Bukefalos 28 år!

K

kantarell

Har rätt nyligen fått en sambo.Har 2 barn på 4 och 11 år.Jag flyttade ut på landet 1/8 och har ca.4000:-/månad i lån på huset.Sen tillkommer sophämtning,sotning,avlopps-tömning,vedkostnader för uppvärmning av huset m.m...Det jag funderar på är vad en "rimlig" månadskostnad för sambon kan vara??? :confused: Det är första gången jag äger ett hus själv! :D (Ska skriva huset på MIG,så jag inte riskerar bli av med det vid EV separation framöver!)Jag behöver hjälp,för vi har inte hunnit diskutera detta än och jag vet inte vad jag ska begära per månad,eller om man kan dela upp det på ett annat bra sätt??! :crazy: Tacksam för svar... :bow: PS.Jag har varit gift med mina barns far tidigare och inte varit i en "sambosituation"!DS. :confused:
 
Du får väl ta bort lånet och räkna ut vad driftskostnaderna blir dela det på två samt lägga till slitage kostnader. Typ tvättmaskin,diskmaskin, panna, nytt tak mm. Lägg fram ett förslag på hur mycket han ska betala.

Nanne/ :banana:
 
Du får väl ta bort lånet
Varför det? Hyra betalar man delvis för att man använder någon annans kapital.

Man kan göra på 2 sätt med det. Antingen så delar man på boendekostnaden på ett lämpligt sätt. Eller så kör man avskrivningsmodellen.

Hus skrivs av på 20 år. Dela köpeskillingen i 20 och lår samon betala hälften av det + halva driftkostnaden.

En annan variant är ju att han får betala vad det skulle ha kostat honom att ha egen bostad. Vad kan boendet vara värt? 3'000 är billigt för att bo, så det kan väl vara lagom. Jag tar 2'840:- i hyra för en stuga på 30kvm.

Jag är också sambo. Och vi bor på min gård. Jag betalar för gården och sambon köper maten och annat som kan behövas. Han betalar inackorderingsavgift för sin häst och hyra för ett kontor till mig. Men det är ju vi det. Gården går upp så mycket i värde, att det så att säga blir "min sak". Sambon sköter det mesta av gårdens underhåll.

Det blir som det kan.
 
Men då köpte ni gården tillsammnas och står som gemensam ägare eller?
Hon har ju köpt den själv och vill stå som ensam ägare som jag förstod det? Jag skulle inte vilja betala hälften av ett sådannt lån varje månad(en liten del kanske) och sedan kanske stå där utan att ha rätt till något alls av huset vid ev separation. Eller tänker jag fel :confused:
 
Jag och min förra man köpte gården. Och vid skilsmässan så löste jag ut honom och gården är nu bara min. Jag har bott här i mer än 10 år och min sambo i 4 år. Så jag står som ensam ägare och vill fortsätta med det.

Jag skulle inte vilja betala hälften av ett sådannt lån varje månad(en liten del kanske) och sedan kanske stå där utan att ha rätt till något alls av huset vid ev separation. Eller tänker jag fel
Varför inte det? Det är ju så det fungerar när man hyr en lägenhet. Man betalar fastighetsägaren för att få använda dennes kapital och nöta på lägenheten. Varför skall hon bjuda sin sambo på det? Räntor är kostnader för de pengar man har lånat för att köpa huset. Så det är ju kostnader för att bo och inget som sedan finns kvar.

Vad har du kvar från din hyra på en lägenhet?

Och inte får då mina hyresgäster i stugorna något delägarskap i gården för sina hyror.
 
Jag tycker att han ska betala hälften av vad boendet kostar inklusive ränta och armortering. Han sliter ju också på huset så det bör han betala.
 
Amorteringen kan ju till större delen ses som ett sparande o skall då inte betalas av den som inte får ut något vid en eventuell separation.
PL
 
Jag och min sambo bor i hans bostadsrätt. Förutom hälften av t ex elräkning så betalar jag också hälften av månadsavgift och hälften av räntekostnaderna på hans lån. Amorteringsavgifter står han för själv men lägenheten ligger i ett område där priserna går upp väldigt mycket, och eftersom hans månadskostnader har minskat sedan jag flyttade in (mycket p g a att jag lagar billigare mat) så är han mycket nöjd med våran deal.
 
Jag är i ungefär samma sits som din sambo. För 1,5 år sedan flyttade jag in hos min sambo :love: i hans hus. Han har två tonårsbarn. Jag har inga egna barn. Vi bestämde att jag skulle inte betala något på hans hus för om det skulle hända honom något är det hans barn som ärver och jag får snällt ta och flytta och då tyckte vi inte att jag skulle betala på något som inte är mitt. Jag betalar inte heller för el, telefon osv (det är han som vill ha det så). Vi delar ungefär lika på maten och jag betalar i stort sett för all heminredning, möbler, gardiner, blommor, lampor osv. Det är saker som jag kan ta med mig om jag måste flytta. Jag äger också den bättre bilen och betalar alla kostnader på den t ex service, han använder ofta bilen när jag inte behöver den. Hans bil är väldigt dålig så han använder den i stort sett bara till och från jobbet. Vi tjänar båda ungefär lika mycket och har bägge dyra intressen.
 
Ja, du verkar ju ha dragit en högvinst.

Min sambo tjänar betydligt mera än vad jag gör. Han har satsat sin tid och energi (och pengar) på utbildning och en bra karriär. Jag har satsat min tid och energi (och pengar) på min gård. Varför skulle jag ensidigt bjuda på mina rikedomar och min sambo inte på sina?

Tack vare allt arbete som jag har lagt ner på gården, så kan vi bo billigt. Och tack vare allt arbete som min sambo har lagt ner på sin utbildning, så har vi gott om pengar och han kan laga nästan vad som helst. Jag tycker nog att det är fair. Man får väl bjuda på det som man har?
 
Kan tillägga att min bil kostar ungefär lika mycket i månaden i lån, som hans hus gör :eek:(billigt hus och dyr bil). Hans hus ökar i värde, medan min bil bara minskar i värde. Jag sliter på hans hus och han sliter på min bil. Jag tycker att vi har en bra deal. :)
 
Du får väl ta bort lånet och räkna ut vad driftskostnaderna blir dela det på två samt lägga till slitage kostnader. Typ tvättmaskin,diskmaskin, panna, nytt tak mm. Lägg fram ett förslag på hur mycket han ska betala.

Nanne/ :banana:
Fast... om man inte LÅNAT pengar så kostar ju faktiskt att hyra hus mera än bara själva driftskostnaden. Min far (riktig besserwisser ;) men rätt duktig på mkt) rekommenderade mig vid ett tillfälle att räkna bort amorteringen, men ej räntekostnaden när jag o dåvarande sambo skulle dela (då ägde sambon boendet). Skulle gissa det blir lite mer "rättvist" - ingen bor ju för "bara" driftskostnader?!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp