Bukefalos 28 år!

Samboavtal?

MysanPysan

Trådstartare
Jag har under de senaste snart 10 åren bott tillsammans med min sambo som alltid haft fast arbete och en bra lön. Jag däremot har hoppat runt mellan diverse vikariat och otrygga anställningsvillkor. Idag har jag arbete från idag och över sommaren, med chans till förlängning.

Jag och min sambo funderar på att ta en paus och jag har fått erbjudande om en lägenhet för 6 400 kronor i månaden. En 3:a. Vi har en dotter ihop så är i behov av en 3:a och egentligen är inte hyran så farlig, men jag är ändå rädd att inte få ihop det rent ekonomiskt.

Har jag chans till bostadsbidrag om vår dotter bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos pappan? Bostadsytan är på 91 kvadratmeter och jag gissar att jag tjänar runt 220 000 kronor om året maximalt, beroende på om jag får förlängt eller inte. :( Vilket oroar mig.

Jag vill heller inte gå tomhänt hemifrån. Har inte råd att köpa nya möbler. Jag har betalt vår soffa och vår säng, för knappt tre månader sedan. Det kostade 18 000 kronor tillsammans. Jag känner inte att jag behöver ta med mig dessa möbler, men jag kommer i sådana fall kräva att han övertar avbetalningen på dessa. Kan jag det? Han har alltid stått för bostadslånet (3 500 kr i månaden) men jag har alltid betalat mat och annat liksom allt för vår dotter (kläder o.s.v.) Inte ska jag behöva gå helt tomhänt? I övrigt är i stort sett alla möbler betalda av mig förutom köksmöblerna och teven.

Tacksam för er hjälp!
 
Jag har under de senaste snart 10 åren bott tillsammans med min sambo som alltid haft fast arbete och en bra lön. Jag däremot har hoppat runt mellan diverse vikariat och otrygga anställningsvillkor. Idag har jag arbete från idag och över sommaren, med chans till förlängning.

Jag och min sambo funderar på att ta en paus och jag har fått erbjudande om en lägenhet för 6 400 kronor i månaden. En 3:a. Vi har en dotter ihop så är i behov av en 3:a och egentligen är inte hyran så farlig, men jag är ändå rädd att inte få ihop det rent ekonomiskt.

Har jag chans till bostadsbidrag om vår dotter bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos pappan? Bostadsytan är på 91 kvadratmeter och jag gissar att jag tjänar runt 220 000 kronor om året maximalt, beroende på om jag får förlängt eller inte. :( Vilket oroar mig.

Jag vill heller inte gå tomhänt hemifrån. Har inte råd att köpa nya möbler. Jag har betalt vår soffa och vår säng, för knappt tre månader sedan. Det kostade 18 000 kronor tillsammans. Jag känner inte att jag behöver ta med mig dessa möbler, men jag kommer i sådana fall kräva att han övertar avbetalningen på dessa. Kan jag det? Han har alltid stått för bostadslånet (3 500 kr i månaden) men jag har alltid betalat mat och annat liksom allt för vår dotter (kläder o.s.v.) Inte ska jag behöva gå helt tomhänt? I övrigt är i stort sett alla möbler betalda av mig förutom köksmöblerna och teven.

Tacksam för er hjälp!
Köptes bostaden in för ert gemensamma boende eller är det en lägenhet någon av er hade innan ni träffades?

Det du har rätt till som sambo är hälften av bohaget om det köpts in för gemensamt bruk samt hälften av bostaden under samma förhållanden. Dvs har bostaden köpts in för att ni båda ska bo där tillsammans så har du rätt till hälften av marknadsvärdet minus nuvarande skuld, detta oavsett vem som betalt hur mycket på lånen hittills. Ett enkelt räkneexempel: bostaden är värd 1 000 000 kr det finns banklån på 500 000 = 500 000 kr att dela på och din andel är 250 000 kr som din sambo ska betala till dig om ni går isär. Du får då troligen skatta bort 30 % men det kommer ju senare. Hade han bostaden innan ni träffades så har du ingen som helst rätt till den utan då är det bara bohag du kan kräva att få eller få ersättning för. Hade du bostaden innan ni träffades så får din sambo ingen ersättning från dig när han flyttar.

Dessutom är det så att om någon av er har ensam vårdnad om barnet så kan denne få ta över lägenheten och sambon flytta eftersom det är viktigast att barnet har någonstans att bo. Men då ska den ju kunna ta över lån och dessutom lösa ut sambon ekonomiskt.
 
En liten kommentar angående lägenhetsfrågan... Nu vet jag inte om du har möjlighet att få en mindre lägenhet billigare, men jag ser det som fullt möjligt att bo i en tvåa givet dina omständigheter. Jag gör det själv - har en tonårsdotter som bor hos mig varannan vecka i min tvåa på ca 57 kvm. Det går utmärkt - hon har sovrummet som sitt, och jag bor i vardagsrummet, som är avdelat i "TV-del" och "sovdel".

I övrigt kan jag bara hålla med föregående talare - du kan och skall ta med dig hälften av det bohag ni köpt för gemensamt bruk. Samt sådant som du eventuellt tagit med dig när ni flyttade ihop en gång. Det finns ingen som helst anledning att gå tomhänt.
 
När jag och mitt ex separerade fick jag bostadsbidrag. Jag hyrde en 3a på 70 kvm, barnen varannan vecka och årsinkomst på 300.000kr (fast anställning). Dottern måste stå skriven på din adress för du ska få bostadsbidrag.

Hade jag vart du hade jag letat en mindre och billigare lägenhet. Jag tycker min 3a var för stor för mig och mina 2 barn.
 
Jag har under de senaste snart 10 åren bott tillsammans med min sambo som alltid haft fast arbete och en bra lön. Jag däremot har hoppat runt mellan diverse vikariat och otrygga anställningsvillkor. Idag har jag arbete från idag och över sommaren, med chans till förlängning.

Jag och min sambo funderar på att ta en paus och jag har fått erbjudande om en lägenhet för 6 400 kronor i månaden. En 3:a. Vi har en dotter ihop så är i behov av en 3:a och egentligen är inte hyran så farlig, men jag är ändå rädd att inte få ihop det rent ekonomiskt.

Har jag chans till bostadsbidrag om vår dotter bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos pappan? Bostadsytan är på 91 kvadratmeter och jag gissar att jag tjänar runt 220 000 kronor om året maximalt, beroende på om jag får förlängt eller inte. :( Vilket oroar mig.

Jag vill heller inte gå tomhänt hemifrån. Har inte råd att köpa nya möbler. Jag har betalt vår soffa och vår säng, för knappt tre månader sedan. Det kostade 18 000 kronor tillsammans. Jag känner inte att jag behöver ta med mig dessa möbler, men jag kommer i sådana fall kräva att han övertar avbetalningen på dessa. Kan jag det? Han har alltid stått för bostadslånet (3 500 kr i månaden) men jag har alltid betalat mat och annat liksom allt för vår dotter (kläder o.s.v.) Inte ska jag behöva gå helt tomhänt? I övrigt är i stort sett alla möbler betalda av mig förutom köksmöblerna och teven.

Tacksam för er hjälp!

Det är en jobbig sits du är i. Jag hade valt en mindre lägenhet. 91 kvadrat känns stort för två personer när man inte har samma inkomst hela tiden. Det kanske finns en mindre 3:a eller 2:a som kan fungera?
Hoppas att allt löser sig till det bästa även om det är jobbigt.
Mvh
Pudlan
 
Jag har under de senaste snart 10 åren bott tillsammans med min sambo som alltid haft fast arbete och en bra lön. Jag däremot har hoppat runt mellan diverse vikariat och otrygga anställningsvillkor. Idag har jag arbete från idag och över sommaren, med chans till förlängning.

Jag och min sambo funderar på att ta en paus och jag har fått erbjudande om en lägenhet för 6 400 kronor i månaden. En 3:a. Vi har en dotter ihop så är i behov av en 3:a och egentligen är inte hyran så farlig, men jag är ändå rädd att inte få ihop det rent ekonomiskt.

Har jag chans till bostadsbidrag om vår dotter bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos pappan? Bostadsytan är på 91 kvadratmeter och jag gissar att jag tjänar runt 220 000 kronor om året maximalt, beroende på om jag får förlängt eller inte. :( Vilket oroar mig.

Jag vill heller inte gå tomhänt hemifrån. Har inte råd att köpa nya möbler. Jag har betalt vår soffa och vår säng, för knappt tre månader sedan. Det kostade 18 000 kronor tillsammans. Jag känner inte att jag behöver ta med mig dessa möbler, men jag kommer i sådana fall kräva att han övertar avbetalningen på dessa. Kan jag det? Han har alltid stått för bostadslånet (3 500 kr i månaden) men jag har alltid betalat mat och annat liksom allt för vår dotter (kläder o.s.v.) Inte ska jag behöva gå helt tomhänt? I övrigt är i stort sett alla möbler betalda av mig förutom köksmöblerna och teven.

Tacksam för er hjälp!

Fyll i dina uppgifter på försäkringskassans hemsida för att se om du har rätt till bostadsbidrag.
Tomhänt går du inte, men saker som ni köpt ihop eller för gemensamt bruk (soffa, säng) delas det lika på, oavsett vem som betalat. Så antingen dela upp allt sådant mellan er eller att en tar majoriteten och betalar halva marknadsvärdet till den andra. Har aldrig köpt på avbetalning så vet tyvärr inte vad som gäller där, men det är kanske något du och din exsambo kan göra upp sinsemellan?

Ang bostaden så har du fått bra svar, det beror helt på om den fanns sen innan eller köptes medan ni var ihop.
Jag skulle också satsa på en mindre/billigare lgh! Iaf tills du har en säker inkomst.
 

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: YorkWann
·
T
  • Låst
Övr. Barn Tänk att en ängel finns i min mage, det skulle ju inte gå på naturlig väg. Jag har en dotter och hon var en efterlängtad skatt efter...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 770
Senast: The Great White Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp