ändå:)
 
Är jag osmart som helst skulle vilja ha ett konto dit vi skickar samma summa varje månad. Det används sen till räkningar och mat. Båda har ett kontokort som går dit.
??
 
Jag och sambon sedan arton år har alltid haft delad ekonomi. Finns inte på kartan för någon av oss att ha gemensam.

Vi har ett gemensamt huskonto till huset. Övriga gemensamma räkningar har vi delat upp efter ungefärlig summa. I början kollade vi av en gång/år att det blev ungefär lika men det gör vi inte numera. Det jämnar ut sig ändå.
Till maten lägger vi det vi äter för. Han äter mer och dyrare än mig (jag är vegetarian) och lägger därför mer än mig.

Samboavtal och testamente är annars andra viktiga saker att tänka på när man flyttar ihop. När det kommer till pengar och separation/dödsfall kommer de absolut värsta sidorna fram hos människor och då är det bra att ha ett avtal/testamente att falla tillbaka på även om det inte är något man ens vill tänka på när man är påväg att flytta ihop.
 
När jag och min sambo flyttade ihop hade vi väldigt olika inkomst. Han jobbade heltid med hyfsad lön, jag pluggade och levde på "lön" från ett sparkonto eftersom mitt CSN var slut. Vi behöll våra separata konton men skaffade ett gemensamt mat- och räkningskonto och ett gemensamt sparkonto. Räknade sen ut vad vi ville ha/behövde sätta in där varje månad. Därefter delade vi den summan så att var och en betalade utefter inkomst. Dvs min sambo drog in ca 80% av våra totala inkomster och betalade därför 80% av de gemensamma utgifterna. Övriga pengar gjorde var och en vad den ville med.

I perioder har jag tjänat mer, och ibland har vi tjänat lika. Sen vi köpte hus och fick barn har vi ny lösning, med gemensamt lönekonto mm. Alla gemensamma räkningar dras därifrån inklusive sparkonton etc. Det som blir över splittas i två och sätts in på varderas egna konto. På så vis har vi båda lika mycket att röra oss med, trots att jag för tillfället är föräldraledig och han jobbar.
 
Jag behöver lite tips och råd. Jag har aldrig varit sambo förut så det finns säkert massa saker man bör tänka på.

Just nu tänker jag mest på det här med ekonomi. Jag vill helst inte ha gemensamt konto där alla våra pengar blandas. Jag vill att han ska kunna göra vad han vill med hans pengar och samma för mig men att man kanske har ett separat konto där man för över en summa från våra konton som går till hyra, mat osv? Alltså gemensamma räkningar.

Eller finns det smartare sätt?
Är det nått mer man bör ha koll på?

Vi är gifta och har alltid haft delad ekonomi. Vi betalar alla gemensamma inköp med ICA-kortet och splittar på fakturan när den kommer. Jag brukar betala de flesta räkningarna från mitt konto och sedan swishar mannen hälften av summan till mig.
 
Gifta sedan väldigt många år, men separat ekonomi! Jag tjänar mest och står för allt som har med boende, bilen, nätverk, grundutbud för TV etc att göra. Äkta hälften står för matkostnader (gemensamt ICA-kort) och bensin till bilen. Vi har ett gemensamt konto där det i regel finns 5-6000 som liten buffert. Det fylls på med ett par hundra varje månad, och ibland kastar någon av oss in lite extra. Där kan man ta pengar om man köper nya påslakan, t ex, eller byter ut krukväxter! (Nej, jag har inga gröna fingrar.) Funkar bra för oss.
 
Vi sätter över en summa på ett gemensamt konto varje månad. Summan är alla våra utgifter på ett år/12 plus ett par hundra till buffertspar. Tanken är att få ihop en buffert på 10 000 kr på detta kontot och resten på något konto med bättre ränta när vi nått den summan ;)

Ifrån det här kontot dras en summa in på vårt bilkonto. De pengarna ska räcka till billån, service, reparationer, däck etc. Här siktar vi också på en buffert på 10 000 kr.

Slutligen förs en summa in på Icakortet som är låst till mat. Ibland betalar vi med det kortet när vi går ut och äter och ibland tar vi ifrån egen ficka.

Pengarna vi har kvar sedan är våra egna som vi gör precis vad vi vill med. Han har sina och jag har mina :)
 
Är jag osmart som helst skulle vilja ha ett konto dit vi skickar samma summa varje månad. Det används sen till räkningar och mat. Båda har ett kontokort som går dit.
??

Så hade vi.
Förde över varsin summa till ett gemensamt konto där alla gemensamma räkningar drogs från. Förde alltid över med marginal så det blev ett sparande till lite större inköp santidigt.
Fungerade jättebra
 
Kan inte nog rekommendera ett program som heter YNAB (You Need A Budget). Vi har sparat tiotusentals kronor med det som vi aldrig lyckades spara innan, och det gjorde det även väldigt smidigt när vi gick över från delad till gemensam ekonomi för några år sen. Lite meckigt att sätta sig in i, men så värt det i längden! Vi har stenkoll på alla våra kostnader över tid, vi har sparanden för tråkiga gemensamma utgifter och sparande för roliga gemensamma utgifter. Sen ger vi oss själva egna pengar som man får spendera hur man vill varje månad, alternativt spara om man vill göra något dyrt och egennyttigt :)
 
Gift. Har helt separat ekonomi.

Matkonto: Bägge sätter över en viss summa per månad. Varje gång nån av oss köper mat tar man från det kontot.
Hus/hem/bil/försäkring etc: Betalar vi procentuellt efter hur mycket vi tjänar. Han för över till mig och jag betalar de räkningarna.
Gemensamt sparkonto: Bägge för över pengar varje månad, procentuellt efter hur mycket vi tjänar.

Går vi på bio ihop så betalar nån biljetten och nån popcorn och läsk typ. Vi är inte så noga, det jämnar ut sig. Samma med restaurangbesök ute.

Sen har vi våra egna sparanden, våra egna konton, våra egna räkningar och kostnader, våra egna allt. Är så jäkla skönt och jag skulle aldrig kunna ha det annorlunda.
 
Vi har separat ekonomi och har aldrig tjafsat om pengar.:up:

Vi för över samma summa till ett gemensamt konto där räkningar dras ifrån (allt som har med boendet att göra). Vi köper vår egen mat till största delen då vi äter så himla olika (han älskar kött, me not so much).

Om det är någon som köper saker till barnet/gemensamma boendet så skriver vi upp det och i slutet av månaden swishar den som betalat för lite den andra. Bjuder varandra på bio och middagar så det är inte millimeteravräkning men det går nog ändå på ett ut i slutändan.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 141
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp